کد خبر: 275523
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۵:۳۵:۱۶
| |

گوجه‌فرنگی؛ معجزه‌گر درمان کبد چرب

مطالعات جدید محققان دانشگاه تافتس در آمریکا نشان می‌دهد لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی با بیماری کبد چرب مقابله می‌کند و با کاهش التهاب، احتمال بروز سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

گوجه‌فرنگی؛ معجزه‌گر درمان کبد چرب
کد خبر: 275523
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۵:۳۵:۱۶

اعتمادآنلاین| مطالعات مختلف نقش مواد غذایی و تغذیه را در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها نشان می‌دهد. به گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان، 30 تا 50 درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری هستند و در این میان، نمی‌توان نقش تغذیه را نادیده گرفت.


با توجه به شیوع سرطان مرگبار کبد در سراسر دنیا، تحقیقات گسترده‌ای در مورد روش‌های پیشگیری در حال انجام است. مطالعات محققان نشان می‌دهد رنگدانه طبیعی لیکوپن که به وفور در گوجه‌فرنگی و میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ دیده می‌شود، خاصیت ضدالتهابی و ضدسرطانی به ویژه روی کبد دارد و احتمال بروز سرطان و کبد چرب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این مطالعه حیوانی نشان می‌دهد گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن خاصیت ضدالتهابی و ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای دارند و مصرف دو تا سه عدد گوجه‌فرنگی در روز توصیه شده است. سس، رب، پودر و تمام مشتقات گوجه‌فرنگی نیز حاوی لیکوپن هستند.


در ادامه این مطالعه آمده است لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی تنوع میکروبیوتیک مفید را افزایش داده و مانع از رشد باکتری‌های مرتبط با التهاب می‌شود. علاوه بر گوجه‌فرنگی، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ فروت و فلفل قرمز نیز دارای لیکوپن هستند. محققان استفاده از این مواد غذایی را برای پیشگیری از کبد چرب و سرطان کبد ضروری می‌دانند.


وجود چربی در کبد، طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد و به بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد برسد، عارضه‌ کبد چرب به وجود می‌آید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها