کد خبر: 437931
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا | سگ‌ها می‌توانند کووید-19 را پیش از بروز علائم تشخیص دهند؟

تحقیقاتی که در زمینه تشخیص بیماری کووید-19 انجام شده نشان می‌دهد سگ‌ها با قدرت بویایی بسیار قوی خود می‌توانند حتی پیش از بروز علائم در فرد بیماری را شناسایی کنند. فرودگاه‌های دوبی و هلسینکی در حال انجام این آزمایش هستند.

ویروس کرونا | سگ‌ها می‌توانند کووید-19 را پیش از بروز علائم تشخیص دهند؟
کد خبر: 437931
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - دانشمندان دریافته‌اند ممکن است سگ‌ها با حس بویایی قوی خود بتوانند پیش از آنکه علائم کووید-19 در فرد مبتلا پدیدار شود بیماری را تشخیص دهند. بنا بر تحقیقاتی که در سراسر دنیا انجام شده، محققان در 2 فرودگاه بین‌المللی سگ‌هایی را برای تشخیص مسافران مبتلا به کرونا قرار داده‌اند تا هنگامی که مسافران از بازرسی عبور می‌کنند سگ‌ها آنها را بو بکشند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «Digital Trends»، ماه گذشته مرکز حمل‌ونقل هوایی دوبی اعلام کرد که از سگ‌ها برای تشخیص کرونا استفاده می‌کند. دوبی اولین مکانی بود که این کار تحقیقاتی را عملی کرد. فرودگاه بین‌المللی هلسینکی نیز در روزهای گذشته از این روش استفاده کرده است.

سگ

این ادعا پیشتر اثبات شده بود که می‌توان از سگ‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی چون سرطان و دیابت استفاده کرد و آنها را آموزش داد تا این بیماری‌ها را شناسایی کنند، اما برای تایید میزان توانایی سگ‌ها در تشخیص ویروس کرونا باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد. آزمایش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته و همچنان نیاز است تا داده‌های بیشتری جمع شود.

آنا هیلم بیورکمن (Anna Hielm-Bjorkman)، استاد دانشگاه هلسینکی، در گفت‌وگو با رویترز درباره تلاش فنلاندی‌ها در این زمینه می‌گوید: «آنچه در تحقیقات خود مشاهده کرده‌ایم این است که سگ‌ها بیماری کووید-19 را پنج روز قبل از ابتلای فرد شناسایی خواهند کرد.» او همچنین اضافه می‌کند: «سگ‌های باهوش تقریباً توانسته‌اند در شناسایی ویروس صد درصد موفقیت کسب کنند که بعدها تحقیقات مفصل‌تری درباره این آمار انجام خواهد شد.»

مسافران فرودگاه در این آزمایش با دستمالی گردن خود را پاک می‌کنند و آن را داخل یک قوطی می‌گذارند. سپس به اتاقی می‌روند که محل نگهداری سگ‌های آموزش‌دیده است. سگ‌ها با بو کشیدن و تشخیص کرونا علامتی که از پیش تعیین شده (مثلاً یک بار پارس کردن) را از خود نشان می‌دهند. سگ‌ها خودِ ویروس را بو نمی‌کشند بلکه مواد شیمیایی‌ای را که بدن فرد مبتلا تولیده کرده تشخیص می‌دهند.

سگ

پژوهشگران دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه آدلاید (Adelaide) نیز در تلاش‌اند به سگ‌ها آموزش دهند تا بتوانند بیماری کووید-19 را در افراد شناسایی کنند. سگ‌هایی که در این آزمایش‌ها بودند با استفاده از نمونه عرق افراد مبتلا به کووید-19 و به کمک اسباب‌بازی‌های تشویقی برای دریافت پاسخ صحیح توانسته‌اند آموزش ببینند. نتایج اولیه این آزمایش‌ها در استرالیا حاکی از آن است که بعضی از حیوانات در تشخیص بیماران بدون علائم توانایی صد درصدی داشته‌اند.

تحقیق‌های مشابهی نیز در آلمان، اسپانیا و برزیل با استفاده از سگ‌ها انجام شده است. محققان این پژوهش‌ها اعتقاد دارند می‌توان از این حیوانات در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و فرودگاه‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا بهره برد. یکی از اشکالاتی که در استفاده از سگ‌ها برای تشخیص بیماری کووید-19 وجود دارد این است که آموزش سگ‌های جدید دست‌کم سه ماه طول می‌کشد، اما سگ‌های باتجربه از جمله موادیاب‌ها را می‌توان در طول یک ماه آموزش داد. همچنین این روش‌های آزمایش صد درصد مطمئن نیستند و وسایلی که برای تشخیص کووید-19 از طریق بویایی استفاده می‌شود باید قابل اطمینان باشد. یافته‌های پژوهش‌های انجام‌شده دال بر این است که این حیوان وفادار می‌تواند سلاحی در برابر ویروس کرونا باشد و محققان قادرند این روش را در کنار روش‌های تشخیصی دیگر به کار گیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها