کد خبر: 487408
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چطور پس از مدت‌ها ماندن در خانه از آسیب‌های نور خورشید در امان بمانیم؟

بسیاری از ما به دلیل قرنطینه یا دورکاری بیشتر اوقات خود را در خانه گذرانده‌ایم. حال با آمدن فصل تابستان باید مراقب باشیم تا از خطرات ماندن طولانی در زیر نور خورشید مصون بمانیم.

چطور پس از مدت‌ها ماندن در خانه از آسیب‌های نور خورشید در امان بمانیم؟
کد خبر: 487408
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- پس از اعلام قرنطینه و ماندن مدت‌زمانی نسبتاً طولانی در خانه، بسیاری دوست دارند در تابستان به خارج از منزل بروند و تعطیلات تابستانی خود را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بگذرانند؛ اما ممکن است مردم پس از این دوران با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید آسیب‌ ببینند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب با بیماری‌هایی چون سرطان پوست و پیری زودرس ارتباط دارد. علت بروز این آسیب‌ها معمولاً اشعه فرابنفش است. انسان اشعه فرابنفش را نمی‎‌بیند، اما برخی از حیوانات مثل گوزن شمالی آن را رؤیت می‌کنند.

یکی از دلایل مضر بودن نور فرابنفش مضر این است که انرژی آن به وسیله دی‌ان‌ای سلول‌های ما جذب و بدین صورت آسیب‌زا می‌شود. اگر سلول‌ها قادر به ترمیم کردن این آسیب نباشند، ممکن است این مساله باعث تغییرات یا جهش ژنتیکی شود که در آخر به بروز سرطان پوست می‌انجامد. سلول‌های پوستی به واسطه قرار گرفتن در سطح بدن، هدف اصلی آسیب‌های اشعه فرابنفش هستند.

بدن می‌تواند تا حدی از این آثار مخرب جلوگیری کند. سازوکارهای مولکولی درون سلول‌های ما قادرند آسیب دی‌ان‌ای را شناسایی و ترمیم کنند، آنها سیگنال‌های هشداردهنده‌ای را که به سلول‌های تولید رنگدانه منتقل می‌شوند فعال می‌کنند تا به آنها فرمان دهند که برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر رنگدانه‌های بیشتری تولید کنند. تولید این رنگدانه‌ها (ملانین) است که باعث برنزه شدن پوست می‌شود. پس برنزه شدن نشانه آسیب دیدن پوست شماست. کارشناسان تخمین زده‌اند که این سیستم محافظت از پوست مانند یک ضدآفتاب با SPF حدود 4 عمل می‌کند.

آفتاب سوختگی

اگر زیاد در معرض اشعه ماورابنفش باشید، ممکن است میزان آسیب دی‌ان‌ای سلول‌های دفاعی تحت تاثیر قرار گیرد. تمام این سلول‌ها از بین نمی‌روند زیرا سلول‌های آسیب‌دیده آخرین سلول‌های خط دفاعی هستند که می‌توانند پروسه مرگ را فعال کنند. سلول‌هایی که به شدت آسیب‌ دیده‌اند ممکن است در بعضی از موارد سرطانی شوند یا قبل از بروز آسیب از بدن خارج شوند. کسانی که همیشه آفتاب‌‌سوخته هستند این مساله را به خوبی درک و تجربه کرده‌اند. میزان زیادی از سلول‌های در حال مرگ در پوست وجود دارد که باعث می‌شوند پوست قرمز و دردناک شود.

خطر سرطان

اما گاهی این دفاع‌ها کافی نیست و آسیبی که در نتیجه برخورد با اشعه فرابنفش به پوست وارد می‌شود می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. طی سال‌های گذشته با رواج اقداماتی چون برنزه کردن میزان سرطان پوست افزایش پیدا کرده است. در مطالعه‌ای که به تازگی در انگلیس انجام گرفت روشن شد که میزان ابتلا به سرطان پوست از اوایل دهه 1980 تاکنون حدود هشت برابر افزایش یافته است.

استفاده از ضدآفتاب با SPF بالای 20 و کلاه و لباس مناسب به شما کمک می‌کند کمتر در معرض خطر قرار گیرید. بهتر است از ساعت 11 صبح تا سه بعدازظهر که خورشید مستقیم می‌تابد بیشتر از خود مراقبت کنید. با انجام چند اقدام ساده می‌توانید از بروز بیماری‌های پوستی خطرناک جلوگیری کنید و از تعطیلات خود در روزهای گرم و آفتابی تابستان لذت ببرید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها