کد خبر: 647579
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ ۱۳:۱۳:۳۸
| |

تونی بلر؛ کارچاق‌کن اسرائیل برای مهاجرت اجباری مردم از نوار غزه؟

بر اساس اطلاعات به بیرون درز کرده در اسرائیل، «تونی بلر»، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا درخصوص آنچه«روز بعد از جنگ غزه» نامیده می‌شود، نقش‌آفرینی خواهد کرد.

تونی بلر؛ کارچاق‌کن اسرائیل برای مهاجرت اجباری مردم از نوار غزه؟
کد خبر: 647579
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ ۱۳:۱۳:۳۸

بر اساس اطلاعات به بیرون درز کرده در اسرائیل، «تونی بلر»، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا درخصوص آنچه«روز بعد از جنگ غزه» نامیده می‌شود، نقش‌آفرینی خواهد کرد.

به گزارش شفقنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در ابتدای ژانویه جاری فاش کرد که « این مقام سابق بریتانیایی در پایان سال گذشته میلادی سفری محرمانه به اسرائیل داشته و در آنجا با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و بنی‌گانتز عضو شورای جنگ دیدارهای اعلام نشده داشته است.»

منابع رسانه‌ای اسرائیل گزارش دادند: «تل‌آویو قصد دارد از بلر برای میانجیگری با کشورهای غربی و متقاعد کردن آنها برای پذیرش آوارگان فلسطینی از نوار غزه پس از پایان جنگ کمک بگیرد. طی جلساتی که بلر برگزار کرد، این ایده مطرح شد که او میانجی بین اسرائیل و کشورهای غربی در خصوص طرح تل آویو برای کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه باشد.»

بلر انجام گفت‌وگوها درباره کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه را رد کرد

در همین رابطه، «موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی» که یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی به دست بلر تاسیس شده است، گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل را «دروغ» خواهند و افزود: «این گزارش «بدون هیچ تماسی با تونی بلر یا تیمش منتشر شده و اصلا چنین مطالبی در این نشست‌ها مطرح نشده است.»

بنا به اعلام این موسسه، «تونی بلر چنین گفتگویی انجام نداده است و این ایده اساسا اشتباه است. مردم غزه باید بتوانند در این منطقه بمانند و زندگی کنند.»

سایر رسانه‌های اسرائیلی مانند جروزالم پست نیز در اول ژانویه اعلام کردند که اتهامات مربوط به ارتباط بلر با کوچاندن فلسطینیان نادرست است و به نقل از یک منبع نزدیک به بلر افزودند: «چنین بحثی هرگز مطرح نشده است و بلردر مورد چنین پیشنهادی بحث نخواهد کرد.»

پروژه کوچاندن فلسطینی‌ها در خلا و بدون مستندات مطرح نشده است

بر اساس ضرب‌المثلی که می‌گوید: «هیچ دودی دون آتش نیست» و نیز براساس نظارت دقیق و سختگیرانه‌ بر رسانه‌های اسرائیلی در زمان جنگ، اخباری از این دست قبل از تایید رسمی منتشر نمی‌شود و به همین دلیل وزارت خارجه و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین سریعا در بیانیه‌هایی به این امر واکنش شدیدی نشان دادند و بلر را عنصری نامطلوب دانستند که حق سفر به اراضی فلسطینی را ندارد.

بیانیه وزارت امور خارجه فلسطین در اول ژانویه، از پیگیری گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر ریاست بلر بر تیمی برای کوچاندن داوطلبانه فلسطینی‌ها از نوار غزه و برگزاری «جلسات و رایزنی با تعدادی از کشورها، برای بررسی پذیرش آوارگان فلسطینی» انتقاد کرد.

به موازات آن، ریاست‌ تشکیلات خودگردان فلسطین هم نمی‌تواند در خلأ صحبت کند، این نهاد در بیانیه‌ای در همان روز، بر مخالفت با «تلاش‌های مشکوک» برای انتصاب بلر «یا دیگران برای تلاش به منظور کوچاندن شهروندان» از نوار غزه تاکید کرد.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: «به نظر می‌رسد بلر در حال تکمیل بیانیه بالفور است که توسط دولت انگلیس با مشارکت آمریکا صادر شد و فاجعه مردم فلسطین را رقم زد و ده‌ها جنگ را در منطقه شعله‌ور ساخت. بلر “یک فرد نامطلوب در سرزمین‌های فلسطینی است.«

تشکیلات خودگردان فلسطین بدون داشتن اطلاعات دقیق نمی‌تواند چنین بیانیه‌های تندی علیه بلر و دست داشتن وی در عملیات کوچاندن فلسطینی‌ها در غزه صادر کند.

بر این اساس، «حسام زملط»، سفیر فلسطین در لندن، به دولت بریتانیا هشدار داد که «اطمینان حاصل کند که هیچ شخصیت انگلیسی به هیچ وجه در جنایات جاری اسرائیل علیه بشریت مشارکت ندارد». وی در روز نخست ژانویه در شبکه ایکس نوشت: «هرکس این کار را انجام دهد، عواقب قانونی این گونه اعمال غیراخلاقی و جنایتکارانه علیه مردم فلسطین را متحمل خواهد شد.»

علامت سوال درباره نقش بلر در پروژه کوچاندن فلسطینی‌ها

دو نکته مهم در اینجا قابل توجه است. اول این که این تکذیب از طرف خود بلر نبود، بلکه از یک منبع نزدیک و «موسسه تونی بلر» بود، و دوم این که تکذیب شامل تکذیب سفر بلر به اسرائیل نبود. این یک علامت سوال بزرگ ایجاد می‌کند و راه را برای تفسیرهای بسیاری باز می‌کند.

به گفته محافل فلسطینی در لندن، دلیل پنهان‌کاری بلر این است که او نمی‌خواهد این عملیات افشا شود، زیرا پیامدهای سیاسی و اخلاقی عمده‌ای دارد و واکنش‌های گسترده‌ای را علیه او، نه تنها از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین، بلکه از سوی سازمان ملل متحد و حتی گروه‌ها و کشورهای مختلف جهان به دنبال دارد.

واضح است که محاسبات اسرائیل با آنچه بلر در مورد این عملیات در نظر دارد، متفاوت است، حتی اگر آنها بر روی یک هدف واحد، توافق داشته باشند. در حالی که مقامات اسرائیلی می‌خواهند موضوع میانجی‌گری به صورت علنی صورت گیرد، بلر تلاش می‌کند حداقل در مرحله اول که مقدماتی خواهد بود، آن را مخفی نگه دارد.

موانع پیش روی پروژه کوچاندن فلسطینی‌ها

اجرایی‌سازی یا اجرایی نشدن این پروژه همچنان با نتیجه نبرد مرتبط است، و حتی اگر اسرائیل نتیجه را به نفع خود نهایی کند باز هم به دلایل زیادی این پروژه به راحتی قابل اجرا به نظر نمی‌رسد.

یکی از مهم‌ترین موانع، آگاهی فلسطینی‌ها از خطرات این پروژه است خواه این کوچاندن اجباری و یا داوطلبانه از طریق ارائه مشوق‌هایی مانند ویزای کار باشد.

دلیل دیگر، مخالفت و مقاومت با اهداف اعلامی اسرائیل برای مرحله پساجنگ در غزه است که شامل از بین بردن مقاومت، کوچاندن بخشی از فلسطینی‌ها و شهرک‌سازی دوباره در غزه است.

مانع سوم مربوط به تعداد زیادی است که اسرائیل پیشنهاد کوچاندن آنها را می‌دهد و این، عملات غیرممکن است. برخی کشورها شاید بتوانند صدها یا چند هزار نفر را پذیرش کنند اما قبول صدها هزار فلسطینی امری غیرممکن است.

مانع چهارم، فراهم‌سازی موقعیت بین‌المللی برای پوشش کوچاندن فلسطینی‌ها به عنوان نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه است چرا که جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا با آن مخالف است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات بن گویر و بزالل اسموتریچ درخصوص «کوچاندن داوطلبانه فلسطینی‌ها از غزه» را محکوم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها