کد خبر: 644361
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۲۰:۱۵:۰۰
| |

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را به رای می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تا ساعاتی دیگر به رای می‌گذارد.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را به رای می‌گذارد
کد خبر: 644361
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۲۰:۱۵:۰۰

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تا ساعاتی دیگر به رای می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، نشستی اضطراری برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است، تشکیل خواهد داد.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

در پی وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه از سوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد که دارای ۱۵ عضور است و افزایش مخالفت‌های جهانی با این اقدام دولت جو بایدن، ۱۰۳ کشور تاکنون از قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه برای تصویب در مجمع عمومی حمایت کرده‌اند.

به گفته ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین، رای گیری درباره این قطعنامه در ابتدای نشست صورت خواهد گرفت.

دیپلمات های اعضای شورای امنیت سازمان ملل به منظور توجه به وضعیت فاجعه بار مردم غزه و درخواست اعضا برای ایجاد آتش بس به گذرگاه رفح سفر کرده اند اما دیپلمات های فرانسه و آمریکا به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و کشور گابن به عنوان عضو غیردائم، حاضر به همراهی با این هیات نشدند.

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذرماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت و حامی سرسخت اسرائیل در جنگ کنونی، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و طبق اصل ۹۹ منشور سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه، درخواست شده بود، با وجود کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش ها ومخالفت های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده خود درباره فلسطین در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۵ آبان ماه امسال نیز ، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۱ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

در مجمع عمومی سازمان ملل حق وتو وجود ندارد و برخلاف شورای امنیت، قطعنامه‌های آن نیز از نظر قانونی الزام‌آور نیستند اما این قطعنامه‌ها به عنوان اهرم فشار افکار جهانی مهم بوده و دارای وزن سیاسی هستند و نگرش جهان را نسبت به جنگ اسرائیل و فلسطین نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناسان حقوق بشر از سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل خواستار به رسمیت شناختن و اعلام «جنایت اسرائیل در جریان حمله نظامی به غزه به عنوان یک نسل کشی در حال وقوع» شده اند.

امضاکنندگان این نامه که از کشورهایی از جمله اردن، عراق، بحرین و سایر کشورها می شوند در این نامه نوشتند: «به عنوان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شما موظف هستید که از منشور سازمان ملل متحد حمایت کرده و با جلوگیری از اقداماتی که هدف آنها نابودی کلی یا جزئی موجودیت گروهی از مردم است، از منشور ملل متحد حمایت کنید.»

در ادامه این نامه آمده است: وقایع در غزه با دو معیار مشخص شده در [کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی] مطابقت دارد که نشان دهنده نیاز مبرم جامعه بین المللی برای رسیدگی فوری به این بحران است.

امضاکنندگان این نامه، معیارها را به‌عنوان «ایجاد آسیب جدی جسمی یا روحی به اعضای گروه» و «تحمیل عمدی شرایط زندگی که به‌منظور نابودی کامل یا جزئی فیزیکی این گروه است» شناسایی کردند.

آنها همچنین کشتار دسته جمعی، آوارگی اجباری، قحطی عمدی دسته جمعی، تخریب زیرساخت های حیاتی و حجم زیاد کودکان کشته شده در غزه را به عنوان «ویژگی های واضح و غیرقابل انکار اقدام نسل کشی اسرائیل در غزه» بیان کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها