کد خبر: 420498
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چین توان تسلط بر فناوری‌های هوش مصنوعی و 5جی را دارد؟

چین یکی از کشورهایی است که طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده؛ اما تنشی که بین این کشور و آمریکا به وجود آمده باعث شده چین در رقابتی سخت با آمریکا قرار گیرد. چین درصدد آن است که از بزرگ‌ترین فناوری‌های جهان بیشترین بهره را ببرد.

چین توان تسلط بر فناوری‌های هوش مصنوعی و 5جی را دارد؟
کد خبر: 420498
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- چین یکی از قطب‌های اقتصادی جهان است و رقیب قدری برای دولت‌های غربی به حساب می‌آید. غربی‌ها دولت چین را دولتی استبدادی می‌دانند که حقوق بشر را نقض کرده و سانسور شدیدی بر مردم این کشور تحمیل می‌کند. بستگی دارد که چه زمان و از چه کسی درباره خصوصیات کشور چین بپرسید؛ اما پرواضح است که چین فارغ از این برچسب‌ها نقاط قوت زیادی دارد. این کشور پرجمعیت‌ترین سرزمین در جهان و دومین اقتصاد بزرگ دنیاست که همیشه در حال پیشرفت بوده و آمادگی بهبود شرایط موجود را نیز دارد.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، چین زمانی صرفاً فقط تولیدکننده کالاهای اساسی بود، اما در جهشی سعی کرد خود را به یکی از قطب‌های تولید تکنولوژی پیشرفته (high-tech) تبدیل کند. این کشور همه چیز می‌سازد؛ از وسایل الکترونیکی گرفته تا گوشی‌های هوشمند و تجهیزات 5جی که بخشی از چشم‌انداز چین تا سال 2025 است (چین کمتر درباره این چشم‌انداز صحبت می‌کند زیرا باعث نگرانی‌ سایر کشورها می‌شود). هدف نهایی چین دستیابی کامل به منابع کشور و سرانجام پیشی گرفتن از غرب در حوزه‌های مرتبط با تکنولوژی است. کاخ سفید در راستای این اقدام چین گفت که این کشور هم اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند و هم به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند.

هوش مصنوعی

قدرت رو به رشد چین امری نگران‌کننده است؛ زیرا منتقدان غربی می‌گویند این کشور برای رسیدن به اهداف خود به حمله سایبری، استفاده از مهندسی معکوس و سرقت مالکیت معنوی دست می‌یازد و همین مساله باعث شده اختلافی چندساله بین دولت ترامپ و دولت چین حادث شود و این یکی از دلایلی است که شرکت هواوی سازنده گوشی‌های هوشمند و تیک‌تاک (TikTok) زیر نظارت دقیق آمریکا قرار گرفته‌اند.

ویروس کرونا به صورت ناگهانی در جهان ظهور یافت. این ویروس اول چین را تحت تاثیر قرار داد که باعث تعطیلی بخش عمده‌ای از اقتصاد چین شد. ایالات متحده آمریکا هنوز نتوانسته جلوی شیوع ویروس را بگیرد و بیش از 142 هزار نفر در این کشور بر اثر این بیماری جان باختند. این آمار این پرسش را برمی‌انگیزد که سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی‌های جدید در ماه‌های پیش رو به چه شکلی درخواهد آمد؟

این کشور، با تفاصیلی که گفته شد، قصد دارد بر همه حوزه‌های تکنولوژی، از هوش مصنوعی گرفته تا 5جی، تسلط یابد. خریداران گوشی‌های هوشمند در چین بیش از هر کشور دیگر مشتاق خرید نسل جدید این گوشی‌ها هستند. تیک‌تاک که اولین بار در چین ساخته و به فضای مجازی معرفی شد احتمالاً از سوی آمریکا قدغن می‌شود.

تیک تاک

کارشناسان معتقدند در حالی که کشمکش بین آمریکا و چین در جریان است، توسعه فناوری در جهان نشان از پویایی روابط این 2 کشور دارد. سندی شن (Sandy Shen)، تحلیلگر موسسه گارتنر، با اشاره به اینکه شرکت‌های چندملیتی مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌هایی در چین دارند که در این مکان‌ها افراد بومی در پروژه‌های جهانی با هم مشارکت می‌کنند، می‌گوید: «بی‌تردید در فضای هوش مصنوعی و اینترنت 5جی رقابت‌هایی برقرار است، اما همکاری‌های بسیاری نیز در این زمینه‌ها وجود دارد.»

او توضیح می‌دهد: «گزارش اول ما نمونه کاملی از این است که در به اصطلاح رقابت تسلیحاتی بین ایالات متحده آمریکا و چین بر سر پیشرفت‌های هوش مصنوعی مشکلاتی وجود دارد. با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع درمی‌یابیم که این مساله کمتر به شکل یک مسابقه نمود پیدا کرده و بیشتر مرهون سال‌هایی است که این 2 کشور در پیشرفت تکنولوژی به هم متکی بودند و تنها تنش‌های اخیر باعث واگرایی این 2 شده است.»

5جی

شن می‌گوید: «گزارش دوم موسسه گارتنر به رقابت فزاینده 2 کشور در گسترش و تملک فناوری 5جی اشاره دارد و اینکه چطور شیوع ویروس کرونا باعث شده چین در جذب مشتری یک گام جلوتر از دیگران باشد. گزارش سوم نیز نگاهی به ممنوعیت ورود افراد به برنامه تیک‌تاک، که شرکتی چینی آن را ساخته، انداخته و اینکه آیا چنین اقدامی عملی است یا خیر. ما به این دیدگاه هم پرداخته‌ایم که چین می‌توانست اینترنتی اختصاصی راه بیندازند و این اینترنت چه تاثیری بر بقیه کشورها می‌گذاشت.»

باید این واقعیت را بپذیریم که چین توانسته با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت 5جی به فناوری‌های جدیدی دست یابد و این مساله بقیه کشورها را نگران می‌کند. تنش بین چین و آمریکا رو به تشدید است و این مساله می‌تواند اقتصاد تمام دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها