کد خبر: 461479
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فوبیا یا ترس بیمارگونه چیست؟

همه ما در زندگی خود ترس‌هایی داریم. گاهی ممکن است این ترس‌ها به صورت ناخوشایندی ظاهر شوند و زندگی ما را مختل کنند. به چنین ترس‌هایی فوبیا یا ترس بیمارگونه می‌گویند.

فوبیا یا ترس بیمارگونه چیست؟
کد خبر: 461479
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| زندگی بدون ترس شاید عالی به نظر برسد، اما گاهی این ترس‌ها باعث می‌شوند ما با احتیاط بیشتری عمل کنیم و از تهدید‌های پیش رو آگاه شویم. از فردریش نیچه نقل شده: «ترس مادر اخلاق است و افرادی که نمی‌ترسند عموماً تندخو، بی‌رحم و دارای عمری کوتاه هستند.»

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بسیاری از افراد از مار، عنکبوت‌، ارتفاع و خون می‌ترسند؛ اما هنگامی که این ترس‌های طبیعی بیش از حد شود و به افراط کشیده شود به هراس یا همان فوبیا تبدیل می‌شود. ترس در این افراد مداوم و شدید است و افراطی و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. این ترس دلیل آشفتگی کاری و روابط اجتماعی افراد مبتلاست. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تاثیر فوبیا بر زندگی زنان 2 برابر مردان است.

امروزه بسیاری از مردم از چیزهایی وحشت دارند که تهدیدی برای آنها محسوب نمی‌شود. طیف ترس‌های انسان به طرز حیرت‌انگیزی گسترده است. هراس از عروسک‌، دلقک‌، بادکنک، پیاز، عطسه کردن، شکلات، دیکته، تاب‌سواری و حتی جوانه‎های سیب‌زمینی در منابع مختلف به ثبت رسیده است. ترس‌های غیرمعمول بیشتر در افراد مبتلا به اتیسم رایج است؛ همچون ترس از سشوار، تخم‌مرغ شکن، توالت، صفحه سیاه تلویزیون، دکمه، مو در وان حمام و خال‌های صورت.

فوبیا چگونه پدید می‌آید؟

ترس

ممکن است عوامل ژنتیکی و محیطی باعث ایجاد ترس‌ شوند. با توجه به اینکه بسیاری از هراس‌های امروزی منطقی نیستند، اما نحوه شکل‌گیری آنها جالب است. سه روش محیطی برای بروز فوبیا شناسایی شده است:

1- رویارویی مستقیم شخص با عامل ترس

2- مشاهده ترس شخص دیگر

3- دریافت اطلاعات هراس‌انگیز.

ممکن است شما دچار ترس از عنکبوت شوید. وقتی هنگام دوش گرفتن با یک عنکبوت روبه‌رو شوید یا یکی از اعضای خانواده‌تان جیغ‌زنان از اتاقی که عنکبوت دارد فرار کند یا هنگامی که به شما گفته شود نیش عنکبوت باعث مرگ شما می‌شود، در همه این موارد ترس را تجربه کرده‌اید.

درمان فوبیا چیست؟

ترس

خوشبختانه درمان فوبیا سریع و موثر است. این هراس‌ها با استفاده از روان‌درمانی و دارودرمانی یا ترکیبی از هر 2 درمان‌پذیرند. درمانگران مجموعه‌ای از تکنیک‌ها را برای مقابله با ترس ارائه و معرفی کرده‌اند. به طور معمول رویارویی تدریجی فرد با عامل ترس از اقدامات درمانی مهم تلقی می‌شود. درمان اغلب با روش‌های آرام کردن فرد که معمولاً درمانگر آن را انجام می‌دهد و اصلاح افکار فرد مبتلا به فوبیا تکمیل می‌شود.

به نمونه‌ای که آورده شده توجه کنید: یکی از دانشجویان جوان رشته پرستاری هنگامی که دوستش در آزمایشگاه در کلاس زیست‌شناسی نخاع قورباغه را قطع کرد از هوش رفت و دچار رانیدافوبیا (ترس از قورباغه) شد. دوره درمان برای او به این صورت آغاز شد که نوار ویدئویی این عمل را بارها مشاهده کرد و همزمان تکنیک آرام شدن را تمرین می‌کرد.

موفقیت این درمان به حدی بود که او توانست به تنهایی به یک قورباغه شوک الکتریکی دهد، شکم موشی را که بیهوش شده باز کند و حتی زمانی که قورباغه از شدت جراحت خونریزی می‌کرد توانست آرام و خونسرد خود را کنترل کند. به یاد داشته باشید که برای رویارویی با چیزهایی که وحشت‌مان را برمی‌انگیزد باید به روانشناس مراجعه کنیم و از ترس‌های غیرمنطقی خود رهایی یابیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها