کد خبر: 645840
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۱۸:۴۵:۱۹
| |

وال استریت ژورنال:

چرا اسرائیل به حزب‌الله لبنان حمله نکرد؟

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مکالمه تلفنی 11 اکتبر امسال خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل به او هشدار داده که هرگونه حمله به حزب‌الله لبنان خطر یک درگیری منطقه‌ای گسترده را در پی دارد.

چرا اسرائیل به حزب‌الله لبنان حمله نکرد؟
کد خبر: 645840
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۱۸:۴۵:۱۹

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در مکالمه تلفنی 11 اکتبر امسال خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به او هشدار داده که هرگونه حمله به حزب الله لبنان خطر یک درگیری منطقه ای گسترده را در پی دارد و این گونه در حالی که نیروهای هوایی اسراییل آماده حمله به لبنان بودند، نخست وزیر اسراییل را از جنگ با حزب الله بازداشته است.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی مدعی شده در مکالمه تلفنی 45 دقیقه ای بایدن با نتانیاهو که 4 روز پس از حمله هفتم اکتبر حماس انجام شده، رییس جمهوری آمریکا به نخست وزیر اسراییل درباره خطرات احتمالی درگیری با حزب الله و عواقب منطقه ای چنین سناریویی هشدار داده است.

 بایدن نتانیاهو را متقاعد کرده تا طرح «حمله پیشگیرانه» کابینه جنگ اسراییل علیه حزب الله لبنان را لغو کند. به نوشته این روزنامه: هنگامی که بایدن در 11 اکتبر با نتانیاهو صحبت کرد، هواپیماهای جنگی اسراییل در هوا و آماده دریافت دستور حمله به لبنان بودند.

بایدن از نتانیاهو درخواست کرد که درباره عواقب این اقدام فکر کند - و متقاعد کردن او کارساز بود زیرا حمله انجام نشد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته: این تماس تلفنی که تاکنون گزارش نشده بود، الگویی برای تلاش های ایالات متحده برای کاهش تنش در خاورمیانه ایجاد کرد. دولت بایدن بی وقفه در تلاش است تا از گسترش جنگ جاری در امتداد مرز شمالی اسراییل با لبنان جلوگیری کند.

از روز هشتم اکتبر امسال نیروهای حزب الله و نظامیان اسراییلی در مرز با یکدیگر درگیری دارند، اما این درگیری در شعاع محدودی بوده و گسترده نشده است. 

به نوشته ژورنال: تلاش های کاخ سفید برای کاهش تنش در ماه اکتبر شامل اعزام دو گروه ناو هواپیمابر به شرق مدیترانه و به دنبال آن یک زیردریایی هسته ای بود.

بایدن و دولتش در صبح روز 11 اکتبر، زمانی که نیروهای اسراییلی به طور فوری به کاخ سفید اطلاع دادند که فکر می‌کنند حزب‌الله قصد حمله دارد، درباره طرح اسراییل برای حمله پیشگیرانه اطلاعاتی دریافت کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که اسراییل برای دریافت حمایت آمریکا در این جنگ پیشگیرانه، اصرار داشتند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مشاوران ارشد اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی بایدن - از جمله ویلیام برنز، مدیر سیا و آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و سی کیو براون رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا - صبح جلسه ای اضطراری تشکیل دادند تا در مورد طرح‌های پیشنهادی اسراییل برای حمله به لبنان بحث کنند و در این جلسه مشخص شد که اطلاعات ایالات متحده با اسراییل مطابقت ندارد.

آموس هوکشتاین؛ رهبری تلاش های کاخ سفید برای کاهش تنش در مرز اسراییل و لبنان را بر عهده گرفت.

این تاجر، دیپلمات و لابیست آمریکایی-اسراییلی بین واشنگتن، بیروت و اورشلیم (قدس) در تردد بود تا تلاش کند جنگ را از طریق دیپلماتیک پایان دهد.

دولت فرانسه نیز در تلاش‌های صلح مشارکت داشته است – اعمال فشار به دولت لبنان برای تبعیت از قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل که از حزب‌الله می‌خواهد نیروهای خود را از جنوب لبنان خارج کند و نیروهای خود را حداقل تا 18 مایلی از مرز اسراییل ( شمال فلسطین اشغالی) عقب بکشد.

در برابر روایت این روزنامه آمریکایی، اما مقامات ارشد اسراییل روز شنبه گفتند که بنیامین نتانیاهو چند روز پس از حمله حماس در 7 اکتبر، حمله پیشگیرانه به حزب الله لبنان را تا زمان تشکیل کابینه اضطراری جنگ به تعویق انداخته است. 

این روایت در تضاد با گزارش وال استریت ژورنال است که مدعی شده این حمله با فشار جو بایدن متوقف شده است.

منابع اسراییلی به روزنامه «هاآرتص» گفتند: یوآو گالانت؛ وزیر دفاع، هرتزل هالوی؛ رییس ستاد ارتش و برخی دیگر مقامات ارشد نظامی اسراییل از این حمله حمایت کردند، اما نتانیاهو در مورد باز کردن جبهه دیگری در بحبوحه جنگ در غزه، تردید داشت.

در نهایت تردیدهای نتانیاهو باعث شد او تصمیم گیری در مورد حمله را تا زمان تشکیل کابینه جنگی به تعویق اندازد و «بنی گانتز» و «گادی آیزنکوت» را که مخالف این حرکت بودند به کابینه دعوت کرد و در نهایت کابینه جنگ تصمیم گرفت از جنگ با حزب الله خودداری کند و ارتش اسراییل بر جنگ با حماس در نوار غزه تمرکز کند.

دفتر نتانیاهو نیز گزارش وال استریت ژورنال را تکذیب کرده و گفت: در اولین روز جنگ، نخست وزیر نتانیاهو تصمیم گرفت که اسراییل ابتدا برای دستیابی به یک پیروزی کوبنده در جنوب (غزه) و در عین حال جلوگیری از حمله (حزب الله) در شمال تلاش کند و کابینه جنگ هم همین سیاست را اتخاذ کرد.

با این حال رسانه های اسراییلی طی هفته گذشته گزارش هایی مبنی بر احتمال قریب الوقوع عملیات زمینی ارتش اسراییل علیه حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان تا عقب راندن آنها به آن سوی رود لیتانی منتشر کرده اند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها