کد خبر: 642795
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۹ ۰۷:۲۲:۳۳
| |

انتقادات جدی سارق حرفه‌ای به ضعف امنیتی خودروهای ایرانی

سارق حرفه‌ای می‌گوید برای هر دزدی از قبل سفارش می‌گرفت و سرقت را با توجه به ضعف ایمنی خودروها انجام می‌داد.

انتقادات جدی سارق حرفه‌ای به ضعف امنیتی خودروهای ایرانی
کد خبر: 642795
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۹ ۰۷:۲۲:۳۳

مرد مکانیک که با سفارش قبلی و با شگردهای خاص اقدام به سرقت خودرو می‌کرد پس از دستگیری توسط ماموران آگاهی پایتخت به شهروندان توصیه کرد:" هرکس می‌خواهد ماشینش دزدیده نشود از وسایل ایمنی و فناوری‌های روز استفاده کند".

به گزارش سایت جنایی، این مرد که هم اکنون در اختیار ماموران پلیس آگاهی پایتخت قرار دارد تا تحقیقات در مورد سرقت‌هایش ادامه یابد دلیل اصلی سرقت‌ خودروهای ایرانی را ضعف در ایمنی آنها دانست. او در حضور خبرنگاران و مامورانی که دستگیرش کرده بودند یک خودرو پژو پرشیا را که درهایش قفل بود، در کمتر از یک دقیقه باز و روشن کرد.

این متهم گفت: ماشین‌های ایرانی با وسایل و ابزار ساده به راحتی باز می‌شوند چون تکنولوژی ساخت و ایمنی آنها قدیمی است و حتی برخی از لوازم ایمنی که مردم برای ماشین‌هایشان استفاده می‌کنند قدیمی است و فقط چند دقیقه سرقت را به تاخیر می‌اندازد یا سارق ممکن است به خاطر زمان بر بودن، سرقت بی‌خیال شود وگرنه باز کردن آنها هم زیاد سخت نیست.

او که با ابزار ساخت خودش در ماشین‌ها را باز می‌کرد، سیستم ای‌سی‌یوی خودروهای ایرانی را قدیمی دانست چون دم دست هستند و حتی اگر قفل ای سی یو هم داشته باشند اقدام مجرمانه را مختل نمی‌کنند.

این متهم ادامه داد: هیچ  قفلی در سرقت نشدن خودرو تاثیر ندارد، برای همین من اول سفارش می‌گرفتم و بعد سرقت می‌کردم حتی خودرو‌های جدید که اکولایزر دارند هم ضد سرقت نیستند و آنها را می‌دزدیدم. بیشتر سراغ ماشین‌هایی می‌رفتم که در دید نیستند چون اول باید در ماشین را باز می‌کردم و بعد کاپوت را بالا می دادم. به هر حال در جای خلوت استرس کمتری داشتم. خودروهایی که سفارش می‌گرفتم بیشتر ایرانی بودند که۲۰ ثانیه تا دو دقیقه  برای باز کردنشان زمان نیاز داشتم. حتی سیستم ۱۴۰۰ ایران هم قدیمی و ضعیف است. البته برای سرقت ماشین‌های مدال بالا لپ‌تاب نیاز بود و من کمتر سراغشان می‌رفتم اما خودر‌و‌های زیر مدل ۸۸ را در کمتر از ۵ ثانیه و بعد از ۸۸ را در۲ دقیقه باز می‌کردم. بعد هم به کسی که سفارش داده بود از۳۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌فروختم. البته برای اینکه مطمئن شویم ماشین سیستم جی پی اس و ردیاب ندارد یک شبانه روز آن را در خیابان رها می‌کردیم و بعد سراغش می رفتیم. گاهی هم از تکنیک‌هایی استفاده می‌کردیم که اگر جی پی اس قدیمی بود آن را می‌سوزاندیم و از مدار خارج می‌کردیم اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کرد. دست آخر هم به خاطر دستگیری مالخر شناسایی و دستگیر شدم.

او در پایان در پاسخ به این سوال که شهروندان برای سرقت نشدن خودروهایشان چه کنند پیشنهاد داد: مردم خودرو‌هایشان را در مکان پر تردد و حتی اگر ممکن است در دید دوربین‌های مداربسته قرار دهند، از وسایل ایمنی و تجهیزات مدرن و پیشرفته مانند قفل بدون چنگک استفاده کنند. ضمن اینکه زنجیر کردن فرمان به زیر صندلی راننده از قفل پدال موثر‌تر است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها