کد خبر: 656027
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۳:۰۷:۱۲
| |

پیش‌نویس بیانیه سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران منتشر شد

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت مسکو پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را منتشر کرد.

پیش‌نویس بیانیه سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران منتشر شد
کد خبر: 656027
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۳:۰۷:۱۲

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل امروز (چهارشنبه) گفت: روسیه پیش‌نویس بیانیه سازمان ملل در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را در شورای امنیت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، پولیانسکی در پیامی خاطر نشان کرد: با توافق با همکاران ایرانی و سوری خود، پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را در محکومیت این اتفاقات [حمله اسرائیل] برای مطبوعات منتشر کرده‌ایم.

روز دوشنبه رژیم صهیونیستی ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد که در نتیجه این حمله، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت. افزون بر این، ۱۳ نفر از جمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی به شهادت رسیدند.

شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته جلسه‌ای را برای بررسی این حمله تشکیل داد.

زهرا ارشادی، معاون نماینده ایران در سازمان ملل در این جلسه در بخشی از بیانیه‌ خود درباره این حمله گفت: جمهوری اسلامی ایران این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم می‌کند. رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شده است. جنایت دیروز رژیم اسرائیل فراتر از جنایت است. این جنایت و حمله تروریستی بیانگر توهین آشکار به اصل پذیرفته‌شده جامعه بین‌المللی، یعنی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است؛ اصل مشترکی که سنگ بنای روابط بین‌الملل به‌حساب می‌آید، به رسمیت شناخته می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ارشادی همچنین گفت که این جنایت همچنین آشکارا اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده، و همچنین ناقض کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳ است.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز مدعی شد که کشورش در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته و این را به ایران هم اعلام کرده است‌.

او همچنین بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت واشنگتن از این رژیم، گفت: از ۷ اکتبر به ایران مرتب هشدار دادیم که در کنار نیروهای نیابتی خود نباشد. ایران مرتب از حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های عراقی حمایت می‌کند و این گروه‌ها مرتبا به منافع آمریکا حمله می‌کنند.

نماینده آمریکا در ادامه گفت: ما حمله به اماکن دیپلماتیک را موجب نگرانی می‌دانیم و در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران هم نگرانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها