کد خبر: 510860
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

هکری که 600 میلیون دلار از یک پلتفرم رمزارز کلاهبرداری کرده بود، از همان شرکت پیشنهاد کار گرفت

هکری که آقای کلاه سفید نامیده می‌شود پس از هک کردن یک پلتفرم مبادله رمزارز با پاداش 500 هزار دلاری مواجه شد. او مقداری از پول به‌سرقت‌‌برده را بازگردانده و مسئولان شرکت نیز به او وعده دادند که می‌تواند در سمت مشاور ارشد امنیتی مشغول به کار شود.

هکری که 600 میلیون دلار از یک پلتفرم رمزارز کلاهبرداری کرده بود، از همان شرکت پیشنهاد کار گرفت
کد خبر: 510860
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پلتفرم رمزارزی که هدف کلاهبرداری قرار گرفته بود از هکری که این اقدام را انجام داده بود خواست تا در سِمت مشاور این شرکت کار کند و به او مبلغ 500 هزار دلار پاداش بابت بازیابی پول‌های کاربران داد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «cnbc»، پلی‌نتورک (Poly Network) پروژه‎‌ای مالی است که هفته گذشته با دستبرد روبه‌رو شد و هکر یا هکرها بیش از 600 میلیون دلار از این شرکت کلاهبرداری کردند. پلی‌نتورک به کاربران اجازه می‌دهد پول‌هایشان را از یک حساب دیجیتالی به حساب دیگر مبادله کنند. عده‌ای از نقص موجود در کد پلی‌نتورک که به آنها اجازه می‌داد دارایی‌های کیف پول رمزارزهایشان را منتقل کنند استفاده کردند.

احتمالاً این اقدام بزرگ‌ترین دزدی رمزارز در تاریخ باشد. پیشتر 534.8 میلیون دلار از صرافی ژاپنی کوین‌چک (Coincheck) در سال 2018 ربوده و در صرافی بیت‌کوین توکیو در سال 2014 با نام Mt.Gox نیز 450 میلیون دلار بیت‌کوین مفقود شد.

در مورد پلی‌نتورک، هکر اقدامی غیرمعمول انجام داده و بیشتر پول‌های دزدیده‌شده را بازگردانده است. او همه رمزارزها به جز مقداری از آنها به ارزش 33 میلیون دلار را پس داد. در حال حاضر بیش از 200 میلیون از پول‌ها در حسابی مسدود شده و نیاز به گذرواژه پلی‌نتورک و هکر دارد تا دوباره قابل بازیابی شود.

پلی‌نتورک از هکر که او را «آقای کلاه‌سفید» (Mr. White Hat) نامیده‌اند تقاضا کرده گذرواژه را برای بازیابی پول‌ها ارائه دهد. آقای کلاه‌سفید به هکرهای بااخلاقی گفته می‌شود که در سیستم‌های آسیب‌پذیر سازمان‌ها می‌گردند تا بتوانند به آنها حمله کنند. کارشناسان امنیتی کلاه‌سفید بودن هکر پلی‌نتورک را زیر سوال برده‌اند.

هنوز مشخص نیست که چرا این هکر از ارائه دسترسی نهایی به شرکت خودداری می‌کند. فردی ناشناس ادعا می‌کند هکر گفته است که رمز را هنگامی که همه آماده باشند ارائه می‌کند. هفته گذشته معلوم شد که پلی‌نتورک مبلغ 500 هزار دلار بابت بازگرداندن پول‌ها پاداش پیشنهاد کرده است. چنین پاداش‌هایی معمولاً به کسانی داده می‌شود که برای پیدا کردن نواقص سیستم‌ها و حل مشکلات آنها تا قبل از افشای عمومی به شرکت‌ها کمک می‌کنند.

بیت کوین

هکر در ابتدا پیشنهاد پاداش را رد کرد ولی در پیامی که روز دوشنبه در مبادلات ارز دیجیتالی آمده بود اعلام کرد: «من می‌خواهم این پاداش را به هکرهایی بدهم که بتوانند پلی‌نتورک را هک کنند.» مسئولان پلی‌نتورک روز سه‌شنبه اظهار کردند که برای جلوگیری از بروز چنین حمله‌هایی قصد دارند به‌روزرسانی چشمگیری در سیستم پیاده کنند؛ اما می‌گویند تا زمانی که تمامی دارایی‌ها بازگردانده نشوند این کار را انجام نخواهند داد. آنها همچنین گفته‌اند که پاداش 500 هزار دلاری برای آقای کلاه‌سفید همچنان پابرجاست و حتی از او دعوت کرده‌اند تا در سِمت «مشاور ارشد امنیتی» این شرکت شروع به کار کند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده: «به خاطر تشکر از آقای کلاه‌سفید و تشویق او به مشارکت در کنار پلی‌نتورک در ارتقای امنیت بلاک‌چین جهانی، از آقای کلاه‌سفید صمیمانه دعوت می‌کنیم تا در سمت مشاور ارشد امنیتی مشغول به کار شود.» همچنین گفته‌اند که ما کاملاً به افکار آقای کلاه‌سفید احترام می‌گذاریم و حاضریم پاداش 500 هزار دلاری را به حساب ایشان منتقل کنیم تا به صلاحدید خود برای امنیت سایبری و پشتیبانی بیشتر از پروژه‌ها و افراد استفاده کنند. این شرکت اعلام کرده که نمی‌خواهد آقای کلاه‌سفید را به طور قانونی مسئول هک کردن این سایت به شمار آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها