کد خبر: 650990
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ۱۰:۴۴:۳۰
| |

مصونیت سیاسی ترامپ در انتخابات 2020 تایید نشد

یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد که دونالد ترامپ از اتهامات مربوط به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، مصونیت ندارد.

مصونیت سیاسی ترامپ در انتخابات 2020 تایید نشد
کد خبر: 650990
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ۱۰:۴۴:۳۰

یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد که دونالد ترامپ از اتهامات مربوط به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، مصونیت ندارد.

به گزارش تسنیم، یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد که دونالد ترامپ از اتهامات مربوط به تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، مصونیت ندارد تا رئیس جمهور سابق یک گام دیگر به یک محاکمه کیفری بی سابقه در تاریخ کشور نزدیک شود.

بر این اساس، هیئتی متشکل از سه قاضی از دادگاه تجدیدنظر منطقه‌ای کلمبیا، ادعای ترامپ مبنی بر اینکه در این پرونده او را نمی‌توان مورد پیگرد قضایی قرار داد، زیرا اتهامات مربوط به وظایف رسمی در دوران ریاست جمهوری او بوده، رد کرد.

این هیئت سه نفره که نامشان فاش نشده است اظهار کردند ما نمی‌توانیم این موضوع را بپذیریم که دفتر ریاست جمهوری، رئیس سابق خود را فرای قانون قرار دهد.

این دادگاه به این نتیجه رسید که هرگونه مصونیت اجرایی که ممکن بود از ترامپ در برابر اتهامات کیفری در دوران ریاست جمهوری اش حفاظت کند، دیگر از او در این پرونده حفاظت نمی‌کند.

با صدور این حکم، تلاش‌های ترامپ برای خودداری از حاضر شدن در دادگاه به اتهام به خطرانداختن دموکراسی در آمریکا و انتقال مسالمت آمیز قدرت در سال ۲۰۲۱، با شکست مواجه شد و حتی ممکن است موقعیت او به عنوان نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وکلای ترامپ اظهار کردند که حتما نسبت به این حکم درخواست تجدیدنظر خواهند داد.

استیون چانگ سخنگوی کمپین ترامپ در این باره گفت: این حکم پایه و اساس جمهوری ما را تهدید می‌کند. بدون مصونیت کامل سیاسی، رئیس جمهور ایالات متحد نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. ترامپ حتما نسبت به این حکم درخواست تجدیدنظر می‌دهد. اما سخنگو به این موضوع اشاره نکرد که درخواست تجدیدنظر به دادگاه منطقه‌ای واشنگتن و یا مستقیما به دادگاه عالی آمریکا ارائه می‌شود.

رسیدگی به این پرونده تا دستکم روز دوشنبه (۱۲ فوریه) متوقف می‌شود تا ترامپ فرصت کافی برای ارائه درخواست تجدیدنظر خود به دادگاه عالی داشته باشد.

حدود دو ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد که دونالد ترامپ باید به دلیل ایفای نقش در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، با یک دعوی حقوقی مواجه شود و در این مورد از مصونیت سیاسی و حقوقی برخوردار نیست.

این دادگاه ضمن رد ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او دارای مصونیت سیاسی است، تایید کرد ترامپ هنگامی که از طرفدارانش خواست تا در روز شورش به سمت کنگره بروند، از قدرت شخصی خود به عنوان نامزد ریاست جمهوری استفاده کرده است. روسای جمهور آمریکا تنها برای اقدامات رسمی از مصونیت در برابر دعاوی حقوقی برخوردارند.

قاضی تانیا چاتکان اعلام کرد که هیچ اساسی برای این موضوع وجود ندارد که روسای جمهور آمریکا پس از ترک کاخ سفید، نمی‌توانند با اتهام کیفری مواجه شوند. ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ و اصلی‌ترین رقیب جو بایدن، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رئیس جمهور بوده است.

وی در این حکم نوشت: ایالات متحده در یک زمان تنها یک رئیس اجرایی دارد و مصونیت برای هر رئیس جمهور تا زمانی که در قدرت است وجود دارد و این موقعیت برای عبور از مواقع بحرانی و خطر تفویض نمی‌شود.

بر این اساس از آنجایی که ترامپ نخستین رئیس جمهور سابق یا فعلی آمریکاست که با اتهامات کیفری مواجه شده است، حکم قاضی چاتکان نیز نخستین حکم رسمی در تاریخ آمریکاست که طی آن رئیس جمهور می‌تواند مانند هر شهروند دیگری با اتهامات کیفری مواجه شود.

دونالد ترامپ در این باره اظهار کرد سخنان او برای تشویق هوادارانش برای «جنگیدن مانند جهنم» در برابر تایید نتایج انتخابات ۲۰۲۰، تنها یک «موضوع نگرانی عمومی» بوده و مربوط به حس مسئولیت رسمی او بوده است.

در همین حال کارشناسان قضایی بر این باورند که وکلای ترامپ می‌توانند از درخواست مصونیت سیاسی او برای به تاخیر انداختن دادگاه و آزادی عمل او برای برگزاری کمپین‌های انتخاباتی استفاده کنند.

همچنین جک اسمیت بازرس ویژه پرونده ترامپ طی دادخواستی از دادگاه‌های فدرال خواست تا ادعای دونالد ترامپ مبنی بر داشن مصونیت قضایی در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را رد کنند.

اسمیت اظهار کرد ایجاد چنین سپر قانونی رئیس جمهور را فرای قانون قرار می‌دهد.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده‌ها را رد و تاکنون در هیچ یک از این پرونده‌ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می‌تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که دونالد ترامپ روز ۲۳ ژانویه در انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت نیوهمپشایر رقیب خود نیکی هیلی را شکست داد و پیروز این ایالت شد.

ترامپ همچنین در ۱۵ ژانویه اولین رقابت درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا برای انتخابات ۲۰۲۴ را به سود خود به پایان رساند و در این میدان مهم انتخاباتی با فاصله چشمگیری نسبت به سایر رقبای خود پیروز شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی‌ها هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها