کد خبر: 162993
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری

«رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین رسما روند خروج کشورش از معاهده سازمان ملل در مورد دیوان بین المللی کیفری را آغاز کرده و گفت نگران است قاضی‌های دادگاه مدنی، وی را «ظالم و پایمال کننده بی احساس حقوق بشر» بخوانند.

خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری
کد خبر: 162993
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی انتقادهای گسترده مجامع بین المللی و گروه‌های مدنی از برنامه پر تلفات و سختگیرانه مبارزه با مواد مخدر فیلیپین، دوترته از آنچه که «حملات بی اساس، بی سابقه و عصبانی کننده» علیه خودش خوانده است ، ابراز خشم کرده و گفته که فیلیپین را از «اساسنامه رم» خارج خواهد کرد.


«اساسنامه رم» که به تشکیل دیوان کیفری بین المللی در لاهه منجر شد، در سال 1998 تنظیم و به امضای 123 کشور رسید تا پرونده‌های مربوط به نسل کشی، جرائم علیه بشریت و جرائم جنگی را بررسی کند.


«فلورین هیلبی» معاون دادستان سابق فیلیپین اعلام کرد از روز ارسال اطلاعیه به دیوان کیفری بین المللی، یک سال طول می‌کشد تا به طور رسمی امضای این کشور از این معاهده پس گرفته شود.


وی توضیح داد :البته خروج فیلیپین از این معاهده به معنای بسته شدن پرونده دوترته به اتهام «اعمال جرائم علیه بشریت» که توسط یک عضو کنگره فیلیپین و یک وکیل باز شده بود، نخواهد شد.


براساس آمارهای رسمی دولت فیلیپین در دوران ریاست جمهوری دوترته نزدیک 5 هزار نفر پس از شروع برنامه مقابله با مواد مخدر از ژوئیه 2016 (تیر 95) کشته شده اند، این درحالی است که نهادهای مدنی و حقوق بشری درآمارهای غیررسمی تعداد قربانیان جنگ مواد مخدر را تا 20 هزار نفر برآورد کرده اند.


در همین خصوص دادستان دیوان بین المللی کیفری لاهه ماه گذشته اعلام کرد که پرونده قضایی بررسی جرائم انجام شده و مرگ غیرقانونی هزاران نفر از مردم فیلیپین در جریان برنامه مقابله با مواد مخدر «دوترته» در این نهاد قضایی گشوده شده است.


به نوشته فیل استار دوترته همچنین در بیانیه‌ای اظهار کرد تلفات ناشی از برنامه مقابله مواد مخدر، «اعمال جرائم علیه بشریت» محسوب نمی‌شود و بیان داشت: مأموران پلیس‌ هنگام انجام عملیات مبارزه با مواد مخدر، قصد کشتن افراد را نداشته اند.


وی همچنین عنوان کرد که پلیس در حین عملیات در دفاع از خودش اقدام کرده که به تلفات منجر شده که با این حساب عملکرد پلیس بر اساس قوانین فیلیپین، توجیه شدنی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها