کد خبر: 652211
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۱ ۰۹:۵۱:۲۷
| |

عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین‌الملل:

بایدن فردی نیست که بتواند در چهار سال آینده آمریکا را مدیریت کند؛ احتمالش هست که محترمانه از صحنه کنار برود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آقای بایدن فردی نیست که بتواند در چهار سال آینده آمریکا را مدیریت کند. او نمی تواند در انتخابات در برابر آقای ترامپ که روحیه ای تهاجمی دارد پیروز میدان باشد.

بایدن فردی نیست که بتواند در چهار سال آینده آمریکا را مدیریت کند؛  احتمالش هست که محترمانه از صحنه کنار برود
کد خبر: 652211
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۱ ۰۹:۵۱:۲۷

عبدالرضا فرجی راد کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد رقابت بین آقای ترامپ و بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ تکرار گذشته بین این دو رقیب باشد. آیا دو حزب مطرح در آمریکا شخصیت های سیاسی دیگری برای شرکت در این رقابت معرفی نخواهند کرد؟ آیا جریان نخبگان در سیستم سیاسی آمریکا رو به افول گذاشته است؟ اظهار داشت: در آمریکا مردم در انتخابات نقش مهمی دارند ما شاهد هستیم در حزب جمهوری خواه طرفداران مواضع نژاد پرستانه و ضد رنگین پوستی انتخاب می کنند. در چنین شرایطی وقتی فردی مثل ترامپ می گوید اول آمریکا و باید اول به آمریکا و شهروندان آمریکایی برسیم، یقینا مورد استقبال قرار می گیرد. با توجه به مهاجرت ها به آمریکا و تفکر نژادپرستانه ای که هنوز در آمریکا وجود دارد شخصی مثل ترامپ چهار سال با این تفکر به عنوان رییس جمهور در کاخ سفید قرار می گیرد و قانون اساسی آمریکا را زیر پا می گذارد، می بینیم همچنان طرفدارانی دارد و به دنبال اش حرکت می کنند، از این رو اعضای حزب جمهوری خواه و اعضای کنگره جمهوری خواه نیز مجبور هستند به خاطر تفکری که مردم دارند ترامپ را در اولویت قرار بدهند.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی فرجی راد را در ادامه می خوانید:

 

  • نمایندگانی که انتخاب می شوند توسط مردم انتخاب می شوند. اگر نماینده ای علیه آقای ترامپ یا تفکر او که طرفداران زیادی دارد حرف بزند، طرد خواهد شد، حزب به دنبال حضور در قدرت است، از این رو فردی را معرفی می کند که بیشترین طرفدار را دارد.
  • به این دلیل ترامپ توانسته درون حزب جمهوری خواه نفوذ فراوان داشته باشد. هر کسی علیه ترامپ حرفی بزند، ترامپ با سخنرانی اش او را نابود می کند چون طرفداران، دنبال کنندگان و شنوندگان زیادی دارد و منتقدانش فورا به عنوان فردی نامطلوب شناخته می شوند. این علت رشد و دیده شدن بیش از پیش آقای ترامپ است.
  • او با وجود خلاف های اخلاقی، مالی، مالیاتی، حمله به کنگره و… هنوز جایگاه خود را دارد، راستگرایان آمریکا طرفداران آقای ترامپ هستند. در بین آن ها افرادی اقتصاد محور که به دنبال ثبات اقتصادی و رفع بیکاری هستند نیز حضور دارند. چون نگاه ترامپ بیشتر به داخل است طبیعتا با حضور او در کاخ سفید اقتصاد آمریکا رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.
  • در حزب دموکرات روشنفکران، تحصیلکرده ها و مهاجرین و دانشگاهیان بیشتری وجود دارد. به ویژه افرادی که با تندروی مخالف هستند و مسائل حقوق بشری را بیشتر رعایت می کنند. این گروه آقای بایدن را به عنوان رییس جمهور برای چهار سال انتخاب کردند. علت این است که بایدن سیاستی را در پیش گرفت که علیه سیاست افرادی چون ترامپ بود اما جو بایدن علایم جسمی نشان می دهد که حور وی در راس دولت را مورد بحث قرار می دهد. امروز گروههایی از حزب دموکرات در شک و تردید قرار دارند.
  • آقای بایدن فردی نیست که بتواند در چهار سال آینده آمریکا را مدیریت کند. او نمی تواند در انتخابات در برابر آقای ترامپ که روحیه ای تهاجمی دارد پیروز میدان باشد. حزب بایدن امروز در درون در حال گفت و گو هستند. کاملیا هریس اعلام آمادگی کرده که می تواند به عنوان رییس جمهور به وظیفه ملی اش عمل کند. در رسانه ها شایعاتی مبنی بر کاندیدا شدن همسر آقای اوباما می شنویم زیرا محبوبیتی نسبی در میان حزب دموکرات دارد.
  • این احتمال وجود دارد که آقای بایدن محترمانه از صحنه کنار برود. اگر بایدن کاندیدای ریاست جمهوری شود ممکن است حزب دموکرات یکی از چهره های خود را به عنوان معاون برای او انتخاب کند که در صورت انتخاب مجدد بایدن باز هم نشانه هایی از ناتوانی جدی او دیده خواهد شد و این وضعیت می تواند دوره ریاست جمهوری حزب دموکرات را به پایان برساند.
  • در آمریکا معاون رییس جمهور به نحوی توسط مردم انتخاب می شود چون وقتی نامزدی از حزب دموکرات یا جمهوری خواه انتخاب می شود به طور هم زمان معاون خود را اعلام می کند چون وقتی اتفاقی می افتد این معاون جایگزین رییس جمهور خواهد شد. این وضعیت اطمینانی نسبی به مردم می دهد که اگر به فرض آقای بایدن کنار رفت، معاون او می تواند نقش رییس جمهور را ایفا کند.
  • در این خصوص یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که آیا بایدن می تواند در مقابل ترامپ برنده شود؟! این مساله مورد شک و تردید است. آقای بایدن نسبت به ۴ سال قبل از نظر جسمی تضعیف شده و حواس پرتی و فراموشی بیشتری پیدا کرده است. بعید است که بایدن بتواند در برابر ترامپ به پیروزی برسد. آمار ها نشان می دهد که آقای ترامپ در برابر بایدن برتری دارد.
  • از سویی از نظر حزب جمهوری خواه آقای ترامپ کاندیدای صددرصدی است اما هنوز رای دادگاه ها در ایالات متحد صادر نشده و دیوان عالی رای نهایی خود را نداده است. باید دید شکایاتی که از ترامپ شده به کجا می انجامد؟ آیا منتفی می شود و دادگاه به ترامپ اجازه می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند یا ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا حذف می شود و وی را متخلف تلقی می کنند و ممنوعیتی برای کاندیداتوری وی ایجاد می شود؟!
  • در آمریکا حتی کسی که در زندان حضور دارد هم می تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. احتمال دارد حکم زندان برای ترامپ تعیین شود البته حتی حضور او در زندان هم نمی تواند از میزان رای اش کم کند و حتی می تواند موجب شهرت وی شود. اگر دادگاه ها قبل از انتخابات برعدم صلاحیت ترامپ رای بدهند این احتمال وجود دارد که در آمریکا یک بی نظمی ایجاد شود.
  • طرفداران ترامپ افرادی تندرو هستند اگر بر عدم صلاحیت ترامپ رای داده شود باید منتظر واکنش هواداران ترامپ بود در زمان انتخاب آقای بایدن در دوره قبل این افراد به خوبی نشان دادند که می توانند هرج و مرج ایجاد کنند و اقداماتی در شهر ها انجام بدهند. شاید قوه قضاییه در آمریکا به این مسائل بی توجه نباشد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها