کد خبر: 223476
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۵:۴۷:۰۰
| |

عناوین علمی از تابلوها و سر نسخه‌ها حذف شد

عناوین علمی توسط برخی از افراد که به غلط در شمار پزشکان درآمده‌اند جعل شده است. مثلاً کسی که فقط دو ماه برای استفاده از تعطیلات به فرانسه رفته و احیاناً از چند بیمارستان بازدید کرده در مراجعت روی نسخه خود نوشته است: دارای دیپلم تخصصی(ناسیونال) از پاریس!

عناوین علمی از تابلوها و سر نسخه‌ها حذف شد
کد خبر: 223476
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۵:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| از اوایل مرداد سال 1349 طبق تصمیم نظام پزشکی، پزشکان تهران به حذف عناوین علمی در تابلوها و سر نسخه‌ها مبادرت ورزیده‌اند.


تصمیم نظام پزشکی و ابلاغ این تصمیم به پزشکان تهران در روز‌های بعد موج مخالفت و موافقت اطبا را برانگیخت و حتی برخی از آنان نظر موافق و مخالف خود را طی نامه‌هایی به نظام پزشکی، وزارت بهداری و جراید ارسال داشتند.


عناوین پوچ


تصمیم نظام پزشکی به علت وضع آشفته‌ای اتخاذ شد که از مدتها قبل تا آن زمان در مورد عناوین علمی مندرج در سرنسخه‌ها و تابلو‌های پزشکان وجود داشته است.در تابلو‌ها و سر نسخه‌های برخی از پزشکان عناوین پوچی وجود داشت که فاقد اصالت و واقعیت بود.

نظام پزشکی معتقد بود: عناوین علمی توسط برخی از افراد که به غلط در شمار پزشکان درآمده‌اند جعل شده است. مثلاً کسی که فقط دو ماه برای استفاده از تعطیلات به فرانسه رفته و احیاناً از چند بیمارستان بازدید کرده در مراجعت روی نسخه خود نوشته است: دارای دیپلم تخصصی(ناسیونال) از پاریس! در صورتی که دیپلمه ناسیونال فرانسه باید دوره پزشکی و تخصص را در پاریس طی کرده باشد که در مدت کمتر از 12 سال امکانپذیر نیست.


نظر مخالف


از سوی دیگر پزشکان مخالف قانون معتقد بودند: تصمیم نظام پزشکی در مورد حذف عناوین پوچ بسیار منطقی و درست است. اما چرا به جای حذف عناوین پوچ به حذف عناوین واقعی پزشکان پرداخته‌اند.

نظام پزشکی حق دارد از پزشکی که روی تابلو یا سرنسخه خود نوشته است «آسیستان سابق بیمارستان‌های امریکا یا انترن سابق بیمارستان‌های پاریس»، مدارک قاطعی بخواهد و در صورتی که مدعی فاقد مدرک باشد به حذف عنوان و حتى تعقیب و مجازات او بپردازد ولی اگر کسی واقعاً اکسترن یا انترن بیمارستان‌های پاریس بوده به چه علت از او می‌خواهند که عنوان علمی خویش را از سرنسخه و تابلو حذف کند.

در گذشته عنوان‌های عجیبی روی تابلو‌ها دیده می‌شد مثلاً پزشکی که در درمان کلیه بیماری‌ها از چشم و گوش و مغز گرفته تا بیماری‌های مجاری ادرار تخصص داشت! حالا آنچنان سخت‌گیری می‌شود که ما نمی‌توانیم بنویسیم از کدام دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌ایم!


تبدیل نسخه


بدنبال اقدامات نظام پزشکی، برخی از اطبای تهران ضمن چاپ نسخه‌های جدید کلیه عناوین خود را حذف کردند و فقط به چاپ اسم خود در بالای نسخه قناعت ورزیدند، این عمل در عین اجرای دستور نظام پزشکی جنبه اعتراض به این تصمیم را نیز واجد بود.

منبع: ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها