کد خبر: 279461
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ۱۴:۳۷:۰۰
| |

ناسا:

سفر فضایی عامل بروز تب‌خال است

گزارش‌های ناسا حاکی از این هستند که فضانوردان در سفر فضایی، دچار تب‌خال می‌شوند.

سفر فضایی عامل بروز تب‌خال است
کد خبر: 279461
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ۱۴:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| گزارش‌های ناسا نشان می‌دهد ویروس‌های هرپس‌ که عامل تب‌خال هستند، تقریباً در نیمی از سرنشینان مأموریت فضایی شاتل و فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده شده‌اند.

به گزارش نیو اسنو، ناسا برای تضمین ایمنی فضانوردان در برابر این مشکل، برنامه‌های پژوهشی بسیاری را در مورد سیستم‌های تشخیص ویروس و ابداع روش‌های درمانی ترتیب داده است.

دکتر ساتیش مهتا از نویسندگان این پژوهش گفت: فضانوردان ناسا باید هفته‌ها و یا حتی ماهها، شرایطی مانند ریزگرانش و تابش کیهانی را تحمل کنند. این مشکلات، با شرایط استرس‌زا از جمله جدایی از جامعه، محبوس بودن در یک جا و تغییر چرخه خواب و بیداری نیز همراه است.

مهتا و همکارانش برای بررسی تأثیر فیزیکی پرواز فضایی، نمونه‌های خون و ادرار فضانوردان را قبل از مأموریت فضایی، طی ماموریت و پس از آن بررسی کردند.

طی سفر فضایی، سطح هورمون‌های مربوط به استرس مانند کورتیزول و آدرنالین که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، افزایش می‌یابد. ما در این پژوهش دریافتیم که تاثیر سلول‌های ایمنی فضانوردان طی سفر فضایی و گاهی اوقات تا 60 روز بعد نیز کاهش می‌یابد.

مهتا افزود: تاکنون، بین 47 نفر از 89 فضانورد ماموریت شاتل و 14 نفر از 23 فضانورد ماموریت‌های مربوط به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ویروس هرپس را در نمونه خون و ادرار خود داشته‌اند. شاید بررسی‌های دقیق در این زمینه بتوانند به پیشگیری و درمان موثر ویروس هرپس منجر شوند.

این پژوهش، در مجله «Frontiers in Microbiology» به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها