کد خبر: 487299
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۲۱:۵۳:۰۰
| |

جنایت اپل در چین/ آنچه که نمی‌دانید

چون شرکتش رو به لطف چین پیش می‌بره. تقریبا اکثر محصولات اپل در چین ساخته می‌شن و اصلا دولت چین میلیاردها دلار خرج کرده تا این اتفاق رخ بده. حتی جمله Designed by Apple in California بخاطر اعتراض کارمندان چینی از پشت آیفون‌ها حذف شده.

جنایت اپل در چین/ آنچه که نمی‌دانید
کد خبر: 487299
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۲۱:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| آرش زاد از کاربران توییتر نوشت:

*اپل مشغول ساخت دیتاسنتری در جنوب چینه تا داده‌های کاربرهای چینی رو روی سرورهایی که دولت اون کشور تهیه می‌کنه ذخیره کنه. تیم کوک گفته جای داده‌ها امنه اما بررسی‌های نیویورک‌تایمز نشون می‌ده اپل برخلاف شعارها، بخش زیادی از کنترل داده‌های کاربرانش رو به دولت چین واگذار کرده.

*کارمندان دولت به سرورها دسترسی فیزیکی دارن و بدتر از اون، اپل کلید رمزگذاری داده‌ها رو روی همون سرورها قرار می‌ده. اپل بعد از اینکه دولت چین بهش اجازه نداد، حتی بی‌خیال استفاده از سیستم رمزگذاری‌ای شد که در حال حاضر در جاهای دیگه دنیا ازش استفاده می‌کنه.

*اسناد داخلی اپل در کنار گفتگو با 17 کارمند فعلی و سابق این شرکت و 4 کارشناس امنیت نشون می‌ده شکل توافق اپل، منع دسترسی به داده‌ها توسط دولت چین رو تقریبا غیرممکن می‌کنه.

*اپل اما در بیانیه‌ای گفته کلیدهای رمزگذاری توسط خودش کنترل می‌شن و سیستم کدگذاری جدیدش پیشرفته‌تر هم هست.

*از سه سال پیش که اپل مجبور شده داده‌های کاربرانش رو به چین منتقل کنه، در 9 مورد جداگانه محتوای تعداد نامشخصی از حساب‌های آی‌کلاد رو در اختیار دولت چین گذاشته. این شرکت پیش از این هرگز چنین کاری نکرده بود و دلیلش، قوانین حفاظت از داده‌های آمریکا بود.

*حالا اما مالکیت حقوقی داده‌های آی‌کلاد در چین به شرکتی دولتی واگذار شده؛ حرکتی که به نوعی قوانین آمریکا رو دور می‌زنه. اپل حتی متن شرایط استفاده از آی‌کلاد رو بر این اساس تغییر داده. ولی این همه ماجرا نیست. این شرکت تبدیل به ابزاری قدرتمند در زمینه سانسور در چین هم شده.

*اپل به شکلی فعالانه نسخه چینی اپ‌استور رو سانسور و اپ‌هایی که ممکنه مقامات چینی رو ناراحت کنه از فروشگاهش حذف می‌کنه. بسیاری از موضوعات مثل آزادی تایوان و تبت یا دالایی لاما، جزو مسائل ممنوعه اپل در چین به حساب میان. در آیفون‌های چین حتی ایموجی پرچم تایوان هم سانسور شده.

*همزمان، فروشگاه اپل میزبان برنامه‌های متعددی از یک گروه شبه‌نظامی چینه که متهم به بازداشت اویغورهاست. از 2017 تا امروز 55000 اپ از اپ‌استور چین حذف شدن. این اواخر بخاطر حذف بازی‌هایی که مجوز دولتی ندارن، تعداد اپ‌های مسدود شده افزایش چشمگیر هم داشته

*اپل حتی کارمندی رو که اجازه انتشار یک اپ متعلق به یکی از منتقدین دولت چین رو داده بود اخراج کرد ولی مدعی شده اون کارمند بخاطر عملکرد ضعیف اخراج شده و گفته اپ رو حذف کرده تا از قوانین چین پیروی کنه.

*در بیانیه اپل اومده: «اینطور تصمیمات همیشه آسون نیستن.»


*آشنا نیست؟ حالا چرا اپل این کارها رو می‌کنه؟


*چون شرکتش رو به لطف چین پیش می‌بره. تقریبا اکثر محصولات اپل در چین ساخته می‌شن و اصلا دولت چین میلیاردها دلار خرج کرده تا این اتفاق رخ بده. حتی جمله Designed by Apple in California بخاطر اعتراض کارمندان چینی از پشت آیفون‌ها حذف شده.

*از دیشب که این گزارش منتشر شده انتقادها به شیوه تعامل اپل با چین افزایش پیدا کرده. بحث قرار دادن کلید رمزگذاری روی سرورها موضوع خیلی خیلی مهمیه. حالا با این کار، دولت چین دو راه برای به دست آوردن اطلاعات کاربرها داره: یا رسما درخواست کنه، یا خودش مستقیم از سرورها برداره.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها