کد خبر: 383995
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ثروتمندترین کشور قاره آفریقا کدام است؟/ پولدارترین مرد آفریقا کیست؟

کشورهای آفریقایی اغلب فقیر و از لحاظ اقتصادی ضعیف‌اند، اما برخی از کشورهای آفریقایی نیز هستند که تولید ناخالص داخلی آنها بالاست و جزو کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شوند. گینه استوایی، سیشل، موریس، گابن و بوتسوانا از این دسته‌اند.

ثروتمندترین کشور قاره آفریقا کدام است؟/ پولدارترین مرد آفریقا کیست؟
کد خبر: 383995
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - بسیاری از کشورهای فقیر دنیا در قاره آفریقا واقع‌اند که اکثر آنها به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و فقر گسترده در زمره این گروه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، کشورهایی نیز هستند که توانسته‌اند در آفریقا پیشرفت کنند. بیشتر بخش اقتصادی آفریقا بر صنایع کشاورزی، صادرات و واردات و منابع طبیعی وابسته است. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی کشورهای آفریقایی تا سال 2050 به 29 میلیارد دلار برسد.

اعتمادآنلاین، به نقل از «world population review»، گزارش می‌دهد که یکی از بهترین راه‌های سنجش ثروت یک کشور ارزیابی تولید ناخالص داخلی آن است. برای بررسی تولید ناخالص داخلی تفاوت بین هزینه زندگی و نرخ تورم را در نظر نمی‌گیریم، اما برای اندازه‌گیری سرانه آن این موارد را به حساب می‌آوریم. صندوق بین‌المللی پول در سال 2017 ثروتمندترین کشورهای آفریقایی را بر اساس میزان تولید ناخالص‌شان بدین ترتیب برشمرد:

گینه استوایی (34 هزار و 865 دلار)

سیشل (28 هزار و 172 دلار)

موریس (21 هزار و 628 دلار)

گابُن (19 هزار و 266 دلار)

بوتسوانا (18 هزار و 146 دلار)

گینه استوایی بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی را دارد که 56.50 درصد از آن از صنایع و 45 درصد از خدمات است. این کشور با وجود جمعیت کم (1.2 میلیون نفر) تولید ناخالص بالایی دارد. نابرابری درآمدی در گینه استوایی بسیار مشهود است. این کشور برخلاف رشد اقتصادی بالا، بر اساس شاخص توسعه انسانی که سازمان ملل آن را منتشر می‌کند، در رتبه صد و سی و هشتم قرار دارد.

گینه استوایی

میزان تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی 13 هزار و 403 دلار و سرانه تولید ناخالص 358 هزار و 800 میلیارد دلار گزارش شده است. بخش‌های اقتصادی این کشور متشکل از خدمات، گردشگری، تولید، منابع طبیعی، کشاورزی، فراورده‌های غذایی و تجارت است.

وقتی بخواهیم تعیین کنیم که کدام کشورها توسعه‌یافته‌اند، باید به شاخص توسعه انسانی آن کشور نگاهی بیندازیم. این شاخص معیارهایی چون امید به زندگی، سلامت و آموزش را در بازه صفر تا یک مشخص می‌کند. شاخص توسعه انسانی به چهار بخش کم (صفر تا 0.55)، متوسط (0.55 تا 0.70)، زیاد (0.70 تا 0.80) و خیلی زیاد (0.80 تا یک) تقسیم می‌شود.

کشورهای توسعه‌یافته آفریقا بر اساس شاخص توسعه انسانی عبارت‌اند از:

سیشل (0.797)

موریس (0.79)

الجزایر (0.754)

تونس (0.735)

بوتسوانا (0.717)

لیبی (0.706)

گابن (0.702)

جای تعجب نیست که کشورهایی که تولید ناخالص داخلی بالایی دارند در میان کشورهای توسعه‌یافته آفریقایی قرار گرفته‌اند.

حال که صحبت از ثروتمندترین کشور آفریقایی به میان آمد، خوب است بدانیم ثروتمندترین فرد در آفریقا کیست؛ ثروتمندترین مرد آفریقا شخصی به نام الیکو دانگوته (Aliko Dangote) است که ارزش دارایی‌های او به حدود 14.1 میلیارد دلار می‌رسد. دانگوته وقتی 21ساله بود از عمویش سه هزار دلار قرض گرفت تا به کار صادرات و واردات کالاهای کشاورزی در نیجریه بپردازد. شرکت دانگوته یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بخش خصوصی نیجریه است که بیش از 30 هزار کارمند دارد.

آمار کشورهای آفریقا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها