کد خبر: 356997
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۰:۱۰:۳۶
| |

پای مصنوعی هوشمند به کمک افراد دارای نقص عضو می‌آید + ویدئو

پژوهشگران دانشگاه یوتا (University of Utah) آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به ابداع پای مصنوعی هوشمندی شده‌اند که به افراد سالمند کمک می‌کند راحت‌تر گام بردارند.

پای مصنوعی هوشمند به کمک افراد دارای نقص عضو می‌آید + ویدئو
کد خبر: 356997
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۰:۱۰:۳۶

اعتمادآنلاین| تاکنون اندام‌های مصنوعی بسیاری توسعه داده شده‌اند که عملکرد آنها خوب است اما 2 مشکل دارند؛ نخست اینکه سنگین هستند و دیگر اینکه به اندازه کافی هوشمند نیستند.

دانشگاه یوتا یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا در زمینه توسعه اندام‌های مصنوعی محسوب می‌شود؛ به طوری که دانشمندان این دانشگاه چندی پیش موفق به توسعه یک دست مصنوعی موسوم به لوک آرم (LUKE Arm) شده بودند که افراد قطع عضو را قادر می‌کند تا دوباره اجسام را برداشته و لمس کنند. این دست رباتیک به افراد قطع عضو اجازه می‌دهد تا اشیاء را دوباره لمس کنند و با استفاده از قدرت فکر آن را کنترل کنند.

اندام مصنوعی پیشرفته مذکور از چند میکرووایر(microwires) که زیر پوست کاربر کاشته شده است، استفاده می‌کند و با استفاده از آن سیگنال‌هایی را به یک رایانه خارجی ارسال می‌کند که این امر منجر به حرکت دست می‌شود.

این دست مجهز به چند حسگر نیز است که سیگنال‌ها را به میکرووایرها منتقل می‌کنند و بنابراین حسی را که هنگام برداشتن اشیا تداعی می‌شود، شبیه‌سازی می‌کنند. «لوک آرم» از موتورهایی با پوست سیلیکون ساخته شده است و این موضوع آن را شبیه دست انسان ساخته است. دست مذکور مجهز به یک باتری خارجی است که به رایانه متصل می‌شود. پیش از استفاده از این دستگاه پژوهشگران چند میکروالکترود و سیم را به زیر پوست دست و نزدیک عصب حرکتی دست، کاشته‌اند.

اکنون نیز پژوهشگران این دانشگاه موفق به توسعه پای مصنوعی هوشمندی شده‌اند که کاربران توسط آن می‌توانند به راحتی گام بردارند نکته قابل ذکر این است که وزن این اندام مصنوعی 2.7 کیلوگرم است و به همین دلیل کاربران هنگام استفاده از آن اذیت نمی‌شوند.

پای مصنوعی هوشمند مجهز به چند حسگر گشتاور، چرخش نما، شتاب سنج، یک پردازنده رایانه‌ای و فناوری هوش مصنوعی است که حرکات پا را پیش‌بینی و کنترل می‌کنند. این پا از آلومینیوم و تیتانیوم و فلزات سبک ساخته شده است. باتری‌های کوچکی که درون آن تعبیه شده‌اند یکی از علل سبکی این پای هوشمند هستند. حسگر یا ترانسدیوسر گشتاور(Torque sensor)، وسیله‌ای برای تبدیل، اندازه‌گیری و ثبت گشتاور سیستم‌های چرخنده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها