کد خبر: 340325
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۲ ۱۶:۴۹:۰۰
| |

گران‌ترین تمبرهای دنیا را بشناسید

شاید در نگاه اول تمبرها چندان مهم به نظر نرسند اما همین کاغذهای کوچک چسب‌دار در بسیاری موارد روایت‌گر فرهنگ و اعتقادات مردم در یک زمان مشخص بوده‌اند.

گران‌ترین تمبرهای دنیا را بشناسید
کد خبر: 340325
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۲ ۱۶:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| تمبرها از دیرباز در کشورهای مختلف و در مراودات میان ملت‌ها استفاده می‌شده است. حالا و بعد از گذشت سالیان که این کاغذ کوچک طرح‌دار چندان مورد استفاده نیست، چند تمبر مهم و تاریخی رو معرفی می‌کنیم که در نوع خودشان گران‌ترین‌ها هستند. این تمبرها یا در دست افراد خیلی مهم بودند یا تعداد کمی از آن‌ها باقی مانده یا تنها به دلیل اشتباه با شکلی متفاوت چاپ شده‌اند.

(The Penny Black ($3.3k

این تمبر نخستین تمبری بود که پشت آن چسب داشت و دیگر لازم نبود کسی به آن جدا چسب بزند. تمبر سال 1840 و در انگلستان برای اولین بار چاپ شده بود. این تمبر با اینکه تصویر ویژه‌ای ندارد، اما از آن‌جایی که در نوع خودش اولین محسوب می‌شود، برای کسانی‌که کلکسیون دارند، مورد مهمی محسوب می‌شود و برای بدست آوردن آن باید چیزی در حدود 3 هزار دلار پرداخت کنند.

(Inverted Swan ($39k

نکته جالب توجه در تمبرها این است که بسیاری اوقات اشتباهات در چاپ و طراحی باعث ارزشمند شدن آن‌ها می‌شود. در سال 1855 در غرب استرالیا چاپ سنگی به مشکل برمی‌خورد و یک نوع تمبر خاص چاپ می‌شود، تمبر که قرار بود طرحی از یک پرنده را داشته باشد، برعکس شد و طرح جدیدی را ساخت. در نهایت اینکه امروز این تمبر را با قیمت 39 هزار دلار می‌توان در حراجی‌ها فروخت.

(Red Mercury ($41.2k

دلیل گران بودن این تمبر در نایاب بودن آن است. عطارد سرخ برخلاف دیگر تمبرها برای نامه‌ها استفاده نمی‌شده، بلکه از 3 رنگ آن روی بسته بندی روزنامه‌ها بهره می‌گرفتند. به این شکل که رنگ آبی به معنی یک ورق روزنامه، زرد نشانه 10 ورق و قرمز به معنی 50 ورق بوده است. این تمبر از سال 1858 دیگر استفاده نشده و هنوز هم کسی دقیق نمی‌داند چه تعداد از آن سالم باقی مانده است.

(Hawaiian Missionaries (More Than $43.4k

این تمبر نخستین بار در سال 1851 و در هاوایی چپ شده بود و برای ارتباط میان مبلغان کاربرد داشت. تمبرها در سه دسته چاپ می‌شدند که از هرکدام برای منطقه خاصی استفاده می‌شد. اگر چه این تمبرها روی کاغذهای آبی رنگ و ارزان هاوایی چاپ می‌شد، اما جزو پراکنده‌ترین تمبرها در جهان است که قیمتی 83 هزار دلاری دارد.

(Inverted Dendermonde (More Than $83k

تمبر معکوس دندرمونده هم بر اساس یک اشتباه متولد شده است و عکس شهربازی شهر دندرمونده در بلژیک برعکس روی آن چاپ شده است. این اشتباه تنها روی دو نیم ورقه چاپی وجود داشته، اما تعداد زیادی از این تمبر در جهان پخش می‌شود، اما بخش قابل توجهی از آن را یک زن و شوهر کلکسیون دار داشتند که در سال 1940 به قتل رسیدند و این مجموعه هم گم شد. حالا مبلغ باقی مانده آن در حراجی‌ها به بیش از 83 هزار دلار می‌رسد.

(Inverted Jenny (More Than $83k

در بهار 1918 آمریکا تصویر هواپیمایی را روی تمبر چاپ کرد که سربازان طی جنگ جهانی اول با آن آموزش دیده بودند. اما تصویر هواپیما برعکس است و همین دلیل برای ارزشمند بودن آن است که ارزش 83 هزار دلاری دارد. از این تمبر تنها 100 عدد تولید شده است. نکته جالب اینکه در سال 2016 تنها یکی از این تمبرها در حراجی با قیمت بیش از 1.6 میلیون دلار به فروش رسیده است.

(Baden 9 Kreuzer (Approximately $1.1M

در حالی‌که اشتباه چاپی تصویر برخی تمبرها را با ارزش می‌کند، در این مورد اشتباه در رنگ تمبر یک مجموعه چهارتایی از این تمبرها را به ارزش بیش از 1.1 میلیون دلار می‌رساند! این تمبرها سال 1851 چاپ شده‌اند، یکی از آن‌ها در موزه برلین نگهداری می‌شود، دیگری متعلق به املاک فیلیپ فراری است، یکی از آن‌ها در اختیار کلکسیونری در پاریس است و چهارمی سال 2008 در یک حراجی فروخته شد.

(he First Two Mauritius (More Than $1.1M

این تمبر که تصویری از ملکه ویکتوریا را بر خود داشت، در سال 1847 خارج از بریتانیا چاپ می‌شده است، تمبر یک سنتی به رنگ نارنجی و دو سنتی به رنگ آبی بوده است. اما نکته مهم درباره این تمبرها این است که تنها 27 مورد شناخته شده و اصلی این تمبرها از سال 1981 باقی مانده است و آخرین آمار فروش ثبت شده آن‌ها به سال 1993 برمی‌گردد که یک جفت آن به قیمت 4 میلیون دلار فروخته شده است.

(The Treskilling Yellow (More than $2.3M

یک تمبر دیگر که حاصل اشتباه چاپی بوده است! این تمبر به جای عدد 8 شیلینک، عدد 3 شیلینگ را دارد و نکته جالب اینکه تا مدت‌ها اصلا کسی متوجه این اشتباه نشده تا اینکه یک کلکسیونر در سال 1886 در میان تمبرهای خانوادگی آن را پیدا می‌کند. یکی از این تمبرها در کلکسیون فیلیپ فراری بود که به حراج گذاشته بود و بیش از 2.3 میلیون دلار قیمت دارد.

(The British Guiana 1c Magenta (More Than $10M

این تمبر 10 میلیون دلاری که گران‌قیمت‌ترین تمبر دنیاست، تنها تمبر چاپ شده با کتیبه لاتین است و متعلق به بریتانیاست که از قضا در مجموعه کلکسیون سلطنتی قرار ندارد و تابستان 2014 در یک حراجی فروخته شده است. از این تمبر به تعداد محدودی در سال 1856 چاپ شده که گفته می‌شود تنها یک عدد از آن باقی مانده و از همین رو قیمت بالایی هم دارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها