کد خبر: 502587
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سنگاپور، لندن و سئول در صدر لیست برترین شهرهای هوشمند جهان قرار دارند

امروزه شهرهای هوشمند جهان با به‌کارگیری برنامه‌های مختلف و ارائه خدمات گسترده به شهروندان توانسته‌اند رفاه مردم را فراهم کنند. شهرهایی مثل سنگاپور، سئول، لندن، بارسلون، هلسینکی، نیویورک، مونترآل، شانگهای، وین و آمستردام جزو 10 شهر برتر هوشمند جهان‌اند.

سنگاپور، لندن و سئول در صدر لیست برترین شهرهای هوشمند جهان قرار دارند
کد خبر: 502587
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سنگاپور، سئول و لندن در صدر لیست 50 شهر هوشمند جهان قرار دارند. شرکت مشاوره جهانی استراتژی ادن (Eden Strategy Institute) این رتبه‌بندی را منتشر کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «city today»، سایر رتبه‌بندی‌ها بر اساس عواملی چون تعداد راهکارهای مرتبط به فناوری یا چگونگی جذب سرمایه انجام شده؛ اما مطالعات موسسه ادن به طور خاص بر نقش دولت‌ها در مقام عامل اصلی توسعه شهر هوشمند متمرکز بوده است.

محققان این شهرها را طبق 10 معیار بررسی کردند که شامل چشم‌انداز، رهبری، آمادگی، تامین مالی و مدل‌های سیاست‌گذاری کارآمد بوده است. کلوین چو یی مینگ (Calvin Chu Yee Ming)، مدیر موسسه استراتژی ادن، می‌گوید: «برترین شهرهای هوشمند در رتبه‌بندی 2020/2021 توانسته‌اند با شرکت‌های خصوصی و دولتی همکاری و از راهکارها و داده‌های دیجیتالی برای ارائه خدمات و اتخاذ تصمیمات مهم استفاده کنند.»

دیگر شهرهایی که جزو 10 شهر هوشمند جهان محسوب می‌شوند بارسلون، هلسینکی، نیویورک و شانگهای هستند. 18 شهر دیگر نیز به لیست 50 شهر برتر اضافه شدند. تعدادی از شهرهای چین مثل هانگژو، گوآنژو، چنگدو و چونگ‌کینگ به دلیل تلاش‌های بسیاری که برای خلق نوآوری و پشتیبانی از پرورش استعدادها انجام داده‌اند در این رتبه‌بندی گنجانده شدند.

شهرهای هوشمند

در این گزارش آمده که مهم‌ترین تغییرات در رتبه‌بندی امسال را می‌توان به چگونگی مدیریت بحران کرونا، وفق‌پذیری، آینده‌نگری، انجام اقدامات پیشگیرانه و حل چالش‌های شهری مرتبط دانست. کالیستا ثونی (Callysta Thony) از موسسه استراتژی ادن توضیح می‌دهد: «مقایسه خود شهرها دشوار است. تمرکز ما بیشتر بر عملکرد شهرداری‌هاست. این مساله به ما کمک می‌کند تا ارزیابی دقیق‌تر و متمرکزتری را بر اساس 10 معیاری که برای به وجود آمدن شهری هوشمند به کار می‌رود ارائه کنیم. عملکرد شهرداری‌ها می‌تواند معیار کارآمدی برای آموزش، پاسخگویی و ایجاد تعامل باشد که به نظر می‌رسد این امر در تبدیل شدن یک شهر به شهری هوشمند موثر است.»

شهرهای پیشرو

سنگاپور

در گزارش این موسسه نوآوری‌هایی چون برنامه هویت دیجیتالی ملی سنگاپور، طرح Go Digital، و اپلیکیشن LifeSG که بیش از 40 خدمات را برای دولت دیجیتالی فراهم می‌آورد ذکر شده است. همچنین این نکته بیان شده که «با وجود اینکه شهر سنگاپور در سال‌های اخیر رفاه شهروندان را در نظر داشته، اما باز هم می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد؛ مثلاً در مدیریت بحران کرونا به وضعیت سلامت مهاجران بی‌توجهی شد و همچنین نگرانی‌هایی راجع به حفظ حریم خصوصی و ردیابی تماس و داده‌های افراد به وجود آمد که اعتماد مردم را خدشه‌دار کرد.»

این انتقادها در حالی مطرح است که آمار کل مبتلایان به کووید-19 در سنگاپور تاکنون 62 هزار و 640 نفر بوده و مرگ ناشی از کرونا 36 مورد گزارش شده که این آمار مرگ‌ومیر کمترین میزان در کل جهان بوده است. با وجود این، گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگران مهاجر در سنگاپور در معرض ابتلا به این بیماری بوده‌اند و به درستی از آنان محافظت نشده است. همچنین اپلیکیشن TraceTogether COVID که در این شهر به کار گرفته می‌شد به دلیل اینکه گفته می‌شد پلیس قادر است به داده‌های آن دسترسی پیدا کند بحث‌برانگیز شد.

سئول نیز برای اپلیکیشن‌هایی چون خدمات اتوبوس شبانه جغد (Owl Night Bus Service)، به‌کارگیری گسترده از اینترنت اشیا (IoT) و همکاری‌ بخش خصوصی و دولتی شهری هوشمند شناخته شده است.

لندن هم به واسطه نقشه Smarter London Together، همکاری گسترده با شرکت‌های محلی و شهرهای بین‌المللی و همچنین رویکرد چالش نوآوری شهری (Civic Innovation Challenge) برای ارائه راهکارهایی به منظور حل چالش‌‌های اجتماعی در لیست برترین شهرهای هوشمند قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها