کد خبر: 327853
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۱:۵۷:۴۴
| |

تلاش تازه‌ی ناسا برای کشف حیات در سیارات دوردست

اگر چه تردیدی در مورد وجود حیات در دیگر سیارات وجود ندارد، اما تلاش‌های بشر در این زمینه تا به حال موفق نبوده و این بار ناسا قصد دارد روشی جدید برای شناسایی حیات به کار بگیرد.

تلاش تازه‌ی ناسا برای کشف حیات در سیارات دوردست
کد خبر: 327853
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۱:۵۷:۴۴

اعتمادآنلاین| برخی از مواردی که به عنوان نشانه‌های حیات در دیگر سیارات تلقی می‌شود، خطاهای محاسباتی و شناختی ستاره‌شناسان هستند. لذا ناسا امیدوار است با اجرای یک ماموریت جدید این خطاها را به حداقل رسانده و بتواند درکی درست از موقعیت سیاراتی به دست آورد که حیات در آنها در جریان است.

در این ماموریت جدید تعامل میان ستاره‌ها و سیاراتی که به دور آنها می چرخند به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود کدامیک از آنها زمینه مناسبی برای شکل گیری حیات را دارا هستند.

در بررسی های جدید تنها به شاخص‌هایی مانند وجود گازهای اکسیژن یا متان در جو سیارات برای گمانه زنی در مورد وجود حیات در آنها توجه نمی‌شود و به عنوان مثال به این نکته نیز توجه می‌شود که وجود برخی از این گازها در جو کرات دیگر را نمی‌توان عامل شکل‌گیری حیات تلقی کرد و تابش نور ماوراء‌بنفش، وجود برخی گازهای مخرب دیگر و غیره می‌تواند اثرات مثبت وجود گازی مانند اکسیژن را خنثی کند.

کوین فرانس که رهبری انجام این ماموریت جدید را در ناسا بر عهده دارد، می‌گوید قرار است با استفاده از یک روش جدید تصویربرداری از سیارات دوردست موسوم به سیستاین، نشانه‌های مثبت غلطی که باعث می‌شود ستاره‌شناسان به غلط نشانه های حیات را در بخشی از جهان شناسایی کنند، کنار گذاشته شود و سیارات دارای امکان حیات با دقت بالاتری شناسایی شوند. اجرای این ماموریت از سال 2020 و از رصدخانه ای در استرالیا آغاز می شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها