کد خبر: 627630
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۰۸:۲۰:۱۱
| |

گروگانگیری 7 میلیاردی مدیر باغ تالار

2 آدم‌ربا، مدیر یک باغ تالار در مشهد را با انگیزه اخاذی 7 میلیاردی به گروگان گرفته بودند.

گروگانگیری 7 میلیاردی مدیر باغ تالار
کد خبر: 627630
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۰۸:۲۰:۱۱

مردی که با همدستی جوان 25 ساله، مدیر یک باغ تالار را با انگیزه اخاذی 7 میلیاردی در مشهد به گروگان گرفته بود، در حالی به چنگ قانون افتادند که همزمان با عملیات‌های هماهنگ کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی مجبور شدند گروگان خود را بدون دریافت هیچ وجهی آزاد کنند.

به گزارش روزنامه خراسان، ساعت 10 صبح پانزدهم مرداد، زنگ تلفن همراه مرد تبعه خارجی به صدا درآمد و او بلافاصله کلید پاسخ را فشرد. اگرچه شماره تلفن ناشناس بود اما صدایی آشنا از آن سوی خط به گوش مرد 50 ساله رسید که او را به یک تفریح دوستانه دعوت می کرد. «احمد- س» مردی که از آن سوی خط سخن می گفت از دوستان صمیمی مدیر باغ تالار بود که با یکدیگر رفت و آمد داشتند. طولی نکشید که آن ها در نزدیکی پارکی در منطقه پنجتن قرار گذاشتند و بدین ترتیب مرد تبعه خارجی سوار بر خودروی جک شاسی بلند خود شد و از انتهای بولوار پنجتن به طرف پارک مذکور به راه افتاد. او زمانی به محل قرار رسید که «احمد» سوار بر خودروی تیبا 2 منتظرش بود.

با اصرار احمد (مرد 45 ساله) مدیر باغ تالار خودروی گران قیمت خود را در حاشیه بولوار پنجتن پارک کرد و روی صندلی جلوی تیبا نشست تا برای تفریح و خوش گذرانی به منطقه تفریحی شاندیز بروند. «احمد» که نقشه پلیدی را در ذهن داشت از قبل باغی را در محدوده روستای زشک اجاره کرده بود بنابراین دو دوست به طرف باغ مذکور حرکت کردند اما وقتی خودروی تیبا وارد باغ شد ناگهان در صندوق عقب تیبا بالا رفت و جوان 25 ساله ای از آن جا بیرون آمد که اسلحه ای را در دست می فشرد. هنوز «امیر – ع» (مدیر تالار) در شوک بود که «سجاد- ن» (جوان مسلح) به سمت وی حمله کرد و در یک لحظه ماشه سلاح را فشار داد. با صدای «تق» سلاح ، مرد 50 ساله بلافاصله فهمید که اسلحه قلابی است به همین دلیل تلاش کرد تا با  درگیری از چنگ آن ها بگریزد ولی در میان بهت و ناباوری دوست صمیمی اش نیز به طرفداری از جوان 25 ساله به سوی وی هجوم برد و گفت: مرا ببخش! من مجبورم با او همکاری کنم!

این گونه بود که آدم ربایان دست و پاهای مرد 50 ساله را با  دستبندهای پلاستیکی بستند که از قبل آن ها را تهیه کرده بودند.

آنها سپس مدیر باغ تالار را به درون حمام باغ ویلا انداختند و در آن را قفل کردند و برای آن که ردی از خود بر جا نگذارند به سراغ خودروی گروگان 50 ساله رفتند و خودروی شاسی بلند را در میان کوه های منطقه میامی مشهد به آتش کشیدند به طوری که فقط چند تکه آهن از خودروی گران قیمت باقی ماند. گروگانگیران بعد از این ماجرا  دوباره به باغ ویلا بازگشتند و گروگان را با تهدید مجبور کردند که با خانواده اش تماس بگیرد که باید مبلغ 7 میلیارد تومان برای آزادی اش بپردازند!

از سوی دیگر خانواده «امیر» که گم شدن وی را به پلیس گزارش داده بودند با این تماس تلفنی در جریان ماجرای وحشتناک گروگانگیری  قرار گرفتند و بلافاصله موضوع را به کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی اطلاع دادند. این گونه بود که پرونده مذکور اهمیت ویژه ای یافت و گروه زبده ای از کارآگاهان با دستورات خاص سرهنگ جواد شفیع زاده ( رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) به پیگیری تخصصی ماجرای گروگانگیری پرداختند. آن ها در اولین مرحله از اقدامات پلیسی آموزش های لازم را به خانواده گروگان ارائه دادند و از آنان خواستند هرگونه جزئیات تماس آدم ربایان را به پلیس گزارش دهند.

از طرف دیگر گروه عملیاتی کارآگاهان با نظارت مستقیم سرهنگ مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) در حالی تحقیقات میدانی خود را آغاز کردند که بررسی ها نشان می داد گروگانگیری توسط فردی آشنا انجام شده است چرا که مدیر تالار بدون هیچ گونه اجباری سوار خودرو شده و به محل قرار رفته است! بنابراین عملیات اطلاعاتی روی اطرافیان مدیر تالار متمرکز شد تا این که سرنخ هایی از دوست 45 ساله وی به دست آمد که او نیز از همان تاریخ پانزدهم مرداد در منزلش حضور نداشت. هنگامی که رصدهای کارآگاهان به نتیجه رسید گروگانگیران به مبلغ 5 میلیارد رضایت دادند و در تماس های بعدی از خانواده وی خواستند هرچه سریع تر این مبلغ را فراهم کنند، اما چند روز بعد وقتی متوجه شدند که زیر چتر اطلاعاتی پلیس قرار دارند، با ترفندی خاص مرد 50 ساله را رها کردند  و از وی خواستند در قبال آزادی، مبلغ 5 میلیارد را تهیه کند وگرنه خانواده اش را به طور مسلحانه به قتل می رسانند.

بلافاصله پس از رهایی گروگان، عملیات دستگیری آدم ربایان وارد مرحله اجرایی شد و کارآگاهان با راهنمایی های انتظامی سرهنگ شفیع زاده، با متهم اصلی پرونده برای دریافت مبلغی از چند میلیارد قرار صوری گذاشتند. هنگامی که «احمد» به طمع دریافت پول وارد کمین کارآگاهان در کوی طلاب مشهد شد ناگهان گروه عملیاتی به سرپرستی سرهنگ وحید حمیدفر وارد عمل شدند و دستبندهای قانون را بر دستان وی حلقه زدند.

چند ساعت بعد از این ماجرا نیز گروه دیگری از کارآگاهان با متهم 25 ساله این پرونده گروگانگیری در اطراف میدان جمهوری اسلامی قرار گذاشتند و او را نیز به دام انداختند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی با تایید خبر دستگیری گروگانگیران و در تشریح جزئیات این پرونده به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: به محض تشکیل پرونده آدم ربایی در پلیس آگاهی خراسان رضوی، بی درنگ رصدهای اطلاعاتی با تاکید ویژه سردار محمد کاظم تقوی (فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی) وارد مرحله جدیدی شد و کارآگاهان اداره جنایی به طور شبانه روزی این پرونده را پیگیری کردند. سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده افزود: گروگان 50 ساله که تصور نمی کرد دوست صمیمی اش چنین نقشه شومی را طراحی کرده باشد در روز دوم قصد داشت با درگیری از چنگ آن ها بگریزد که هدف ضربه چاقوی متهمان قرار گرفته و از ناحیه پا زخمی شده بود با وجود این کارآگاهان خیلی زود با به کارگیری تجهیزات و فناوری های نوین پلیسی، موفق شدند عامل اصلی گروگانگیری را شناسایی کنند اما عملیات رهایی برای حفظ جان گروگان اندکی به تاخیر افتاد و گروه عملیاتی با شیوه های خاص پلیسی  متهمان را زیر چتر اطلاعاتی گرفتند تا این که آدم ربایان مجبور شدند گروگان را رها کنند.

این مقام ارشد انتظامی با قدردانی از دستورات و راهنمایی های معاون دادستان مرکز خراسان رضوی و قاضی شعبه 409 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، تصریح کرد: با پیدا شدن لاشه خودروی گروگان در منطقه میامی مشهد، تحقیقات بیشتر در این باره همچنان ادامه دارد.

شایان ذکر است: دو متهم این پرونده در بازجویی های مقدماتی به سروان شیدایی (افسر پرونده) اظهار کردند که انگیزه آن ها از گروگانگیری فقط وسوسه های اخاذی مالی بود اما در حالی دستگیر شدند که هیچ مبلغی را نیز نتوانستند از خانواده گروگان دریافت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها