کد خبر: 345322
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۴:۳۹:۵۰
| |

«ناسا» سیاهچاله معروف را شبیه‌سازی کرد

ناسا به تازگی یک شبیه‌ساز شگفت‌انگیز از سیاه‌چاله ارائه داد.

«ناسا» سیاهچاله معروف را شبیه‌سازی کرد
کد خبر: 345322
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۴:۳۹:۵۰

اعتمادآنلاین| روز دهم آوریل سال جاری یکی از باورنکردنی‌ترین دستاوردهای علمی دهه گذشته و یکی از بزرگترین رویدادهای نجومی جهان رقم خورد. دانشمندان موفق شدند با استفاده از تلسکوپ افق رویداد(EHT)، نخستین تصویر از یک سیاه‌ چاله فوق‌العاده بزرگ را ثبت کنند که با هاله نارنجی‌رنگی از پلاسمای گرم سفید احاطه شده است.

دانشمندان این گروه تحقیقاتی به سرپرستی شپ دوئلمن(Shep Doelman) در مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونین(CFA)، بیش از 10 سال را به کار کردن با تلسکوپ افق رویداد اختصاص دادند که سیگنال‌های دریافت شده از هشت تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان را با یکدیگر ادغام کرد و در نهایت توانست نخستین تصویر را از این سیاه‌چاله که 55 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، به ثبت برساند.

این سیاه چاله که موسوم به ساگیتاریوس A است، 40 میلیارد کیلومتر قطر دارد که سه میلیون برابر قطر زمین است و توسط دانشمندان به هیولا تشبیه شده است.

از زمان رصد این سیاه‌چاله تاکنون محققان پروژه‌های زیادی را در این رابطه انجام داده‌اند.

در این راستا ناسا به تازگی شبیه‌سازی جدیدی از این سیاه‌چاله ارائه داده است.

این شبیه سازی با استفاده از یک نرم‌افزار سفارشی در مرکز پروازهای فضایی گادِرد ناسا (Goddard Space Flight Center) و توسط جرمی شینیتمن( Jeremy Schnittman) انجام شده و یادآور سیاه‌چاله Gargantua است که نشان می‌دهد جاذبه کهکشانی بر زمان فضایی اطراف سیاه‌چاله تاثیر می‌گذارد.

سیاه‌چاله‌ها مناطقی کاملا متراکم از فضا با کشش گرانشی بزرگ هستند. این سیاه‌چاله‌ها به اندازه‌ای قدرتمند هستند که حتی نور هم نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند.

گرد و غبار، زباله‌های فضای و هر چیزی که به واسطه جاذبه سیاه‌چاله به داخل آن وارد می شود، به دور آن می‌چرخد. این پدیده را به نوعی می‌توان به چرخ‌وفلکی خیلی داغ تشبیه کرد که با سرعتی زیاد می‌چرخد.

«قرص برافزایشی» قسمت قابل مشاهده سیاه‌چاله است که یک ساختار دیسک مانند از ماده است و به شکل حلقوی به دور یک جسم خاص می‌چرخد.

شبیه‌سازی جدید ناسا باعث شده که شاهد لبه این دیسک باشیم بنابراین نور بالای تصویر در حقیقت از پشت سیاه‌چاله است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها