کد خبر: 647961
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ۰۸:۳۰:۳۵
| |

اولین موضع‌گیری جو بایدن درباره حمله نظامی به یمن؛ پاسخ حملات بی‌سابقه حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را دادیم

رئیس‌جمهور آمریکا هدف از حملات بامداد جمعه به مواضع حوثی‌ها را «تضمین آزادی کشتیرانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراهه‌های جهان» عنوان کرد و افزود: «این حملات واکنش مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ، در دریای سرخ است.»

اولین موضع‌گیری جو بایدن درباره حمله نظامی به یمن؛ پاسخ حملات بی‌سابقه حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را دادیم
کد خبر: 647961
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ۰۸:۳۰:۳۵

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هدف از حملات بامداد جمعه به مواضع حوثی‌ها را «تضمین آزادی کشتیرانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراهه‌های جهان» عنوان کرد و افزود: «این حملات واکنش مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ، در دریای سرخ است.»

به گزارش انتخاب، او تصریح کرد: «این حملات جان و مال کارکنان آمریکایی، دریانوردان غیرنظامی و شرکای ما را به خطر انداخته، تجارت را مختل کرده و آزادی کشتیرانی را تهدید کرده است. بیش از ۵۰ کشور در ۲۷ حمله به کشتی‌رانی تجاری بین‌المللی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

«خدمه بیش از ۲۰ کشور در اعمال دزدی دریایی تهدید یا گروگان گرفته شده‌اند. بیش از ۲ هزار کشتی مجبور شده‌اند هزاران مایل مسیر خود را تغییر دهند تا از دریای سرخ عبور نکنند، که می‌تواند باعث تأخیرهای چند هفته‌ای در زمان حمل محصولات شود و در ۹ ژانویه، حوثی‌ها بزرگ‌ترین حمله خود تا به امروز را انجام دادند که مستقیماً کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار داد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده خاطرنشان کرد: «پاسخ جامعه بین‌المللی به این حملات بی‌ملاحظه، متحد و قاطع بوده است. ماه گذشته، ایالات متحده عملیات «نگهبان شکوفایی» را با ائتلافی متشکل از بیش از ۲۰ کشور که متعهد به دفاع از کشتی‌رانی بین‌المللی و جلوگیری از حملات حوثی‌ها در دریای سرخ هستند آغاز کرد. ما همچنین به بیش از ۴۰ کشور دیگر در محکوم کردن تهدیدات حوثی‌ها پیوستیم و هفته گذشته، به همراه ۱۳ متحد و شریک خود هشدار صریحی صادر کردیم که اگر حملات حوثی‌ها متوقف نشود، عواقب آن را متحمل خواهند شد و دیروز هم شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار پایان حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و بازرگانی شد.»

جو بایدن همچنین گفت: «اقدام دفاعی امروز پس از یک کارزار دیپلماتیک گسترده و تشدید حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری صورت گرفت.  این حملات پیامی است که ما تهاجمات به نیروهای خود و به خطر انداختن آزادی ناوبری را تحمل نخواهیم کرد. من در صورت لزوم برای محافظت از مردم خود و جریان آزاد تجارت بین‌المللی، در اتخاذ اقدامات بیشتر تردید نخواهم کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها