کد خبر: 327412
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۱:۲۰:۰۰
| |

گزارش نشریه ام‌آی‌تی:

ماهواره‌ها در حال تبدیل شدن به جاسوس‌های واقعی هستند

وجود ماهواره‌های فضایی باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شده است. آنها فکر می‌کنند که این ماهواره‌ها می‌توانند حریم خصوصی افراد را کنترل و هویت آنها را فاش کنند اما کمپانی‌هایی مثل پلنت لبز می‌گویند که ماهواره‌ها تغییرات کلی را ثبت می‌کنند و قادر نیستند هویت افراد یا پلاک ماشین آنها را شناسایی کنند.

ماهواره‌ها در حال تبدیل شدن به جاسوس‌های واقعی هستند
کد خبر: 327412
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- پیشرفت‌های عظیم در تکنولوژی تصویربرداری ماهواره‌ای، در طول ده سال گذشته، برخی از طرفداران حفظ حریم شخصی را نگران کرده است. قوانین و مقررات آمریکا این مسائل را تحت نظارت قرار می‌دهد. طبق گفته نشریه تکنولوژی ام‌آی‌تی تصویربرداری ماهواره‌ای تجاری آن‌قدر قوی است که مثلاً می‌تواند یک ماشین را ببیند ولی اجازه ندارد که نوع و مدل ماشین را تشخیص دهد. اما اختراعات جدید قوانین را خیلی زود دور می‌زنند.

شرکت‌های ماهواره‌ای می‌گویند که داده‌های شخصی را از مشخصه‌های هویتی جدا می‌کنند، اما پیتر مارتینز از گروه فضایی موسسه جهانی ایمنی می‌گوید این مساله اهمیتی ندارد.

مارتینز در ایمیلی گفته است: «این خطرها نه تنها ناشی از خود تصاویر ماهواره‌ای است، بلکه از ترکیب داده‌های مشاهدات زمین و دیگر منابع داده‌ها نیز به وجود می‌آید.»

کمپانی تصویربرداری پلنِت لبز این مساله را تایید می‌کند که هم‌اکنون حدود 140 ماهواره تصویربرداری در مدار وجود دارند. طبق نظر نشریه تکنولوژی ام‌آی‌تی این مقدار نسبت به تعداد کل 770 ماهواره‌ای که در فضا وجود دارد مقدار قابل توجهی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها کمپانی پلنت لبز آن‌قدر ماهواره دارد که بتواند دور هر مکانی روی زمین روزی یک بار بچرخد.

ماهواره

سخنگوی کمپانی پلنت لبز در ایمیلی گفت: «حتی دستگاه‌های با وضوح بالای شرکت پلنت لبز هم نمی‌توانند افراد، شماره پلاک‌ها یا اطلاعات هویتی دیگر را تشخیص دهند. تصویربرداری‌های ما برای کنترل تغییرات در مقیاس بالا بر اساس معیارهای روزانه است که شامل مشاهده تغییرات روزانه ساختمان‌ها و جاده‌ها، جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی، منابع آبی و... است.»

نشریه تکنولوژی گفته است این ماهواره‌ها می‌توانند مفید هم باشند. ماهواره‌ها می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا با استفاده از آنها چرخه رشد محصول را مشاهده کنند یا زمین‌شناسان با استفاده از این ماهواره‌ها می‌توانند بافت سنگ‌ها را بهتر آزمایش کنند و یا موسسه‌های حقوق بشری مهاجرت پناهجویان را دنبال کنند. البته دیگر ماهواره‌ها کارهایی مثل پیش‌بینی هوا و راه‌اندازی تلفن و تلویزیون‌های ما را هم انجام می‌دهند.

چارلی لوید، کارشناس تصویربرداری شرکت آنلاین مپ‌باکس، می‌گوید که به بدفهمی‌های زیادی درباره ماهواره‌ها رسیده است.

لوید در ایمیلی گفت: «بیشتر مردمی که با آن‌ها صحبت می‌کنم درباره زمان و چگونگی عکس‌های ماهواره‌ای محل زندگی‌شان مبالغه می‌کنند. مکان‌های محدودی روی زمین هستند که از فضا با بالاترین وضوح تصویر و یک بار در ماه قابل مشاهده‌اند و واضح‌ترین تصویرها با هواپیما گرفته می‌شود نه ماهواره. ما به ندرت درباره خطرهای نقض حریم خصوصی حرف زده‌ایم چون بیشتر ما دیدی واقع‌بینانه داریم و می‌دانیم که ماهواره‌ها چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.»

لوید گفت که این وظیفه مسئولان صنعت حفاظت از زمین است که می‌دانند ماهواره‌ها چه کارهایی می‌توانند بکنند و باید کسانی را که از این مسائل باخبر نیستند آگاه کنند، مخصوصاً وقتی که مساله درباره برطرف کردن ترس‌های غیرواقعی افراد و خطرات واقعی ماهواره‌هاست.

او گفت که سیستم جواز دادن و اعطای مسئولیت زیر نظر قوانین مربوط به فضا وجود دارد که البته ممکن است افراد را به یاد فیلم‌های تخیلی فضایی بیندازد. لوید تصریح کرد که چارچوب قانونی داخلی و بین‌المللی برای دسترسی به فضا، چگونگی تقسیم شکاف‌های مداری و کارکرد سخت‌افزارها در فضا وجود دارد. هیچ حسگری در مدار نیست یا قراری برای پرتاب آن نیست که بتوان ابراز نگرانی کرد. لوید تاکید کرد تصاویر فقط پیکسل هستند.

او گفت: «درست هنگامی که قدرت ماهواره‌ها از سیستمی از منابع اطلاعاتی که در آن هستند، بیاید، تهدیدهای نقض حریم خصوصی نیز از سوءاستفاده از آن سیستم ناشی می‌شود. باید بگوییم که در جواب این تهدیدها (چه در مکان‌های عمومی و چه خصوصی، آمریکا یا خارج از آن، هدف‌دار یا بی‌هدف) ماهواره‌ها مقصر نیستند بلکه دولت‌ها مسئول هستند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها