کد خبر: 451643
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

رویداد مهم ستاره‌شناسی در راه است / مقارنه 2 سیاره زحل و مشتری

روز 21 دسامبر امسال اتفاقی روی خواهد داد که برخی معتقدند از زمان قرون وسطی تاکنون رخ نداده است. مقارنه زحل و مشتری که در این روز روی می‌دهد در سراسر جهان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

رویداد مهم ستاره‌شناسی در راه است / مقارنه 2 سیاره زحل و مشتری
کد خبر: 451643
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- طی روزهای آینده منتظر تماشای رویدادی نادر و دیدنی باشید. این رویداد در 21 دسامبر رخ خواهد داد که در آن مشتری و زحل، 2 سیاره بزرگ منظومه شمسی، بسیار نزدیک به هم دیده می‌شوند. این اتفاق از قرون وسطی تاکنون به این نزدیکی مشاهده نشده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «Cnet»، این واقعه چنان افسانه‌ای و حیرت‌آور است که برخی آن را به داستان ستاره بیت‌اللحم تشبیه کرده‌اند که در انجیل آمده این ستاره سه مرد دانا را هدایت کرده‌ است. در علم نجوم مقارنه زمانی روی می‌دهد که هر 2 جرم نجومی (سیارک، قمر، سیاره، ستاره)- هنگامی که از زمین آنها را مشاهده می‌کنیم- به هم نزدیک شده باشند. یکی از این مقارنه‌های جالب تقارن مشتری و زحل است. این اتفاق فقط هر 19.6 سال روی می‌دهد؛ پس این رویداد نادر است اما در روز 21 دسامبر می‌توانیم نظاره‌گر نزدیک‌ترین مقارنه از سال 1226 باشیم (این 2 سیاره در سال 1623 نیز تا این حد نزدیک شدند، اما احتمالاً از زمین قابل مشاهده نبودند). سعی کنید این رویداد نادر را از دست ندهید چون ممکن است دیگر فرصتی برای تماشای آن پیدا نشود.

زحل و مشتری

پرستون دایکس (Preston Dyches)، طراح و سازنده آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در ویدئویی اعلام کرد: «این رویداد بزرگ‌ترین مقارنه بین زحل و مشتری طی 60 سال آینده است و این 2 سیاره تا سال 2080 این‌قدر نزدیک به هم در آسمان مشاهده نخواهند شد.»

جفری هانت (Jeffrey Hunt)، معلم نجوم و مدیر سابق افلاک‌نما، در وب‌سایت خود درباره این رویداد نوشت، شاید اتفاقی که در 21 دسامبر روی می‌دهد به‌ آسانی قابل مشاهده باشد. او توضیح داد: «پس از غروب آفتاب به بیرون از خانه بروید تا سیاره‌ها را در آسمان پیدا کنید. این صحنه را با دوربین هم می‌توانید ببینید، اما احتمالاً زمانی که زحل از مشتری عبور می‌کند با چشم غیرمسلح هم بتوان آنها را دید.» حلقه‌های سیاره زحل و چهار قمر درخشان و بزرگ مشتری با دوربین شکاری یا تلسکوپ نیز قابل مشاهده خواهد بود.

نجوم

کسانی که می‌خواهند از این لحظه عکس بگیرند می‌توانند به ‌راحتی این کار را انجام دهند. این رویداد از سراسر جهان و در مکانی که آسمان صاف باشد قابل رؤیت خواهد بود. هانت می‌گوید: «به دنبال رویدادی مثل فیلم‌های علمی‌تخیلی نباشید. این اتفاق مانند آنچه در فیلم کسوف (eclipse) روی می‌دهد، نیست.»

او ادامه می‌دهد: «این سیارات در نقطه مشخصی ادغام نمی‌شوند؛ به عبارت دیگر مشتری مستقیماً از مقابل زحل عبور نخواهد کرد و ما طوری می‌بینیم که انگار یکدیگر را قطع می‌کنند. چنین رویدادهای خاصی به طور قابل توجهی نزدیک به ما اتفاق می‌افتد و شاید طی چند نسل پیش بیاید و تنها یک بار در طول عمر روی ندهد.»

هانت در آخر توضیح می‌دهد: «مقارنه بزرگ سه یا چهار بار در طول زندگی انسان روی می‌دهد و نشان از گذر نسل‌ها دارد. من خانواده‌ها را تشویق می‌کنم که فرزندان‌شان را به بیرون از خانه ببرند و به آنها بگویند که سیارات هر 20 سال دوباره به هم نزدیک می‌شوند و توضیح دهند که وقتی به سن مشخصی رسیدند دوباره می‌توانند این رویداد را تماشا کنند.» این رویداد می‌تواند فرصت خوبی برای آشنایی کودکان با علم ستاره‌شناسی باشد و آنها را به سمت خواندن درباره ستاره‌ها و سیاره‌ها بکشاند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها