کد خبر: 647955
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ۰۷:۵۸:۰۰
| |

حملات نظامی مشترک آمریکا و انگلیس به یمن؛ چهار شهر صنعا، الحدیده، صعده و ذمار هدف قرار گرفتند

رسانه‌ها و مقامات یمن از حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در این کشور خبر دادند.

حملات نظامی مشترک آمریکا و انگلیس به یمن؛ چهار شهر صنعا، الحدیده، صعده و ذمار هدف قرار گرفتند
کد خبر: 647955
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ۰۷:۵۸:۰۰

رسانه‌ها و مقامات یمن از حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در این کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند.

​خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد که پایگاه‌هایی در شهر الحدیده یمن هدف حملات هوایی قرار گرفتند. منابع خبری از وقوع انفجارهایی در الحدیده و صنعا یمن نیز خبر دادند.

دقایقی بعد، شبکه الحدث به نقل از منابع خود گزارش داد که عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه انصارالله یمن آغاز شده است.

یک مسئول در پنتاگون به اسکای نیوز عربی گفت: تقریبا ۱۰ هدف حوثی‌ها(انصارالله) را مورد اصابت قرار دادیم.

شبکه الجزیره نیز به نقل از یک مقام ارشد انصارلله گزارش داد که چهار شهر صنعا، الحدیده، صعده و ذمار مورد هدف قرار گرفتند.

خبرگزاری رسمی سباء در صنعا هم حمله هوایی به چهار شهر یمنی را تایید کرد.

یک مسئول دفاعی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: با استفاده از کشتی، جنگنده و زیردریایی حمله علیه پایگاه‌های حوثی‌ها(انصارالله یمن) را آغاز کردیم.

یک مسئول آمریکایی دیگر در گفت‌وگو با شبکه سی ان‌ان اعلام کرد که ارتش آمریکا در حمله به پایگاه‌های انصارالله علاوه بر جنگنده از موشک‌های تاماهاوک نیز استفاده کرد.

دقایقی بعد نیز یک مسئول آمریکایی به الجزیره گفت حملات علیه اهداف انصارالله پایان یافت اما «اگر تهدیدات ادامه داشت باشد، حق پاسخ محفوظ است».

روزنامه وال استریت ژورنال اما به نقل از مسئول آمریکایی گزارش داد: ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بیش از ۱۲ حمله علیه اهداف حوثی‌های یمن انجام داده است.

یک مقام پنتاگون به پالتیکو گفت آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، هلند، کانادا و بحرین حملات مشترکی را علیه اهدافی در یمن انجام دادند.

ویدئوهایی از لحظات اولیه حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن

 

 

 

 

اولین واکنش یمن به حملات نظامی آمریکا و انگلیس

حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به این کشور، گفت واشنگتن و لندن خود را برای پرداخت بهای سنگینی آماده کنند.

در پی حملات آمریکا و انگلیس علیه اهداف یمنی، «علی القحوم» از رهبران انصارالله یمن اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ پاسخ داد.

واکنش تند ایران به حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

ناصر کنعانی صبح روز جمعه ۲۲ دی ماه در یک موضع گیری رسانه‌ای در این ارتباط اظهار کرد: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در حدود صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.

واکنش تند محسن رضایی به حملات نظامی شبانه به مواضع یمن

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره حمله اخیر آمریکا و انگلیس به یمن نوشت:

«توصیه ما به دولت‌های عربی این است فریب جدید آمریکا را نخورند؛ غزه دومی نمی‌توانند در ‎یمن درست کنند و ‎غزه فلسطینی را هم نمی‌توانند به پایان برسانند. تنها آتش جنگ را در منطقه گسترش خواهند داد.

آمریکا و انگلیس دست به حماقت بزرگی زده‌اند.»

اولین موضع‌گیری جو بایدن درباره حمله نظامی به یمن؛ پاسخ حملات بی‌سابقه حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را دادیم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هدف از حملات بامداد جمعه به مواضع حوثی‌ها را «تضمین آزادی کشتیرانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراهه‌های جهان» عنوان کرد و افزود: «این حملات واکنش مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ، در دریای سرخ است.»

او تصریح کرد: «این حملات جان و مال کارکنان آمریکایی، دریانوردان غیرنظامی و شرکای ما را به خطر انداخته، تجارت را مختل کرده و آزادی کشتیرانی را تهدید کرده است. بیش از ۵۰ کشور در ۲۷ حمله به کشتی‌رانی تجاری بین‌المللی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

فرماندهی ارتش امریکا «حوثی های یمن و ایران را مسئول حملات به کشتی های باری بین المللی دانست»

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا امروز(جمعه) اعلام کرد: حملات علیه حوثی ها در یمن هدف تضعیف قدرت آنها برای تداوم حملاتشان در دریای سرخ را دنبال می کند.

الرویه نوشت: فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه ای «حوثی های یمن و ایران را مسئول حملات به کشتی های باری بین المللی دانست» و اریک کورلا فرمانده این نیروهای آمریکایی آورد: «حوثی های مسلح و حامیان ایرانی بی ثبات کننده آنها را مسئول حملات غیرقانونی، کورکورانه و بی ملاحظه به کشتی رانی بین المللی می دانیم.» لینک خبر 

عضو دفتر سیاسی انصارلله یمن: جلوی عبور کشتی های آمریکایی و انگلیسی از باب المندب را خواهیم گرفت

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن امروز(جمعه) به احتمال هدف قرار دادن کشتی های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ و ممانعت از عبور آنها از تنگه باب المندب اشاره کرد. لینک خبر 

انصار الله: هرگونه تجاوز آمریکایی هیچ گاه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: هرگز تجاوز آمریکا را بی‌‌پاسخ باقی نخواهیم گذاشت. پاسخ ما به تجاوزات آمریکا، در سطح عملیات اخیر که طی آن بیش از ۲۴ پهپاد پرتاب شد و چندین موشک شلیک شد، نخواهد بود؛ بلکه بزرگتر و عظیم‌تر خواهد بود.

الحوثی گفت: موضع یمنی ها در جلوگیری از عبور کشتی های مرتبط با رژیم اسرائیل از دریای سرخ و هدف قرار دادن آنها، اقدامی بسیار تاثیرگذار بوده است و خسارات زیادی به اقتصاد دشمن وارد کرده است.

وی ادامه داد: حمله آمریکا به نیروی دریایی یمنی نشان دهنده تأثیر موضع ما بر دشمن اسرائیلی و همچنین بر آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها است.

رهبر انصارلله یمن تاکید کرد: صبر ما طولانی است و مردم ما بر موضع خود ثابت و استوار هستند و بازنده کسی است که خود را در حمله به مردم ما برای خدمت به “اسرائیل” دخیل می کند. حتی اگر رویارویی مستقیم باشد، آماده انجام آنچه لازم است هستیم و با جسارت تمام می جنگیم. 

تذکر روسیه به حوثی های یمن برای توقف حمله به کشتی‌ها

امروز پس از حملات امریکا و بریتانیا به یمن  روسیه مدعی شد که  مسکو بارها از «حوثی ها» خواسته است که هدف قرار دادن کشتی ها را متوقف کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از الجزیره، روسیه ضمن غیر قانونی خوانده حملات امریکا و انگلیس به یمن مدعی شد: «مسکو بارها از حوثی ها خواسته است که هدف قرار دادن کشتی ها را متوقف کنند»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ساعتی پیش گفت:‌ حملات به یمن ناقض قوانین بین المللی است و  امریکا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که از حوثی ها خواسته بود حملات خود به خطوط کشتیرانی را متوقف کنند، سوء استفاده می کند.

یک عضو انصارالله یمن: «جنگ شدیدی در راه است»

«علی القحوم»، از اعضای ارشد انصارالله یمن اعلام کرد: جنگ شدید در دریای سرخ و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا و انگلیس و اقدامات بزرگ‌تر علیه متجاوزان در راه است.

پس از آغاز حملات آمریکا و انگلیس یک مقام ارشد انصارالله نیز از آغاز حملات یمن علیه ناوهای آمریکا خبر داد.

در ویدئوی زیر این حملات را مشاهده کنید:

 

شبکه خبری المیادین بامداد شنبه از شنیده شدن صدای یک انفجار مهیب در ضلع شمالی صنعا، پایتخت یمن خبر داد. 

به گزارش فارس، اندکی بعدتر شبکه المسیره یمن از حمله مجدد آمریکا و انگلیس به صنعاء پایتخت یمن خبر داد. با وجود این، رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند این حمله به صورت یکجانبه و توسط آمریکا انجام شده است.

شبکه المیادین گزارش داد که حملات هوایی یا موشکی به پایگاه الدیلمی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا انجام شده است. 

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که در حملات جدید در یمن یک تأسیسات راداری که مورد استفاده نیروهای انصارالله یمن بود هدف قرار گرفت. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها