کد خبر: 401809
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا کووید-19 در هوا معلق می‌ماند و از طریق جریان هوا منتقل می‌شود؟

هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره ویروس کووید-19 وجود دارد و دانشمندان در پی کشف یافته‌های جدیدی درباره این بیماری هستند. بعضی از محققان عقیده دارند که این ویروس مدتی در هوا می‌ماند و برخی دیگر این ادعا را رد کرده‌اند.

آیا کووید-19 در هوا معلق می‌ماند و از طریق جریان هوا منتقل می‌شود؟
کد خبر: 401809
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- احتمالاً تاکنون به خوبی دریافته‌اید که چطور شخصی به ویروس کووید-19 مبتلا می‌شود. ویروس کرونای جدید باعث ایجاد بیماری واگیرداری شد که از شخصی به شخص دیگر قابل انتقال است. عده بسیاری معتقدند عامل اصلی انتقال ویروس از طریق قطرات آبی است که از دهان یا بینی شخص آلوده تراوش می‌کند.

اعتمادآنلاین به نقل از world atlas گزارش می‌دهد که ویروس چنین عمل می‌کند: اگر شخصی عطسه یا سرفه کند، ویروس روی سطوح نزدیک به او یا روی دست خودش می‌ماند. وقتی این شخص به وسایلی چون دستگیره یا کلید برق دست بزند، ویروس از او به آن وسایل منتقل می‌شود.

حال اگر شما به آن کلید برق دست بزنید و سپس دست‌تان را به چشمان‌تان بزنید، ویروس را به درون بدن خود منتقل می‌کنید. اما آیا فرد با تنفس هوای آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود؟ اگر شخصی در حال راه رفتن در پیاده‌رو باشد و کسی که به ویروس مبتلاست در پارک عطسه کند، آیا ویروس به او منتقل می‌شود؟ آیا این بیماری از طریق جریان هوا به فرد دیگری سرایت می‌کند؟

پاسخ برخی به این پرسش مثبت است

کووید19

بعضی از دانشمندان می‌گویند بله، برخی شاید و بعضی دیگر می‌گویند خیر. ما هنوز درباره ویروس SARS-COV-2 که گفته می‌شود عامل ایجاد کووید-19 است اطلاعات درستی در دست نداریم.

طبق یافته‌های انتشارات سلامت هاروارد، مطالعه‌ای که آزمایشگاه ویروس‌شناسی موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در بخش تحقیقات داخلی مونتانا انجام داد ثابت کرد که این ویروس ممکن است در هوا موجود باشد و فرد از طریق ذرات معلق در هوا به بیماری کرونا مبتلا شود.

نتایج این موسسه نشان داد که ویروس کرونا می‌تواند تا سه ساعت در هوا باقی بماند. محققان برای این پژوهش از دستگاهی به نام نبولایزر استفاده کردند تا ذرات ویروس کرونا را در هوا پراکنده کنند. این اقدام مانند کاری است که در فیلم شکارچیان اشباح انجام شد؛ اما این عمل در دنیای واقعی رخ داد. پس از آن دانشمندان مدت ماندگاری ویروس را در هوا اندازه‌گیری کردند و دریافتند که ویروس سه ساعت در هوا می‌ماند.

عده‌ای دیگر می‌گویند که این امکان وجود ندارد

کووید19

بسیاری از کسانی که در زمینه سلامت کار می‌کنند نتایج این مطالعه را به بحث گذاشته‌اند. سازمان بهداشت جهانی نیز ادعا می‌کند که این ویروس از راه هوا منتقل نمی‌شود. ساسکیا پاپسکو (Saskia Popescu) از دانشگاه جرج میسون می‌گوید، ارتباط این تحقیق به شرایط واقعی موجود در دنیا نامعلوم است. این مطالعه نشان نمی‌دهد که وقتی در خیابان قدم می‌زنید و با مردم در ارتباط هستید یا در روزهایی که باد می‌آید و قدم می‌زنید یا می‌دوید دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد.

انتقال از راه هوا

کرونا

پس کدام را قبول کنیم؟ چیزی که می‌دانیم این است که بعضی از بیماری‌های ویروسی «قطعاً» از راه هوا منتقل می‌شوند. این‌گونه ویروس‌ها وقتی که فرد مبتلا آنها را در هوا پخش کند به فرد دیگری منتقل می‌شوند و انسان‌های زیادی را مبتلا می‌کنند. ویروس‌هایی که عامل بیماری آبله مرغان هستند بدین طریق عمل می‌کنند و بسیار واگیردارند.

به زعم سازمان بهداشت جهانی، ذرات ویروس تنها از راه دهان و بینی و دست فرد مبتلا به بقیه سرایت پیدا می‌کند. اگر در مکانی بسته با شخصی که به ویروس کرونا مبتلاست بمانید، ممکن است از طریق ذرات معلق در هوا به این بیماری مبتلا شوید. نتایج تحقیق نیز همین گواه همین مدعاست.

استفاده از ماسک

ماسک

اگر از ماسک استفاده کنیم چه؟ بعضی‌ها می‌گویند که این کار مفید است و برخی دیگر احساس می‌کنند نباید خود را به زحمت انداخت؛ اما یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه: مادامی که دست آلوده خود را به ماسک و صورت‌تان نزنید، استفاده از ماسک ضرری ندارد و از شما در برابر ویروس محافظت می‌کند.

شما همیشه نمی‌توانید در خانه بمانید. این توصیه غیرپزشکی است ولی با عقل جور درمی‌آید که بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید؛ اما به اماکن شلوغ نروید و فاصله را با افراد دیگر حفظ کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها