5 قاتل چگونه از چوبه دار نجات یافتند؟

رضایت اولیای دم مقتولان در 5 پرونده باعث شد مردانی که به قصاص محکوم شه بودند بار دیگر به زندگی بازگردند.

کد خبر: 615720
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۰۷:۵۶:۰۱

5مرد که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بودند با تلاش ویژه تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران و وساطت خیرین از مجازات مرگ گریختند و صبح دیروز از زندان آزاد شدند.

به‌ گزارش همشهری، صبح دیروز 5محکوم به قصاص که موفق به گرفتن رضایت از اولیای دم شده بودند از زندان به دادسرای جنایی تهران منتقل شدند؛ چرا که قرار بود، مقدمات آزادی آنها فراهم شود. هرکدام از آنها سرنوشت متفاوتی داشتند و در جریان حادثه‌های جداگانه دست به جنایت زده بودند. حکم قصاص‌شان قطعی شده و تا یک قدمی چوبه دار هم رفته بودند اما رفتاری که در زندان داشتند و پشیمانی و توبه‌شان از جنایتی که مرتکب شده بودند باعث شد که تلاش‌ واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای نجات آنها از قصاص آغاز شود؛ تلاش‌هایی که زیرنظر محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران تا صبح دیروز ادامه داشت و در نهایت اولیای دم قبول کردند که در ازای دریافت دیه از مجازات این محکومان بگذرند. با وجود این هر 5 محکوم به قصاص به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دیه همچنان در زندان بودند تا اینکه با وساطت خیرین، مبلغ دیه در این 5پرونده جنایی فراهم و به اولیای دم پرداخت شد و صبح دیروز که مصادف بود با تولد امام رضا(ع)، هر 5زندانی پس از گذشت سال‌ها از زندان آزاد شدند و به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.

یکی از مردانی که دستبند اتهام از دستانش باز شد راننده اتوبوسی بود که 22سال قبل مرتکب قتل شد. وی زندگی‌اش را مدیون رئیس قوه قضاییه است و می‌گوید: من 20سال قبل درزاهدان، ‌یک فرد افغان  را سوار اتوبوسم کردم و راهی تهران شدم. وقتی به مقصد رسیدیم، جوان افغان از پرداخت کرایه طفره رفت. بر سر همین موضوع درگیری میان ما شکل گرفت که پایان خوبی نداشت. من که به‌شدت عصبانی بودم نتوانستم خشمم را کنترل کنم و جان مرد افغان را گرفتم اما خیلی پشیمان شدم و در همه این سال‌ها با عذاب زندگی کردم. 20سال از زندگی و جوانی‌ام پشت میله‌های زندان سپری شد و هر شب کابوس چوبه دار می‌دیدم. اولیای دم که در افغانستان بودند برای اجرای حکم نمی‌آمدند و به همین دلیل من این همه سال بلاتکلیف در زندان بودم تا اینکه به دستور رئیس قوه قضاییه به دیه محکوم شدم. با این حال توانایی پرداخت پول دیه را نداشتم تا اینکه با کمک خیرین این مبلغ فراهم شد  و من امروز قرار است بعد از 20سال طعم آزادی را بچشم. محکوم به قصاص دیگری که دیروز بعد از 19سال از زندان آزاد شد در سال83 در جریان یک درگیری زن همسایه را به قتل رسانده بود. وی به قصاص محکوم شده بود که اولیای دم او را بخشیدند و درخواست دیه کردند که با کمک خیرین دیه این مرد زندانی پرداخت شد. 2زندانی دیگر 2برادر بودند که مهر سال 91پسری را به قتل رسانده و اولیای دم برای بخشش آنها شرط ساخت ورزشگاه به نام مقتول را تعیین کردند که آنها پذیرفتند و دیروز مقدمات آزادی‌شان فراهم شد. آخرین نفر تیر سال98 در پارک،یکی از دوستانش را که  رقیب عشقی‌اش هم شده بود به‌خاطر بدهی بر سر قمار بازی به قتل رساند و با بخشش اولیای دم از مرگ رهایی یافت و دیروز آزاد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها