کد خبر: 648198
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۷:۴۰:۴۳
| |

هدف یمنی‌ها از درگیری با اسرائیل و آمریکا چیست؟

روزنامه هم میهن نوشت: شعار «مرگ بر اسرائیل» یکی از شعارهای ثابت یمنی‌ها بوده است. حوثی‌های یمن از ابتدای درگیری‌ها در غزه، نقش‌آفرینی خود را به شکل حمله به برخی مواضع اسرائیل آغاز کردند. بنابراین بُعد ارزشی دفاع از فلسطین برای حوثی‌های یمن حائز اهمیت است اما این بُعد، همه ماجرا نیست.

هدف یمنی‌ها از درگیری با اسرائیل و آمریکا چیست؟
کد خبر: 648198
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۷:۴۰:۴۳

روزنامه هم میهن به این پرسش پاسخ داده که یمنی‌ها به دنبال چه هستند؟

به گزارش هم میهن، به نظر می‌رسد حوثی‌ها از اقدامات‌شان در دریای سرخ دو هدف را دنبال می‌کنند که ریشه در دو دیدگاه و استراتژی دارد؛ نخستین دیدگاه، دیدگاه ایدئولوژیک حوثی‌های یمن است که براساس حمایت از فلسطین و ضدیت با صهیونیسم و اسرائیل بنا شده است. شعار «مرگ بر اسرائیل» یکی از شعارهای ثابت یمنی‌ها بوده است. حوثی‌های یمن از ابتدای درگیری‌ها در غزه، نقش‌آفرینی خود را به شکل حمله به برخی مواضع اسرائیل آغاز کردند. بنابراین بُعد ارزشی دفاع از فلسطین برای حوثی‌های یمن حائز اهمیت است اما این بُعد، همه ماجرا نیست.

این روزنامه افزوده است: اقدامات حوثی‌های یمن از بُعد استراتژیک و سیاسی یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن این است که آنها سعی دارند به‌عنوان نیرویی که شمال یمن و سواحل دریای سرخ را تحت کنترل خود دارد، از فرصت به‌وجودآمده به واسطه درگیری در غزه استفاده کرده تا جایگاه خود را به‌عنوان نیرویی قدرتمند و حتی قوی‌ترین نیرو در یمن تثبیت کنند. درگیری در غزه، کل منطقه را در وضعیت تنش قرار داده است. این درگیری موجب شده آمریکایی‌ها نیز خواسته یا ناخواسته وارد درگیری در منطقه شوند. در این فضای مملو از تنش، قدرت‌نمایی حوثی‌ها می‌تواند آنها را به‌عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای مطرح کند. تقریباً 12 درصد از حجم تجارت جهانی از تنگه دریای سرخ عبور می‌کند و این تنگه 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینرها را به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر از این دریچه به موضوع نگاه کنید می‌بینید که  ظهور حوثی‌ها در یمن، خصوصاً در کنار پرتراکم‌ترین مناطق سواحل دریای سرخ و در امتداد مرز با عربستان سعودی، هم اهمیت منطقه‌ای دارد و هم اهمیت جهانی. بنابراین هر نیرویی که در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد، طبیعتاً به‌دنبال سهم خود در تحولات منطقه‌ای نیز خواهد رفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها