کد خبر: 373939
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

زیباترین شهرهای گمشده جهان را بشناسید/ از ماچو پیچو در پرو تا پالنکه مکزیک

شهرهای گمشده یکی از جالب‌ترین و رازآلودترین مکان‌های باستانی جهان‌اند. شهرهای ماچو پیچو، آنگکور، پمپئی، پترا، تیکال، تئوتیهواکان، تیواناکو و چند شهر دیگر از جمله زیباترین شهرهای گمشده در دنیا هستند.

زیباترین شهرهای گمشده جهان را بشناسید/ از ماچو پیچو در پرو تا پالنکه مکزیک
کد خبر: 373939
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شهر گمشده به شهری گفته می‌شود که امپراتوران و پادشاهان قدیمی آن را ساخته‌اند؛ اما مدت‌هاست که این شهرها فراموش شده یا زیر خاک رفته‌اند. باستان‌شناسان معمولاً این‌گونه شهرها را تصادفی یا از طریق نشانه‌هایی که از وجود یک شهر یافته‌اند کشف کرده‌اند. شهرهای گمشده شگفت‌انگیز، رمزآلود و باشکوه‌اند و به همین دلیل است که مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. اعتمادآنلاین، به نقل از Earth&World، زیباترین شهرهای گمشده جهان را معرفی می‌کند:

1- شهر ماچو پیچو (Machu Picchu)

ماچوپیچو

این شهر باستانی در کشور پرو و در بالای تپه اوروبامبا (Urubamba) واقع شده است. ماچو پیچو در سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و از همان زمان به مکانی گردشگری تبدیل شد. این شهر تقریباً در دهه 1450 میلادی ساخته شده و به دلیل حمله اسپانیا به جنوب آمریکا به مدت 100 سال رها شده بود. قسمت عمده ساختمان‌های این شهر دست‌نخورده باقی مانده و محلی برای انجام تحقیقات بیشتر درباره قبیله سرخپوستی اینکا (Inca) است.

هیرام بینگهام (Hiram Bingham) استاد دانشگاه ییل در سال 1911 ماچو پیچو را دوباره کشف کرد. خورشید در این منطقه 2 بار در سال مستقیماً بالای سنگ‌های این شهر قرار می‌گیرد، به صورتی که هیچ سایه‌ای روی زمین نمی‌افتد.

2- انگکور (Angkor)

انگکور

شهر گمشده آنگکور در کامبوج واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین معابد هندوها به شمار می‌رود که قدمت آن به قرن 12 میلادی می‌رسد. پادشاه سوریاوارمان دوم (Suryavarman2) در اوایل قرن دوازدهم این معبد را در خمر (Khmer) ساخت. پیکر این پادشاه در همین شهر نیز به خاک سپرده شد. با اینکه این معبد مخصوص هندوها بود، اما اکنون ساختاری بودایی دارد و زیر پرچم کامبوج قرار گرفته است. این شهر در سال 1992 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

3- پمپئی (Pompeii)

پمپئی

شهر پمپئی در ایتالیا واقع شده و یکی از مشهورترین شهرهای گمشده جهان است که بر اثر انفجار کوه آتشفشانی وسوویوس (Vesuvius) دفن شده بود. بعضی از مردم این شهر هنگام وقوع آتشفشان فرار کردند و برخی دیگر همان‌جا جان دادند که اجساد این جان‌باختگان در قرن 18 میلادی هنگام کاوش پیدا شد. کوه آتشفشانی وسوویوس هنوز هم فعال است؛ اما با وجود این، پمپئی یکی از جاذبه‌های ایتالیا محسوب می‌شود و سالانه تعداد زیادی گردشگر به این مکان می‌آیند. مطالعات روی این شهر درباره شیوه زندگی مردمی که 2 هزار سال پیش می‌زیستند همچنان ادامه دارد.

4- پترا (Petra)

پترا

پترا سرزمینی باستانی است که در دره اردن واقع شده و در سال 312 قبل از میلاد ساخته شده است. این شهر به «شهر سرخ» (Rose city) هم معروف است و دلیل این نام‌گذاری این است که سازه‌های شهر از سنگ‌های صورتی ساخته شده. معماری زیبا و منحصربه‌فرد و نحوه آب‌رسانی به شهر سبب شهرت این مکان در دنیا شد. پترا در مسیر راه ابریشم بود ولی پس از مدتی به علت وقوع زلزله و قطع مسیرهای آبی فراموش و رها شد و ساکنان مجبور شدند شهر را ترک کنند. شهر پترا در لیست عجایب جهان قرار دارد.

5- تیکال (Tikal)

تیکال

شهر گمشده تیکال در گواتمالا یکی از بقایای عصر مایاها و متعلق به پیش از قرن چهارم میلادی است. این شهر پایتخت یکی از قدرتمندترین حاکمان مایا بود و در قرن دهم رها شد. امروزه تیکال یکی از جاذبه‌های گردشگری گواتمالاست و تحقیقات برای کشف هدف سازندگان از ساخت معابد هرمی‌شکل ادامه دارد.

6- تئوتیهواکان (Teotihuacan)

مکزیک

این شهر یکی از مرموزترین شهرهای گمشده جهان است و مشخص نشده که چه کسانی آن را ساخته‌اند. تئوتیهواکان در مکزیک واقع شده و وسعتی حدود 20 کیلومترمربع دارد. کارشناسان حدس می‌زنند خانه صدها هزار نفر بوده است. این شهر حدود هزار و 400 سال پیش رها شد و بعدها به تصرف سرخپوستان ازتک (Aztec) درآمد. متخصصان تخمین زدند که این شهر در سال 100 پیش از میلاد ساخته شده و بعضی از ساختمان‌ها نیز متعلق به 250 بعد از میلاد است.

7- تیواناکو (Tiwanaku)

بولیوی

شهر گمشده تیواناکو در نزدیکی دریاچه معروف تیتیکاکا (Titicaca) در بولیوی واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی جهان است. کارشناسان تخمین زده‌اند که بین 10 تا 30 هزار نفر در این شهر سکونت داشته‌اند. مردم محلی آن منطقه تقریباً در سال 200 پیش از میلاد به آنجا رفتند و تا حدود سال 900 پس از میلاد نیز آنجا می‌زیستند، تا اینکه بر اثر خشکسالی دسترسی به غذا برای مردم دشوار شد و شهر را ترک گفتند.

8- پالنکه (Palenque)

مکزیک

این شهر در جنوب مکزیک قرار دارد و قدمت آن به قرن هفتم بازمی‌گردد. پالنکه در زمان حکومت مایاها شکل گرفت و به دلایل مبهمی رها شد. این شهر دوباره در قرن نوزدهم میلادی کشف، کاوش و بازسازی شد.

9- تروآ (Troy)

تروی

مردم فکر می‌کردند که شهر تروآ شهری افسانه‌ای است و تنها در اثر کلاسیک ایلیاد از آن نام برده شده؛ اما سال 1860 در کاوش شهر آناتولی، شهر گمشده تروآ هم کشف شد. مطالعات نشان داد این شهر بارها مورد حمله قرار گرفته و بعد بازسازی شده و دوباره در عصر بیزانس رها شده است.

10- آتلانتیس (Atlantis)

آتلانتیس

شهر آتلانتیس شهری افسانه‌ای است که نام آن در آثار افلاطون آمده و برخلاف سایر شهرهایی که ذکر شد هنوز کشف نشده است. افلاطون می‌گوید این شهر بین ستون‌های هرکول و در اقیانوس آرام واقع شده است. مکان تقریبی آتلانتیس را بین مدیترانه تا اقیانوس آرام تخمین زده‌اند. کارشناسان امیدوارند این شهر نیز مانند شهر تروآ روزی پیدا شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها