کد خبر: 318388
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۵:۳۵:۰۳
| |

کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی توسط ناسا کشف شد

فضاپیمای تحقیقاتی ناسا در جدیدترین اکتاشافات خود، اطلاعاتی از کوچک‌ترین سیاره کشف‌شده در خارج از منظومه شمسی مخابره کرد.

کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی توسط ناسا کشف شد
کد خبر: 318388
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۵:۳۵:۰۳

اعتمادآنلاین| فضاپیمای TESS ناسا در ادامه ماموریت خود برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی (سیاره‌هایی که خارج از منظومه شمسی هستند) به کشف تازه‌ای رسید که به عنوان کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده، برای دانشمندان خواهد بود. فضاپیمای TESS در طی ماموریت خود در سامانه L 98-59 سیاره‌ای کشف کرد که حجم آن 80 درصد زمین بوده و از سیاره قبلی کشف شده TESS، 10 درصد کوچکتر است. این سیاره که با نام L 98-59b شناخته می‌شود فاصله زیادی از زمین دارد و دسترسی به آن تقریبا غیرممکن است، طبق اطلاعات ارسالی فضاپیمای TESS فاصله L 98-59b تا زمین 34.6 سال نوری بوده و این سیاره در منطقه موسوم به ونوس قرار دارد. این سیاره و دو سیاره دیگر کشف شده در این منطقه با نام‌های 59c و 59d به علت وجود اثرات شدید گاز‌های گلخانه‌ای، مناسب زندگی برای انسان‌ها نیستند.

روش پیدا کردن این سیاره توسط فضاپیما TESS مانند کسوف و خسوف برروی زمین است، به سبب دوری بیش از حد سیاره نسبت به فضاپیما، TESS به تنهایی نمی‌تواند سیاره‌های جدید را با مشاهده و تصویربرداری کشف کند، بلکه زمانی که سیاره از مقابل ستاره‌ای نورانی عبور می‌کند (مانند خسوف و کسوف) سایه آن موجب می‌شود تا وجود سیاره تشخیص داده شود و براساس دریافت سریع اطلاعات، مشخصات آن اعلام شود. فضاپیمای تحقیقاتی TESS در ماه جولای، اولین سال مطالعاتی خود را پایان می‌دهد و در آن زمان اطلاعات گسترده‌تری از کشف‌های این فضاپیما منتشر خواهد شد.

در هر صورت پیدا کردن این سیاره نشان می‌دهد که فضاپیما TESS کار خود را به درستی انجام می‌دهد و ماموریت آن نیز تاکنون از نظر تحقیقاتی بسیار تاثیرگذار بوده است. وظیفه این فضاپیما تنها کشف سیاره‌های فراخورشیدی نیست، اطلاعاتی دیگر مانند آن‌که چطور یک سیاره مانند زمین قابل سکونت برای انسان‌ها خواهد بود یا آن‌ه همچون سیاره ناهید، به کوره‌ای از آتش تبدیل می‌شود نیز از وظایف TESS خواهد بود. همچنین تاثیر سیارات فراخورشیدی برروی یکدیگر و پیدا کردن محلی مناسب برای زندگی انسان‌ها مهم‌ترین ماموریت فضاپیما TESS است. همانطور که اعلام شد سیاره کشف شده L‌98-59b کوچکتر از زمین است، اما رکورد کلی کوچکترین سیاره شناخته شده برای Kepler-37b خواهد بود که کمی بزرگتر از ماه است.

نام TESS مخفف کلمه Transiting Exoplanet Survey Satellite به معنای ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران است، این فضاپیما توسط شرکت Orbital Sciences Corporation تولید شده، اما پیمانکار آن شرکت اسپیس‌ایکس بوده و توسط ناسا برای ماموریتی دوساله به فضا پرتاب شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها