کد خبر: 606269
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ۲۰:۳۰:۴۱
| |

«اعتمادآنلاین» از پیگیری یک پرونده گزارش می‌دهد:

حکم قصاص برای جوانی که برادر دوستش را کشت

متهم مدعی است در دفاع از خودش دست به قتل زد اما قضات ادعای او را قبول نکردند.

حکم قصاص برای جوانی که برادر دوستش را کشت
کد خبر: 606269
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ۲۰:۳۰:۴۱

پسر جوان که در تلاش برای گرفتن طلب قدیمی‌از دوستش با برادر او درگیر و مرتکب قتل شده بود، از سوی قضات دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، متهم مدعی است مقتول حمله کرد و با چاقو او را زد بنابراین مجبور شد در دفاع از خودش دست به قتل بزند.

یک سال قبل خبر کشته شدن جوانی به نام یاور به ماموران داده شد و آنها بلافاصله به محل رفتند.

ابتدا جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد. سپس پیام برادر یاور که با پلیس تماس گرفته بود گفت: مدتی بود با یکی از دوستانم به نام شهرام اختلاف حساب داشتم. امروز شهرام مقابل خانه ما آمده بود تا طلبش را از من بگیرد. می‌خواستم مقابل در بروم و با او صحبت کنم اما برادر بزرگم اجازه نداد. یاور گفت خودش این مشکل را حل می‌کند. یاور دم در رفت اما دوستم با ضربه چاقو به سینه‌اش کوبید، او را کشت و گریخت.

به دنبال اظهارات پسرجوان ماموران به پرس‌و‌جو از شاهدان پرداختند. آنها گفتند یاور در درگیری با پسری جوان چاقو خورد و متهم هم که در آن درگیری زخمی‌ شده بود بلافاصله با موتور گریخت.

ماموران به ردیابی متهم پرداختند اما او به مکان نامعلومی ‌گریخته بود. شواهد نشان می‌داد او پس از جنایت، مخفیانه به  کشور ترکیه رفته است. یک ماه از این ماجرا گذشته بود که متهم به ایران بازگشت و خودش را معرفی کرد.

شهرام به قتل اعتراف کرد و پس از صدور کیفرخواست پرونده‌اش برای رسیدگی به شعبه 2 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده بعد از اینکه کیفرخواست خوانده شد اولیای دم در جایگاه قرار گرفتند و خواستار قصاص شدند.

سپس شهرام ۳۵ ساله به دفاع پرداخت و گفت: مدتی بود با دوستم پیام اختلاف مالی پیدا کرده بودم. چند بار از او خواستم پولم را پس دهد؛ اما هر بار بهانه می‌آورد و امروز و فردا می‌کرد. آخرین بار با او تماس گرفتم و گفتم برای حل اختلاف حساب  مقابل خانه‌شان می‌روم. آنجا رفتم تا با او صحبت کنم؛ اما پیام مقابل در نیامد. چند دقیقه منتظر شدم تا اینکه برادرش یاور در حالی که چاقوی سلاخی در دست داشت دم درآمد. او با چاقوی قصابی به من حمله کرد و چند ضربه زد.

متهم ادامه داد: من که ترسیده بودم برای دفاع از خودم با چاقویی که همراه داشتم یک ضربه به سینه یاور زدم و گریختم. سپس به بیمارستان رفتم و تحت درمان قرار گرفتنم و معجزه‌آسا زنده ماندم. همان شب مخفیانه از ایران خارج شدم. تا اینکه خانواده‌ام با من تماس گرفتند و گفتند یاور کشته شده است. به خاطر خانواده‌ام به کشور بازگشتم و خودم را معرفی کردم. باور کنید اگر در آن درگیری او را با چاقو نزده بودم ممکن بود خودم کشته شوم و حالا یاور در جایگاه من ایستاده بود. من قصد کشتن او را نداشتم و برای دفاع از خودم چاقو کشیدم.

سپس وکیل متهم به دفاع پرداخت و ادعای قتل در دفاع از خود را مطرح کرد.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدارک موجود در پرونده، ادعای متهم مبنی بر قتل در دفاع مشروع را پذیرفتند و او را به پرداخت دیه و 10 سال زندان محکوم کردند.

با اعتراض اولیای دم به این حکم، پرونده در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت و قضات دیوان عالی کشور حکم او را شکستند و خواستار رسیدگی دوباره به پرونده شدند.

به این ترتیب شهرام بار دیگر در شعبه هم‌عرض از خود دفاع کرد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد بار دیگر اولیای دم درخواست قصاص کردند. آنها گفتند دوربین‌های مداربسته فیلم لحظه درگیری را ضبط کرده‌اند که نشان می‌دهد شهرام خودش به سوی یاور حمله‌ور شده است. او حالت تهاجمی‌ داشته و عملش مطابق با دفاع مشروع نبوده است.

سپس متهم در جایگاه ویژه ایستاد و اظهارات قبلی‌اش را تکرار کرد. او گفت: من در دفاع از خودم یاور را با چاقو زدم. اگر او را نزده بودم، قطعاً کشته می‌شدم.

سپس قضات دادگاه فیلم دوربین‌های مداربسته را مشاهده کردند و بعد از مشورت با توجه به مدارک موجود در پرونده، شهرام را به قصاص محکوم کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها