کد خبر: 658427
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۰۰:۱۶
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

رفح در انتظار روز بعد از پایان جنگ/ چرا اسرائیل به رفح حمله نمی‌کند؟

جنگ غزه در هفتمین ماه خود همچنان ادامه دارد و روزشمار آن به عدد ۲۱۰ نزدیک می‌شود.

رفح در انتظار روز بعد از پایان جنگ/ چرا اسرائیل به رفح حمله نمی‌کند؟
کد خبر: 658427
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۰۰:۱۶

سید عماد حسینی- جنگ غزه در هفتمین ماه خود همچنان ادامه دارد و روزشمار آن به عدد ۲۱۰ نزدیک می‌شود.

به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران فلسطینی جنایات رژیم اسرائیل در غزه چنان گسترده و روزمره شده است که رسانه‌ها هم بعد از این مدت، تحلیل و تفسیر ارقام و داده‌های موجود آن را به پرداختن درباره عمق این جنایات ترجیح می‌دهند.

در این میان تنها مسئله باقی‌مانده این جنگ که به‌شدت رسانه‌ها را به خود مشغول کرده، حمله به رفح است.

اسرائیل بارها بر حمله به تنها مکان باقی‌مانده از نوار غزه تأکید کرده است، جایی که خیابان‌های آن به اردوگاه و پناهگاه حدود دو میلیون فلسطینی گرفتار بین شمال نوار غزه که در اشغال ارتش اسرائیل و مرز مصر که نه تنها به روی این پناهجویان فراری از جنگ، بلکه به روی ورود کمک‌های بشردوستانه کشورهای دیگر هم بسته، تبدیل شده است.

در این میان رسانه‌ها از جمله رسانه‌های عبری همچنان به مسئله زمان یورش به این منطقه می‌پردازند.

ساختار نظامی و بیش از آن سیاسی اسرائیل که تا لحظه تهیه این نوشتار دست‌آورد بزرگ واقعی در چارچوب برنامه‌های سه‌گانه اعلام‌شده توسط نتانیاهو در نخستین روزهای آغاز جنگ نداشته، امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به این تهاجم نگران است.

این نگرانی را از تنش‌های لفظی دایر بین ارکان این رژیم و حتی اعضای کابینه جنگ هم می‌توان حس کرد.

همچنین اظهارات ضدونقیض رهبران اسرائیل که از تأکید بر حمله همه‌جانبه به رفح تا پذیرش عدم تهاجم به شرط آزادی اسرا در نوسان است هم می‌تواند گواهی بر این مدعی باشد.

به گفته برخی کارشناسان اسرائیل نگران آن است که در صورت حمله به رفح از آخرین نقطه‌ای که تصور می‌کند پیروزی‌اش در آن قرار دارد هم با دست خالی خارج شود و آنگاه است که دیگر هیچ راهی برای فرار از قبول شکست وجود نخواهد داشت.

به هر شکل، بعد از ادعاهای سابق اسرائیل در رابطه با اماکنی همچون بیمارستان شفا که پس از تصرف آن بی‌پایه و اساس بودنش به اثبات رسید، این نگرانی در میان کارشناسان و تحلیل‌گران رسانه‌های اسرائیلی هم به وجود آمده است که آیا اطلاعاتی که سرویس‌های امنیتی همچون سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل یا شاباک در اختیار دارند، در همان سطح واقعی قرار دارد و اصولاً آیا با واقعیت‌های موجود در رابطه با توانمندی و راهبردهای جنگی حماس همسویی و مطابقت دارد؟

از داده‌های موجود می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که حمله ارتش اسرائیل به رفح امری اجتناب‌ناپذیر است و گرچه در حال حاضر از آن به عنوان اهرم فشاری برای نرم کردن موضع مذاکراتی حماس در رابطه با مبادله اسرا استفاده می‌شود، اما احتمال وقوع آن بسیار بیشتر از عدم وقوع آن است.

آخرین اولتیماتوم جریان‌های تندرو و افراطی ائتلاف نتانیاهو پایان ایام عید پسح است که تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید.

نتانیاهو موفق به گرفتن چراغ سبز تلویحی ایالات متحده هم در این رابطه شده است گرچه واشنگتن ادعای وجود تبصره حفظ جان غیرنظامیان را زیر فشار اعتراضات دانشجویان در آن دارد.

با این حال، تدارک برای انجام این جنگ همچنان ادامه دارد. در این بین چینی‌ها در اینجا هم از این جنگ سود برده و مقادیر زیادی چادر برای اسکان احتمالی غیرنظامیان موجود در رفح به اسرائیل فروخته‌اند.

اما باز هم احتمالاً ساعت صفر این تهاجم این بار به تکمیل برنامه شرایط روز پس از پایان جنگ مرتبط خواهد بود، شرایطی که نه تنها در طرف فلسطینی و نوار غزه بلکه طرف اسرائیلی و ساختار سیاسی آن را هم شامل خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها