کد خبر: 652512
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ۱۰:۳۰:۲۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

انتقادات بایدن از نتانیاهو؛ آیا واقعاً اختلافی وجود دارد؟

با وجود انتقاداتی که بارها در رسانه‌ها از سوی جو بایدن یا برخی مسئولان آمریکایی از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو شنیده‌ایم اما واقعیت‌های روی زمین چیز دیگری می‌گویند.

انتقادات بایدن از نتانیاهو؛ آیا واقعاً اختلافی وجود دارد؟
کد خبر: 652512
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ۱۰:۳۰:۲۰

سید عماد حسینی- با وجود انتقاداتی که بارها در رسانه‌ها از سوی جو بایدن یا برخی مسئولان آمریکایی از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو شنیده‌ایم اما واقعیت‌های روی زمین چیز دیگری می‌گویند.

با نگاهی به سیر رخدادها از روز 7 اکتبر تا به امروز می‌توان با قدرت اعلام کرد: هیچ اختلافی بین اسرئیل و آمریکا بر سر جنگ علیه مردم غزه وجود ندارد، دولت آمریکا به رهبری بایدن حامی اصلی جنگ و کشتار اسرائیل علیه فلسطینیان بوده و با اقدامات مختلفی از جمله وتو کردن قطعنامه‌های توقف جنگ، به نتانیاهو وقت کافی برای تحقق اهداف اعلام‌شده‌اش از جنگ علیه نوار غزه می‌دهد.

از این رو سخن گفتن و پرداختن برخی از رسانه‌ها به انتقادات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل چیزی جز بازی با کلمات و خرید زمان نیست و در بهترین حالت، دولت آمریکا از نحوه تحقق اهداف ابراز ناراحتی کرده اما هر دو طرف در مورد اهدافی همچون سرکوب کامل گروه‌های مقاومت و ادامه جنگ در غزه همسو و همصدا هستند.

برخی دیگر از تحلیلگران هم انتقادات ادعایی بایدن از نتانیاهو را که معمولاً در چارچوب اطلاع‌رسانی مسئولان رسانه‌ای بعد از گفت‌وگوهای تلفنی این دو نفر اعلام می‌شود، شانه خالی کردن بایدن از مسئولیت جنایاتی تلقی می‌کنند که نتانیاهو در غزه انجام می‌دهد و می‌تواند محبوبیتش را در میان رأی‌دهندگان آمریکایی و به‌ویژه نسل جوان این کشور آن هم در سال انتخابات تضعیف کند.

به هر روی، بر اساس نتایج نظرسنجی‌های مراکز معتبر افکارسنجی همچون پیو و گالوپ، از سال 2014 به بعد شاهد به وجود آمدن شکاف چشمگیری بین قشر جوان و قشر مسن‌تر جامعه آمریکا در مورد موضوع کشمکش فلسطینی-اسرائیلی هستیم و به‌تدریج جوانان آمریکا ابراز همدردی بیشتری با فلسطینیان ابراز می‌کنند و این رویکرد بعد از حمله اسرائیل به نوار غزه شدت بیشتری هم پیدا کرده است.

اگرچه بر اساس همین نظرسنجی‌ها، مساله فلسطین پارامتر تاثیرگذار شاخصی در سمت و سو دادن به نتایج انتخابات آمریکا محسوب نمی‌شود، اما به هر حال می‌تواند در سایه احتمال بازگشت قدرتمندانه ترامپ به صحنه مبارزات انتخاباتی، رأی‌های این‌چنینی هم نزد بایدن پراهمیت جلوه کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها