کد خبر: 647435
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ ۱۲:۱۲:۲۶
| |

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین:

ترامپ شانس موفقیت در انتخابات را خواهد داشت اگر که بایدن رقیب او باشد

یک دیپلمات پیشین ایران درباره پیش بینی‌ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید: آقای ترامپ کماکان در میان اقشار خاصی محبوبیت دارد و می تواند رییس‌جمهور شود اگر در دیوان کشور تایید شود البته او بیشتر به این دلیل شانس موفقیت خواهد داشت که بایدن رقیب او باشد.

ترامپ شانس موفقیت در انتخابات را خواهد داشت اگر که بایدن رقیب او باشد
کد خبر: 647435
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ ۱۲:۱۲:۲۶

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که با توجه به اخباری که در رسانه ها نسبت به نظر سنجی های انتخاباتی آمریکا منتشر می شود از بالا بودن رای ترامپ صحبت به میان می آید. پیش بینی شما چیست؟ آیا این امکان وجود دارد که ترامپ مجددا رییس جمهور آمریکا شود؟ رای آوری بایدن یا ترامپ چه تاثیری بر تحولات جهانی یا منطقه ای دارد؟ اظهار داشت: در آمریکا سیاست خارجی چندان اهمیت ندارد. آنچه باعث می شود مردم آمریکا پای صندوق رای بیایند و رای بدهند سیاست های داخلی نامزد ها است. اکنون نامزدی ریاست جمهوری با مشکلی همراه شده است. آقای بایدن در سن بسیار بالا با استفاده از حیثیت خود به عنوان معاون اوباما شرکت کرد و ماموریت تاریخی بزرگی را به انجام رساند و آن ماموریت عبارت بود از شکست دادن ترامپ در دور دوم انتخابات که مصیبت حضور ترامپ را در عرصه بین المللی برای آمریکا و ملل دنیا تا حدود زیادی از بین ببرد.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی مجلسی را در ادامه می خوانید:ژ

 

  • ترامپ نماینده اقشاری از آمریکاییان بود که از لحاظ فرهنگی در ردیف فرومایگان آمریکا هستند و معمولا در سیاست دخالتی نمی کنند ولی وقتی کار این گونه اشخاص به دخالت کشیده می شود بسیار پرمدعا و ویرانگر و بدون آینده نگری و بدون ملاحظات حقوق بشری و انسانی و… و بسیار خطرناک تر هستند. گروه مقابل اندیشمندانی هستند که از حمایت های دانشوران و دانشگاهیان و … بهره مند هستند چنین بود که آقای بایدن توانست با گردهم آوردن تمام نیروهای اندیشمندتر جامعه آمریکایی یک بار جلوی ریاست جمهوری ترامپ را بگیرد.
  • این بار وضعیت تفاوت کرده است یک علت تفاوت پیر شدن بایدن است. بایدن بعد از انجام آن ماموریت باید می دانست که در ۸۲ سالگی دیگر نمی تواند برای دوره دیگری کاندیدا شود و آن هم در شرایطی که ما به چشم می بینیم. درست است که مغز اش کار می کند ولی فیزیک اش و سلامتی کامل اش جای تردید دارد رفتار او رباتیک است و گیج می خورد و با کسانی که فرض می کند در روبروی او هستند دست می دهد و خودش را به جوانی می زند و این ها به چشم می خورد.
  • این مشکلات باعث شده است بین دموکرات ها اختلاف بیفتد و آن ها تمایلی ندارند که ایشان بار دیگر بیاید و در اوضاع بحرانی جهان اختیار را بر عهده بگیرد. آقای ترامپ کماکان در میان اقشار خاصی از آن موتور سواران جلیقه چرمی پوش تا تجار و دیگر حامیان اش محبوبیت دارد و می تواند رییس جمهور شود اگر در دیوان کشور تایید شود که شورش گروه حامیان او مانع از نامزدی اش نیست می تواند موفق شود. البته او بیشتر به این دلیل شانس موفقیت خواهد داشت که بایدن رقیب او باشد.
  • آقای بایدن روز گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد که من برای شکست ترامپ این وظیفه را برای خودم قائل هستم که نامزد بشوم در حالیکه باید بداند که حضور او در انتخابات است که موجب ناامیدی رای دهندگان ترامپ می شود و بر اثر عدم حضور آنان و در غیاب گروه های فرهیخته آمریکا، ترامپ شانس پیروزی بیشتری خواهد داشت.
  • تصور من این است که در لحاظ آخر چنین انتخاباتی حتی به نحوی غیر متعارف در تاریخ آمریکا مثل گذر از برخی عادات رایج، دو نامزد دیگر را به عنوان رقیب در برابر هم قرار خواهند داد. اگر از میان سناتور ها وزرا و دیگر اشخاص مدبر و دارای سوابق علمی و با تجربه کافی به میدان بیایند می توانند شانس بیشتری را برای دموکرات ها به دست بیاورند اما اینکه برای ما و دیگران در جهان چه می گذرد در حقیقت اگر ترامپ باشد، ماجرا خطرناک تر می شود. 
  • برتری طلبی های او با چالش های جهانی مواجه خواهد شد و خطرناک است اما اگر نماینده دیگری از حزب جمهوری خواه یا حزب دموکرات بیاید اصولا سیاست های آمریکا توسط اتاق های فکر و اندیشکده ها و محافل حرفه ای و دستگاه های کارشناسی و نظام های امنیتی و وابسته به وزارت امور خارجه در هر بخشی تدوین شود.
  • آن ها هستند که با بررسی های طولانی و در اختیار داشتن اطلاعات در سیاست های داخلی و خارجی و بخش های حرفه ای از جمله کشاورزی و دامداری و صنعت مبنای سیاست های دولت آمریکا را تدوین می کنند. مبنا سیاست های دولت آمریکا است و به اجرا گذاشته می شود.
  • رییس جمهور ضمن داشتن اختیارات بالاتر و ضمن داشتن حق رهبری، مجری تصمیمات کارشناسانه ای است که در برابرش قرار می گیرد و او هم می تواند نظراتی برای خود داشته باشد و در میان بگذارد و اگر همه این ها با هم تایید شد نظر نهایی کشور آمریکا است که اعلام می شود نه سلیقه رییس جمهور.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها