کد خبر: 358103
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

«جاروبرقی اقیانوس» روزانه چند هزار کیلوگرم زباله جمع می‌کند؟

یک شرکت هلندی با هدف جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی از سطح اقیانوس‌ها سیستم جدیدی را وارد بازار کرده است که می‌تواند روزانه تا 100 هزار کیلوگرم زباله از آلوده‌ترین رودخانه‌های دنیا جمع‌آوری کند. این دستگاه بدون کمک انسان فعالیت می‌کند و انرژی آن نیز با نور خورشید تامین می‌شود.

«جاروبرقی اقیانوس» روزانه چند هزار کیلوگرم زباله جمع می‌کند؟
کد خبر: 358103
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک شرکت غیرانتفاعی هلندی با نام «The Ocean Cleanup» یا «پاک‌سازی اقیانوس»، سیستم خودکار جمع‌آوری زباله‌ خود را با نام Interceptor وارد بازار کرده که می‌تواند پلاستیک‌ رودخانه‌ها را پیش از رسیدن به دریا جمع‌آوری کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از مجله «دی‌زین»، این سیستم که با نور خورشید کار می‌کند تا پاک‌سازی کامل زباله‌های پلاستیکی دریایی از اقیانوس به کار خود ادامه خواهد داد.

به گفته بویان اسلت، بنیان‌گذار شرکت The Ocean Cleanup: «برای اینکه واقعاً پلاستیک‌ها را از سطح اقیانوس‌ها پاک کنیم ابتدا باید مواد موجود را پاک کنیم و سپس شیر ورودی آن را ببندیم؛ یعنی ابتدا از ورود پلاستیک بیشتر به اقیانوس جلوگیری کنیم.»

او ادامه داد: «اکنون با تلفیق تکنولوژی تصفیه اقیانوس ما با دستگاه Interceptor، به نظر می‌رسد راه‌حل هر 2 بخش مساله موجود است.»

2

دستگاه Interceptor از 2 حائل شناور و متصل به بستر رودخانه تشکیل شده است. حائل‌ها زباله‌های پلاستیکی را به دهانه دستگاه هدایت می‌کنند. این دستگاه با نیروی خورشید و بدون نیاز به انسان فعالیت می‌کند.

یک تسمه نقاله زباله را از آب جدا و آن را وارد شاتل می‌کند. این شاتل هم به طور خودکار زباله‌ها را درون محفظه‌هایی جدا از یکدیگر می‌ریزد.

3

با پر شدن محفظه‌ها، سیستم کامپیوتری دستگاه هشدارهای لازم را به مسئولان مربوط ارسال می‌کند تا با یک قایق زباله‌ها را تخلیه و برای بازیافت ارسال کنند. هر سیستم تنها بخشی از رودخانه را اشغال می‌کند، در نتیجه قایق‌ها و حیوانات وحشی می‌توانند به سادگی اطراف آن حرکت کنند.

به گفته شرکت The Ocean Cleanup، دستگاه Interceptor می‌تواند به طور متوسط روزانه 50 هزار کیلوگرم و در شرایط بهینه تا 100 هزار کیلوگرم زباله از رودخانه‌ها جمع‌آوری کند.

4

شرکت Ocean Cleanup قصد دارد طی پنج سال در هزار رودخانه آلوده دستگاه‌های Interceptor را نصب کند.

بر اساس تحقیقات این شرکت، که شامل یک نقشه تعاملی نیز می‌شود، 80 درصد زباله‌ اقیانوس‌ها تنها از یک درصد رودخانه‌های جهان وارد آب‌‌های آزاد می‌شود.

5

در حال حاضر، 2 دستگاه Interceptors در شهر کلانگ (مالزی) و جاکارتا (اندونزی) نصب شده است. سومین Interceptor به زودی در دلتای رود مکونگ در ویتنام نصب می‌شود و دستگاه چهارم نیز قرار است در سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن جای داده شود.

طبق اعلام شرکت پاک‌سازی اقیانوس، تاکنون تایلند برای دریافت یک دستگاه در نزدیکی بانکوک ثبت‌نام کرده و ایالات متحده نیز برای خرید یک دستگاه در کانتی لس‌آنجلس درحال انجام مذاکره با شرکت است.

پنل‌های خورشیدی این دستگاه با باتری‌های لیتیم‌یونی کار می‌کنند که فعالیت 24ساعته دستگاه در طول هفته، بدون صدا یا بخار، را امکان‌پذیر می‌کند.

شرکت The Ocean Cleanup سیستم‌های رودخانه‌ای خود را در راستای تکمیل هدف اصلی این شرکت برای پاک‌سازی دریاهای جهان از آلودگی پلاستیک تولید کرده است.

6

سیستم 001، با نام مستعار ویلسون، یک دکل شناور است که برای جمع‌آوری پلاستیک از «زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام» طراحی شده است. این سیستم با مشکلات عمده زیادی مواجه شده که از جمله آنها بروز شکستگی در ژانویه 2019 و ارسال آن برای تعمیر به شرکت هواوی بود.

تیم مهندسان Ocean Cleanup ماه اکتبر اعلام کرد سیستم ارتقایافته‌ی بی/ 001 می‌تواند قطعات پلاستیکی به کوچکی یک میلی‌متر را نیز جمع‌آوری کند. پلاستیک‌های جمع‌آوری‌شده این دکل شناور بازیافت یا برای تولید الکتریسته سوزانده می‌شوند.

منتقدان پروژه ابراز نگرانی کرده‌اند این سیستم، که 30 میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است، راه‌حل قطعی حذف پلاستیک از اقیانوس‌ها نیست.

سیریل گوچ، بنیان‌گذار سازمان مذاکره برای اقیانوس‌ها (Parley for the Oceans)، هشدار داده است که پاک‌سازی تمام پلاستیک‌های موجود در اقیانوس شاید کار غیرممکنی باشد.

گوچ، که سازمانش اصطلاح «پلاستیک اقیانوس» را برای برجسته‌ کردن آلودگی دریایی به عنوان یک نام تجاری ثبت کرده، در مصاحبه با مجله «دی‌زین» گفت: «ما باید به دنبال خلق جایگزین‌هایی برای پلاستیک باشیم.»

او در ادامه افزود: «من صرفاً معتقدم نمی‌توانیم پلاستیک را کنترل کنیم. و نمی‌خواهم این تصور غلط را پدید آورم که ما می‌توانیم اقیانوس را پاک کنیم، زیرا معتقدم نمی‌توانیم.»

بسیاری از متخصصان باور دارند ممانعت از ورود زباله‌های پلاستیکی به اقیانوس از استراتژی پاک‌سازی آن بهتر است. آرتور هوانگ، متخصص بازیافت، می‌گوید تاثیر جمع‌آوری پلاستیک از رودخانه‌های آلوده، بیشتر و از جمع‌آوری زباله از اقیانوس بهتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها