«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ناسا پدیده‌هایی جالبی را که در این ماه می‌توانید ببینید معرفی می‌کند

ناسا بخشی از وب‌سایت خود را به معرفی پدیده‌های جالبی که در هر ماه روی خواهد داد اختصاص داده است. در ماه اکتبر ما با رویدادهایی چون ماه آبی، نزدیک شدن مریخ به زمین و مشاهده کهکشان آندروما مواجه خواهیم بود.

ناسا پدیده‌هایی جالبی را که در این ماه می‌توانید ببینید معرفی می‌کند
کد خبر: 436752
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ناسا اتفاقات جالبی را که در آسمان شب رخ می‌دهد برای علاقه‌مندان و طرفداران نجوم بازگو می‌کند. ماه اکتبر ماهی هیجان‌انگیز و پر اتفاق در آسمان شب خواهد بود که شما می‌توانید چیزهای جالبی را با چشم خود ببینید و برای دیدن این پدیده‌های جالب و خارق‌العاده به تلسکوپ یا دوربین شکاری نیاز داشته باشید. از نکات برجسته این ماه می‌توان به شکل ظاهری ماه و همین طور بروز ماه آبی (Blue moon) اشاره کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «Digital Trends»، مریخ نیز در این ماه در آسمان شب روشن خواهد بود و نکاتی نیز درباره مشاهده کهکشان آندرومدا (Andromeda) وجود دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم.

اول درباره ماه صحبت کنیم. در اکتبر 2 ماه کامل داریم. ماه شب چهارده در اول اکتبر نمایان شد. ناسا در پستی که در وب‌سایت خود گذاشته توضیح می‌دهد که ماه شب چهارده ماه کاملی است که نزدیک به اعتدال سپتامبر روی می‌دهد. اعتدال سپتامبر یکی از 2 روز سال است که در آن طول روز و شب با هم برابر می‌شود؛ اما این رویداد هر چند سال یک بار به ماه اکتبر می‌افتد.

ماه آبی

در زبان انگلیسی به ماه شب چهارده ماه برداشت (Harvest) می‌گویند که ریشه آن در سنت‌های مرسوم در آمریکا و اروپا بوده و به زمان برداشت محصول مرتبط می‌شود. در پایان ماه؛ یعنی 31 اکتبر دومین ماه کامل قابل مشاهده است. وقتی در یک ماه 2 ماه کامل داریم، ماه دوم را ماه آبی می‌نامیم. پدیده ماه آبی رویدادی ویژه تلقی می‌شود؛ زیرا امسال تنها یک بار با آن مواجه خواهیم شد.

همچنین در ماه اکتبر می‌توانیم مریخ را به‌خوبی مشاهده کنیم. مدارهای منحصر به فرد زمین و مریخ 2 سیاره را هر 26 ماه یک بار به نزدیکترین نقطه از هم می‌رساند. امسال در روز 6 اکتبر فاصله زمین و ماه به کمترین نقطه ممکن یعنی حدود 38.5 میلیون مایل (62 میلیون کیلومتر) می‌رسد. یک هفته بعد از آن نیز در 13 اکتبر مقابله مریخ در زمانی اتفاق می‌افتد که مریخ و خورشید در 2 طرف زمین قرار دارند؛ اما لازم نیست که برای مشاهده مریخ تا آن زمان صبر کنید. شما در این ماه می‌توانید هر شبی که از پنجره خانه به بیرون نگاه می‌کنید مریخ را ببینید و آن را شناسایی کنید. رنگ صورتی کمرنگ این سیاره و روشنایی آن به شما کمک می‌کند تا مریخ را تشخیص دهید.

مریخ

ناسا همچنین در وب‌سایت خود مطالبی را درباره کهکشان آندروما بیان کرده است. ناسا می‌گوید که این ماه زمان مناسبی برای مشاهده کهکشان آندروما است. این کهکشان 2.5 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و دربردارنده صدها میلیارد ستاره و همین طور میلیاردها سیاره است. شما با کمک تلسکوپ بهتر می‌توانید کهکشان آندروما را ببینید؛ اما اگر آسمان صاف و شرایط مساعد باشد شاید بتوانید با چشم غیر مسلح نیز آن را تماشا کنید.

کهکشان آندروما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها