کد خبر: 623063
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۳:۰۰:۲۰
| |

علی دلداری، رئیس شعبه ۲ دادگاه کیفری استان تهران:

واکنش یک قاضی دادگستری به صدور احکام جنجالی اخیر/ مجازات تکمیلی نباید وهن‌آور باشد

علی دلداری، قاضی پایه یک دستگاه قضایی به بررسی مجازت‌های تکمیلی و شرایط آن پرداخته است.

واکنش یک قاضی دادگستری به صدور احکام جنجالی اخیر/ مجازات تکمیلی نباید وهن‌آور باشد
کد خبر: 623063
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۳:۰۰:۲۰

علی دلداری، رئیس شعبه ۲ دادگاه کیفری استان تهران، یادداشتی درباره مجازات‌های تکمیلی در صفحه‌ اینستاگرامش منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

به گزارش جنایی، دادگاه می‌تواند فردی [را] که جرمش ثابت شده است متناسب با جرم ارتکابی به یک یا چند مجازات تکمیلی محکوم نماید. مثلاً الزام به تحصیل یا الزام به یادگیری حرفه معین برای متکدیان و ولگردان، ممنوعیت از داشتن دسته‌چک برای صادرکنندگان چک‌های بلامحل و گاه در مورد برخی مجرمان خشن تبعید و… باید گفت محکومیت به مجازات تکمیلی باید به نحوی باشد که سنخیتی با رفتار مجرمانه [داشته] و در راستای اصلاح مجرم باشد.

در چند روز اخیر انتشار بعضی احکام در رسانه‌ها واقعاً مایه تعجب و بهت شد و به نظر می‌رسد در دادگاه‌های عالی قطعاً نقض می‌شوند. مجازات تکمیلی نباید شدیدتر از مجازات اصلی باشد. مجازات تکمیلی نباید وهن‌آور باشد. حکم به شستن مرده با هیچ عقل ‌‌و منطقی در راستای اصلاح فرد نیست. غسل مردگان یک امر شرعی است و تابع آدابی می‌باشد که باید فقط از سوی افرادی خاص انجام شود. طبیعی است خیلی از افراد از جسد می‌ترسند حتی در بین همکاران خودمان گاه دیده‌ایم کسانی که به دلایل شخصی هیچ‌وقت در مسیر رسیدگی به پرونده‌های جنایی قرار نمی‌گیرند و از مواجه شدن با اجساد دوری می‌کنند. حال حساب افراد عادی جامعه که کاملاً مشخص است و از دیدن مردگان وحشت دارند. تصور اینکه چنین اشخاصی آن هم بانوان، حکم شود باید مرده‌شویی کنند!!

آیا این امر یک مجازات تکمیلی است یا یک مجازات موهن؟!؟ با چنین حکمی آیا شخصی گرایش بیشتر به دین پیدا می‌کند؟ یا نه از دین گریزان می‌شود؟ به کجا می‌رویم ما. سخن من با صاحبان چنین استدلال و اندیشه‌هاست. در استنباط‌های سخیف از قانون نباید از هم سبقت گرفت. احترام جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اید را داشته باشید. جوگیر شدن در شأن قاضی نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها