کد خبر: 224825
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۰:۵۵:۰۰
| |

۴۴ سال پیش در چنین روزی:

نیکسون استعفا داد

ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، به علت روسایی مشهور به واترگیت، هشتم آگوست 1974از ریاست ‌جمهوری کناره‌گیری کرد.

نیکسون استعفا داد
کد خبر: 224825
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۰:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کناره‌گیری نیکسون از ظهر نهم آگوست عملی شد. وی تنها رئیس‌جمهوری در تاریخ 229 ساله آمریکاست که از این سمت کناره‌گیری کرده است.

وی دو روز پیش از این گفته بود که از محاکمه پارلمانی شدن باکی ندارد و کناره‌گیری نمی‌کند؛ ولی در این دو روز مشاورانش او را به کناره‌گیری قانع کرده بودند تا برکنار نشود و به زندان نیفتد.

مجلس نمایندگان آمریکا پس از رسیدگی به قضیه واترگیت برای نیکسون کیفرخواست صادر کرده بود تا در سنا محاکمه شود. نیکسون در قبال قضیه واتر‌گیت متهم به اختفای مدارک جرم و دروغگویی به بازپرس هم شده بود.

شرح ماجرای واترگیت

در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 1972 م، افرادی از حزب جمهوری خواه وارد ستاد مرکزی انتخابات حزب رقیب یعنی حزب دموکرات در ساختمان هتل واترگیت واشینگتن شدند.

این افراد علاوه بر سرقت بخشی از اسناد و مدارک، در این محل، میکروفون‏های مخفی را برای استراق سمع کار گذاشتند. این ماجرا پس از پیروزی نیکسون در انتخابات سال 1972 م. از طرف دو روزنامه‏نگار امریکایی کشف و جریان آن در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد. کار به کنگره و دیوان عالی کشور کشید و نیکسون در برابر اتهامات وارده مبنی بر اطلاع از این کار و صدور مجوز آن، نقش خود را در این ماجرا به کلی انکار کرد.

وی حتی کسانی را که متهم به شرکت دراین قضیه شده بودند از مقامات خود منفصل کرد، ولی مقامات برکنار شده، در جریان رسیدگی به این ماجرا در کنگره و مراجع قضایی شواهد غیرقابل انکاری از دخالت و اطلاع شخص رئیس جمهور در این قضیه ارائه دادند. نیکسون سرانجام اعتراف کرد که از این داستان اطلاع داشته و، چون در خطر استیضاح و برکناری از مقام ریاست جمهوری قرار گرفت، پیش‏دستی کرد و در روز هشتم اوت 1974 م. به عنوان اولین رئیس جمهور در تاریخ امریکا، از مقام خود استعفا داد.

بعد‌ها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلا مکرراً انجام گرفته بوده‌است و تحقیقات بعدی نشان داد که عمق این گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بوده‌است. گرچه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد، اما در عین حال به پیگیری‌های قضایی پایان نداد. در جریان رسوایی واتر گیت، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا به سه جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوء استفاده از قدرت و نهایتاً تحقیر کنگره.

پس از وی جرالد فورد معاون نیکسون تا پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری جانشین او شد. اولین اقدام فورد در مقام ریاست جمهوری عفو نیکسون و صدور دستور منع تعقیب وی بود که بدین وسیله نیکسون را از مجازات رهایی بخشید.

در دو سال زمامداری فورد سایه واترگیت بر سر حکومت وی و حزب جمهوری خواه سنگینی می‌کرد و همین ماجرا و خاطرات تلخی که مردم آمریکا از آن داشتند باعث شکست سنگین آنان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1976 م. شد.


دولت آمریکا پس از چهل سال جزئیات رسوایی واترگیت مبنی بر ارتباط ریچارد نیکسون با این حادثه را منتشر کرد. دولت آمریکا با انتشار اسناد تازه‌ای از پرونده رسوایی سیاسی واترگیت که مشتمل بر بیش از 850 صفحه می‌شود، به جزئیات جدیدی درباره ارتباط «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور وقت ایالات متحده با این حادثه اشاره کرداست.


یک قاضی فدرال آمریکا پیش از این در اوایل ماه نوامبر تصمیم گرفته بود تا جزئیات کاملی از این پرونده را منتشر کند، اما بعضی از اسناد محرمانه همچنان سر به مهر باقی مانده است.


اسناد سازمان آرشیو ملی آمریکا نشان می‌دهد که قاضی «جان جی. سیریکا» در سال 1972 کمکهای بسیاری به پیگیری ارتباط مقامات کاخ سفید با حادثه سرقت از ستاد انتخاباتی حزب دموکرات در هتل واتر گیت کرده بود.
سیریکا به دادستان ویژه این پرونده، اطلاعاتی از اعترافات یکی از سارقان متهم در این پرونده ارائه کرده بود که وی در آن اعتراف کرده بود به دستور مقامات دولت نیکسون وارد این ماجرا شده است.


تعدادی از متهمان این پرونده پیش از این هرگونه دخالت کاخ سفید را در این جریان تکذیب کرده بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها