کد خبر: 485611
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه رابطه‌ای بین تلاش برای بارداری و طول عمر وجود دارد؟

دانشمندان طی تحقیقی متوجه شدند کسانی که بیش از 18 ماه برای بارداری تلاش می‌کنند احتمالاً بیشتر دچار بیماری می‌شوند و در نتیجه طول عمر آنان کمتر می‌شود. عوامل محیطی و ژنتیک بر باروری زنان و مردان تاثیر می‌گذارد.

چه رابطه‌ای بین تلاش برای بارداری و طول عمر وجود دارد؟
کد خبر: 485611
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- میزان بارداری در بیشتر کشورهای صنعتی کاهش یافته است. دلایل این اتفاق هنوز ناشناخته است، اما عواملی وجود دارد که ممکن است در کاهش نرخ باروری موثر باشند. این عوامل عبارت‌اند از: سن تشکیل خانواده، رژیم غذایی، مصرف سیگار و الکل، وزن، ورزش کردن. علت این مساله هرچه باشد نمودارها نشان می‌دهند در حال حاضر حدود 15 درصد از زوج‌ها بیش از یک سال طول می‌کشد تا بچه‌دار شوند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، هنوز اطلاعات زیادی راجع به عوامل کاهش باروری در دست نیست؛ اما محققان در تلاش‌اند تا رابطه بین کاهش باروری و میزان سلامتی را کشف کنند. پژوهشگران در تحقیقی که انجام دادند طول دوره تلاش برای باروری را معیاری مستقیم برای انجام آزمایش قلمداد کردند. آنها دریافتند که هرچه تلاش برای بارداری بیشتر شود، میزان بستری شدن زن و مرد در بیمارستان نیز بیشتر می‌شود و این امر با طول عمر پایین در زنان ارتباط دارد؛ به خصوص اگر روند تلاش برای بارداری بیش از 18 ماه به طول بینجامد.

محققان برای انجام این مطالعه از داده‌های دوقلوها که در 2 آزمایش شرکت کرده بودند استفاده کردند. در مجموع 14 هزار دوقلو در دست تحقیق قرار گرفتند که طی سال‌های 1931 تا 1976 به دنیا آمده بودند. تقریباً 55 درصد از شرکت‌کنندگان زن و 45 درصد مرد بودند. این افراد به دلیل دوقلو بودن ارزیابی نشدند بلکه به خاطر اطلاعات دقیقی که درباره تلاش برای بارداری در بار اول داشتند بررسی شدند.

محققان دریافتند در میان این گروه کسانی که مدت بیشتری برای بارداری تلاش کرده‌اند میزان مرگ‌ومیر بیشتری داشته‌اند. این مورد در زنان بیش از مردان گزارش شد. میزان مرگ‌‌ومیر زنانی که بیش از 18 ماه برای بارداری تلاش کردند در مقایسه با زنانی که کمتر از 2 ماه اقدام به بارداری کردند 46 درصد بیشتر بود.

میزان باروری پایین با احتمال بستری شدن در بیمارستان همراه بود. زنان و مردانی که بیش از 18 ماه برای بارداری تلاش کردند بیشتر در بیمارستان بستری شدند. این میزان برای زنان 21 درصد و برای مردان 16 درصد بیشتر از کسانی که طی 2 ماه باردار شدند گزارش شد.

زمان طولانی برای اقدام به بارداری به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، به خصوص در زنان، مربوط بود؛ مثل بیماری‌های تغذیه‌ای و متابولیکی (چاقی یا بیماری قلبی) و بیماری‌های تنفسی (ذات‌الریه). همچنین طول دوره اقدام برای بارداری منجر به مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی، گوارشی، مجاری ادرار، تناسلی و غدد درون‌ریز در زنان مربوط می‌شد.

محققان در این مطالعات دریافته‌اند که بیشترین تغییرات در زمان بارداری ناشی از تاثیر عوامل محیطی است که 96 درصد در باروری زنان و 72 درصد در باروری مردان موثر است. عوامل ژنتیکی نیز چهار درصد در باروری مردان و 28 درصد در باروری زنان تاثیرگذار گزارش شدند. این یافته نشان می‌دهد که محیط نقش بیشتری نسبت به ژنتیک در باروری هر 2 جنس ایفا می‌کند؛ اما سهم ژنتیک در زنان نیز قابل توجه است.

ارتباط بین میزان باروری پایین و احتمال زیاد بستری شدن در بیمارستان و مرگ زودرس در زنان اصلاً غیرمنتظره نیست زیرا بارداری فشار بیشتری به بدن زنان وارد می‌کند. با وجود این، ممکن است در مطالعات آینده درباره تفاوت‌های باروری بین زنان و مردان تحقیقات بیشتر و دقیق‌تری صورت پذیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها