«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه می‌توان با ترس از دندانپزشکی مقابله کرد؟

ترس از دندانپزشکی باعث می‌شود بعضی از مردم کمتر به دندانپزشک مراجعه کنند و در نتیجه به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه مبتلا شوند؛ اما راه مقابله با این ترس چیست؟

چگونه می‌توان با ترس از دندانپزشکی مقابله کرد؟
کد خبر: 461493
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فوبیای دندانپزشکی یک ترس بسیار رایج است که بیماران را از مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی باز می‌دارد. این ترس عواقب مختلفی مانند دندان‌درد و پوسیدن و افتادن دندان‌ها را در پی دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، می‌توان گفت مراجعه به دندانپزشکی باب میل همه افراد جامعه نیست. بیش از 45 درصد از مردم انگلیس اظهار داشتند که با مراجعه به دندانپزشکی مضطرب می‌شوند و تقریباً 12 درصد از آنها آن‌قدر اضطراب دارند که از رفتن به دندانپزشکی و معاینه دندان‌های خود امتناع می‌ورزند مگر اینکه در شرایط اضطراری قرار گیرند. برای این دسته از افراد که ترس شدید از دندانپزشکی یا همان فوبیای دندان‌پزشکی دارند حتی فکر کردن درباره دندانپزشکی می‌تواند موجب احساس وحشتناک و بی‌خوابی‌های شبانه در فرد شود.

1

تحقیقات اخیر نشان داده که افراد مبتلا به این فوبیا از لحاظ سلامت دهان و دندان در مرتبه پایینی قرار دارند و به دلایل مختلفی چون لغو کردن وقت دندانپزشکی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عادات نادرست در مسواک زدن دندان‌های خراب زیادی دارند. اگر این ترس با سیگار کشیدن و مصرف زیاد قند همراه باشد باعث خرابی لثه و ایجاد کرم‌خوردگی بیشتر در دندان می‌شود.

سلامت پایین دهان و دندان بر غذا خوردن، حرف زدن و لبخند افراد تاثیر می‌گذارد. مشکلات دهان و دندان روابط اجتماعی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما افراد مبتلا به فوبیای دندانپزشکی تا زمانی که درد غیرقابل تحمل شود از مراجعه به دندانپزشکی اجتناب می‌کنند. به هر حال هر درمانی برای افراد مبتلا به این نوع فوبیا می‎تواند استرس‌زا باشد. در این شرایط زمانی که فرد مراجعه به دندانپزشکی را برای مدت طولانی به تعویق می‌اندازد، درمان نیز به دلیل خرابی‌های بیشتر پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. مراجعه دیرهنگام باعث دشوار شدن درمان، ویزیت‌های متعدد و نشستن طولانی‌مدت روی صندلی دندانپزشکی می‌شود که این امر می‌تواند بسیار ترسناک و استرس‌زا باشد.

برخی از افراد مبتلا به این فوبیا تنها در صورت تزریق آرام‌بخش می‌توانند به درمان ادامه دهند. از سویی داروهای آرام‌بخش مانند میدازولام می‌تواند برای ایجاد احساس آرامش بیشتر به روند درمان کمک کند. برخی از مبتلایان به این فوبیا ترجیح می‌دهند بیهوش شوند. این کار در بیمارستان زیر نظر متخصص بیهوشی صورت می‌گیرد.

راه‌های دیگر درمان چیست؟

دندانپزشکی

کنترل هر ترس و غلبه بر هر نوع فوبیا می‌تواند دشوار باشد، اما زمانی ‌که بر سلامت روزانه و کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد می‌تواند مخرب نیز باشد. یکی دیگر از روش‌های مقابله با این فوبیا «درمان شناختی‌رفتاری» است که به مبتلایان کمک می‎‌کند تا بتوانند بر ترس خود غلبه کنند. مطالعات انجام‌شده در کالج کینگ لندن نشان می‌دهد این درمان بسیار اثربخش بوده است و مبتلایان قادر خواهند بود بر ترس خود از مراجعه به دندانپزشکی و معاینه غلبه کنند و حتی درمان را بدون دریافت آرام‌بخش ادامه دهند.

همچنین با ارائه مشاوره در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان مثلاً درست مسواک زدن و ترک سیگار می‌توان به این افراد در بالا بردن اعتماد به نفس‌شان کمک کرد تا از ایجاد مشکلات بیشتر دهان و دندان در این اشخاص جلوگیری شود و اضطراب آنها نیز کاهش یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها