«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

قوانین جدید دولت چین برای کاهش زمان بازی آنلاین افراد زیر 18 سال چیست؟

دولت چین قصد دارد زمان استفاده از بازی‌های آنلاین را در پلتفرم‌های مختلف کاهش دهد. این اقدام به منظور جلوگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازی‌های کامپیوتری صورت گرفته است.

قوانین جدید دولت چین برای کاهش زمان بازی آنلاین افراد زیر 18 سال چیست؟
کد خبر: 513548
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امروزه انجام بازی‌های ویدئویی و آنلاین یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید و افراد ترجیح می‌دهند زمان بیشتری را به بازی کردن اختصاص دهند. این در حالی است که انجام مداوم و بی‌اندازه بازی‌های ویدئویی و آنلاین می‌تواند به یک اعتیاد بزرگ تبدیل شود که ترک این اعتیاد بسیار دشوار است.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «The Conversation»، طبق قانون جدید وضع‌شده از سوی دولت چین، افراد زیر 18 سال و طرفداران بازی‌های ویدئویی در این کشور تنها مجاز به انجام بازی‌های آنلاین بین ساعت هشت شب تا 9 شب در روزهای جمعه، آخر هفته‌ها و تعطیلات رسمی هستند.

این اولین بار نیست که دولت چین اقداماتی برای محدود کردن بازی کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد. دولت چین در سال 2019 نیز قوانینی برای کاهش مدت‌زمان بازی در افراد زیر 18 سال وضع کرده بود. این تصمیم که در تلاش برای جلوگیری از اعتیاد به بازی‌های ویدئویی در بین کودکان اتخاذ شده بود، بازی در شب را برای کودکان محدود می‌کرد و فقط افرادی که از نام و هویت واقعی خود استفاده می‌کردند مجاز به ورود به بازی می‌شدند.

پرواضح است که صرف مدت‌زمان بیشتر برای بازی‌های ویدئویی معادل اعتیاد به این نوع بازی‌هاست و مقامات چینی معتقدند این قوانین برای پایین آوردن نرخ اعتیاد به بازی در کودکان و نوجوانان وضع شده است. سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به بازی‌های ویدئویی را نوعی اختلال شمرده و تعریفی که از این اختلال به دست می‌دهد با چیزی که در نظر داریم متفاوت است. طبق این تعریف، مساله در مورد مدت‌زمان بازی نیست بلکه بیشتر در مورد ذهنیت، نگرش و شور و شوقی است که بازیکن هنگام بازی کردن دارد. اعتیاد به معنی داشتن وسواس فکری و درگیری ذهنی به حدی که سایر مسائل زندگی به دلیل بازی کردن با شکست مواجه شود. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر افراد به دلیل معاشرت و گذراندن وقت با دوستان‌شان جذب بازی‌های آنلاین و ویدئویی می‌شوند و در تلاش برای دور زدن این قوانین سخت‌گیرانه هستند.

نحوه تشخیص اعتیاد به بازی‌های ویدئویی

بازی آنلاین

اعتیاد واقعی به بازی کردن درست همانند اعتیاد به قمار است. افراد دوستان خود را از دست می‌دهند، تمام طول روز به بازی فکر می‌کنند، نمرات پایین در درس‌هایشان کسب می‌کنند و حتی حمام کردن را به تاخیر می‌اندازند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد برای تشخیص این نوع اعتیاد، فرد باید به مدت دست‌کم 12 ماه علائم زیر را بروز دهد:

- عصبانی شدن در مواقعی که به او گوشزد کنید مدت‌زمان زیادی بازی می‌کند.

- اولویت دادن بازی بر سایر فعالیت‌ها و علایق

- ترجیح به ادامه بازی با وجود تاثیرات منفی بر مدرسه، زندگی خانوادگی، کار، سلامت، روابط اجتماعی و مسائل مالی.

تفاوت بسیار زیادی بین یک گیمر مشتاق و علاقه‌مند به بازی و یک گیمر معتاد به بازی وجود دارد. تا زمانی که علائم نامبرده در افراد بروز نکند، صرف مدت‌زمان طولانی برای بازی مضر نیست. در واقع، برخی از مطالعات از مزایای بازی کردن بر سلامت کودکان صحبت می‌کنند.

اعتیاد واقعی به بازی‌های ویدئویی تنها بر تعداد کمی از افراد اثر می‌گذارد. انجمن روانپزشکی آمریکا تخمین زده که در حدود 0.3 تا یک درصد از افراد به این اختلال دچار می‌شوند. طی تحقیقات صورت‌گرفته، اولین نکته‌ای که کودکان و نوجوانان بازگو کردند این است که بسیار تمایل دارند با دوستان خود معاشرت کنند و از این طریق با هم در ارتباط باشند. آنها حتی به خود بازی اشاره‌ای نکردند.

دلیل جذب افراد به بازی‌های آنلاین و ویدئویی این است که بازی‌ها به صورت رقابتی طراحی می‌شوند و در آنها ایجاد هیجان و ترشح آدرنالین می‌کند و جنبه تفریحی و معاشرتی دارد. وضع این قانون برای بسیاری از بچه‌ها در چین یک تغییر بزرگ به شمار می‌آید و ممکن است از همان ابتدا انجام بازی‌های ویدئویی کاهش پیدا کند، اما مساله‌ای که به طور قطع وجود دارد این است که دنیای آنلاین همیشه خودش را با شرایط وفق می‌دهد و سازگار می‌شود.

در این روزها که مردم در قرنطینه و محدودیت رفت‌وآمد به سر می‌برند بسیاری از والدین برای رهایی فرزندان خود از انجام بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی تلاش می‌کنند. والدینی که نگران بازی فرزندان‌شان هستند باید بدون قضاوت کردن از فرزندان‌شان بپرسند که چرا بیش از حد به بازی کردن علاقه دارند؟ چرا همیشه مشغول بازی هستند؟ و چرا به خودشان استراحت نمی‌دهند؟ درک اینکه چرا فرزند شما به بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند است به شما کمک می‌کند تا از نگرانی خود بکاهید.

برخی والدین در نظر دارند که قانون سه ساعت بازی در هفته را در خانه خود اجرا کنند، اما بیشتر کودکان و به ویژه بزرگ‌ترها راهی برای دور زدن این قوانین پیدا خواهند کرد؛ به عنوان مثال، در ساعاتی بازی می‌کنند که والدین متوجه نشوند یا بازی خود را مانند دیگر کارهای آنلاین خود پنهان می‌کنند. والدین باید در این خصوص محدودیت‌هایی برای فرزندان‌شان تعیین کنند. نباید به آنها اجازه دهند که هر روز و هر ساعت بازی کنند. این بسیار حائز اهمیت است که قوانینی در مورد زمان بازی و نوع آن وجود داشته باشد. والدین باید از رتبه‌بندی بازی‌ها اطلاع داشته باشند و مراقب باشند که فرزندان‌شان در حال انجام چه نوع بازی‌ای هستند، چراکه بسیاری از بازی‌ها حاوی موضوعات جنسی و خشونت بسیار زیاد است که برای فرزندان مناسب نیست. بهتر است از قبل بازی‌ها را در یوتیوب جست‌وجو کنید تا در مورد بازی اطلاعات کسب کنید. با فرزند خود بازی و در مورد محتوای آن با هم صحبت کنید.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته، بیشتر کودکان و نوجوانان اذعان کرده‌اند به دلیل اینکه فعالیت دیگری در خانه ندارند که انجام دهند به بازی‌های ویدئویی روی می‌آورند و حقیقتاً در این شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و اعمال قرنطینه از سوی دولت‌ها حرف این افراد کاملاً درست است. در آخر اگر والدین زمان زیادی را به تماشای تلویزیون یا موبایل خود اختصاص دهند، کودکان نیز از آنها تقلید کرده و می‌توانند قوانین محدودکننده از سوی والدین را ریاکارانه تلقی کنند. پس بهتر است این مورد را نیز در نظر بگیرید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها