تولد نخستین مارمولک‌های زال با مهندسی ژنتیک

محققان با ایجاد تغییرات در فناوری کریسپر موفق شدند برای نخستین بار در جهان مارمولک زال تولید کنند.

تولد نخستین مارمولک‌های زال با مهندسی ژنتیک
کد خبر: 335255
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۰:۳۸:۱۶

اعتمادآنلاین| محققان بالاخره موفق شدند در خزندگان مهندسی ژنتیک اعمال کنند. آنها با استفاده از مهندسی ژنتیک برای نخستین بار به تولد مارمولک‌های زال به اندازه انگشت اشاره انسان کمک کرده اند.

محققان حوزه ژنتیک به دلیل شیوه تولید مثل خزندگان در استفاده از ابزار «کریسپر» (CRISPR) روی آنها با مشکلاتی مواجه بوده‌اند اما آنها با انجام تغییراتی در این روش توانستند ژن‌های مارمولک‌ها را تغییر دهند.

دلیل تولید حیوانات زال با کمک مهندسی ژنتیک آن است که چنین جهش ژنتیکی به حیوان آسیب نمی‌رساند و در درجه دوم به درمان این اختلال در انسان نیز کمک می کند.

محققان دانشگاه جورجیا با تغییراتی در روش CRISPR این آزمایش را انجام دادند. آنها قبلا معتقد بودند این روش در خزندگان کارآمد نیست زیرا باید تزریق به صورت مستقیم به تخم های بارورشده یا زیگوت( یاخته تخم) تک سلولی انجام شود. اما باروری مارمولک در بدن او انجام می شود و غیر قابل پیش بینی است. اما با کمک روش جدید سرعت تولید تخم های مارمولک کند شد.

در نتیجه محققان غشایی شفاف روی رحم حیوان مشاهده کردند که به آنها اجازه داد تمام تخم های در حال رشد (از جمله تخم های بارورشده) را ببینند.

آنها تصمیم گرفتند شناساگر CRISPR را به تخم های بارور نشده در رحم تزریق کنند.

در نتیجه این فرایند بین 6تا9 درصد تخم های تولید شده به تولد مارمولک های مهندسی ژنتیک شده منجر شدند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها