کد خبر: 367001
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۰ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فضانوردان در فضا چه می‌خورند؟/ نمک و فلفل مایع؛ ادویه مخصوص فضانوردان

شاید با خود فکر کنید فضانوردان به دلیل معلق بودن در فضاپیما نمی‌توانند غذاهای متنوعی بخورند؛ اما جالب است که آنها حتی نوشیدنی یا ماکارونی هم می‌خورند و می‌توانند غذاهایشان را گرم کنند.

فضانوردان در فضا چه می‌خورند؟/ نمک و فلفل مایع؛ ادویه مخصوص فضانوردان
کد خبر: 367001
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۰ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - تصور کنید قرار است با دوستان‌تان به کمپ یک‌هفته‌ای بروید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای یک هفته به اندازه کافی غذا همراه خود ببرید. این غذاها می‌بایست به خوبی محافظت شود تا فاسد نشوند. همچنین بعد از صرف غذا باید زباله‌های تولیدشده را جمع کنید و در سطل بریزید.

اعتمادآنلاین، به نقل از NASA، گزارش می‌دهد که فضانوردان نیز درست همین کارها را می‌کنند. آماده کردن غذا بستگی به نوع آن دارد. بعضی از غذاها را می‌توان همان شکلی که هستند خورد، مثل براونی یا میوه. بقیه غذاها مانند ماکارونی یا اسپاگتی احتیاج به مقدار کمی آب دارند. البته برای گرم کردن غذا در ایستگاه‌های فضایی دستگاه فر تعبیه شده تا مواد غذایی به دمای قابل قبولی برسند. هیچ یخچالی در فضا نیست، به همین دلیل می‌بایست غذاها به خوبی محافظت و آماده شوند تا فاسد و گندیده نشوند. این نکته در ماموریت‌های طولانی حائز اهمیت است.

چاشنی‌هایی مثل سس کچاپ، خردل و مایونز نیز در فضا موجود است. نمک و فلفل تنها در شکل مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضانوردان نمی‌توانند آنها را روی غذا بپاشند، زیرا ادویه‌ها در فضا پخش می‌شوند و ممکن است باعث مسدود شدن هواکش‌ها یا آلودگی تجهیزات شوند یا اینکه داخل چشم، بینی یا دهان فضانوردان بروند.

فضانورد

فضانوردان سه بار در طول شبانه‌روز غذا می‌خورند. متخصصان تغذیه مقدار ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز آنها را می‌سنجند و بر اساس آن برنامه غذایی می‌دهند. میزان دریافت کالری برای فضانوردان مختلف فرق می‌کند؛ مثلاً خانمی لاغراندام تنها حدود 1900 کالری احتیاج دارد، اما مردی درشت‌هیکل نیاز دارد که حدود 3200 کالری دریافت کند.

فضانوردان می‌توانند خوراک‌های متنوعی مثل میوه، آجیل، کره بادام‌زمینی، مرغ، گوشت، غذاهای دریایی، آب‌نبات و... را انتخاب کنند و بخورند. نوشیدنی هم در فضا موجود است. قهوه، چای، آب پرتقال، لیموناد و... از جمله نوشیدنی‌های مخصوص فضانوردان است.

فضانورد

غذاهای فضانوردان در بسته‌های یک‌بارمصرف به آنها داده می‌شود. فضانوردان می‌بایست بعد از تمام کردن غذا بسته‌های آن را دور بیندازند. بعضی از بسته‌ها از شناور شدن غذا جلوگیری می‌کنند. بسته‌های غذا طوری طراحی شده‌اند که در عین حال که قابل انعطاف هستند و استفاده از آنها آسان است، هنگام بسته‌بندی یا دور ریختن نیز زیاد جاگیر نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها