کد خبر: 638479
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۵:۰۰
| |

سیدمرتضی مبلغ:

اسرائیل حتی اگر بتواند تمام غزه را هم تصرف کند هرگز نمی‌تواند شکست طوفان الاقصی را جبران کند

سیدمرتضی مبلغ نوشت: اگر اسراییل حتی بتواند تمام غزه را هم درهم شکسته و تصرف کند و کشتارها را به حد اعلا برساند، هرگز نخواهد توانست جبران آن شکست حیثیتی را بکند و آثار ذهنی و عینی آن تا سالیان سال باقی خواهد ماند.

اسرائیل حتی اگر بتواند تمام غزه را هم تصرف کند هرگز نمی‌تواند شکست طوفان الاقصی را جبران کند
کد خبر: 638479
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۵:۰۰

«تحولات مهم اخیر در فلسطین» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم سید مرتضی مبلغ است که در آن آمده: در طول بیش از سه هفته‌ای که از حوادث اسراییل و فلسطین می‌گذرد طیف وسیعی از مواضع و تحلیل‌ها پیرامون حوادث و علل آن و نیز مقصر دانستن یا برحق دانستن حماس در عملیات 7 اکتبر یا نحوه عملیات آن و متقابلا مقصر دانستن یا بر‌حق دانستن اسراییل در پاسخ دادن به عملیات و حجم پاسخ‌ها و امثال اینها در داخل و خارج مطرح شده و می‌شود . به علاوه روایت‌ها و روایت‌سازی‌های فراوانی اعم از درست یا نادرست یا مغشوش نیز مطرح شده و خواهد شد. اما صرف‌نظر از همه مواضع و تحلیل‌ها و روایت‌ها و میزان صحت و سقم هر یک از آنها پدیده مهمی که در حوادث اخیر تحت‌الشعاع این همه موضع‌گیری و تحلیل و روایت و نیز اخبار مربوط به فجایع جاری در غزه و عملیات‌های گسترده روانی و رسانه‌ای قرار گرفته است تحولات گسترده و عمیقی است که در سال‌های اخیر در بین فلسطینیان در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فنی، تشکیلاتی، عملیاتی و امنیتی رخ داده و آنان را در افق بالایی از توانمندی، کارآمدی و اعتماد به نفس نشانده است.

برای درک اهمیت و ابعاد این تحول شگرف باید به برخی واقعیت‌ها و روندهای جاری در بین مردم فلسطین به ویژه سرزمین غزه نگاهی انداخت. از یک سو از غزه به درستی به عنوان یک زندان روباز تحت کنترل اسراییل یاد می‌شود که از همه سو تحت محاصره و کنترل است و بر تمام شئون آن نظارت می‌شود. آب و برق و مواد غذایی و دارو و تجهیزات و ترددها و... و میزان هر یک از آنها تحت کنترل و نظارت اسراییل است.

مردم غزه در یکی از متراکم‌ترین نقاط جمعیتی جهان و با شرایط حداقلی و طاقت‌فرسا روزگار می‌گذرانند و همواره با ده‌ها مشکل و مصیبت مواجهند. از سوی دیگر عملیاتی که حماس و جهاد اسلامی در 7 اکتبر انجام دادند واجد شاخص‌های یک عملیات تمام‌عیار و سطح بالای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی بود به نحوی که کارشناسان نظامی امنیتی و اطلاعاتی جهان را در شوک فرو برد و به اذعان آنان و در واقع افسانه شکست‌ناپذیری و نفوذناپذیری اسراییل که با پشتوانه پیروزی در چند جنگ بزرگ قبلی با برخی دول عربی و به کمک انواع عملیات روانی و رسانه‌ای برای آن تثبیت شده بود را درهم شکست به نحوی که امروز بسیاری از کارشناسان طرفدار اسراییل هم اعتراف می‌کنند که اگر اسراییل حتی بتواند تمام غزه را هم درهم شکسته و تصرف کند و کشتارها را به حد اعلا برساند، هرگز نخواهد توانست جبران آن شکست حیثیتی را بکند و آثار ذهنی و عینی آن تا سالیان سال باقی خواهد ماند.

نکته اما اینجاست که فلسطینیان چگونه در یک زندان تحت محاصره و کنترل و با صدها مشکل و مصیبت دائمی توانسته‌اند به چنین سطحی از توانمندی و کارایی دست یابند. کافی است برخی از ملزومات و مقدمات اخیر را درنظر آورد تا اهمیت و ابعاد موضوع روشن شود:

- روش‌های بسیار پیچیده و مبتکرانه برای فراهم آوردن صلاح و تجهیزات لازم برای عملیات و تداوم احتمالی آن.

- به کارگیری ترفندها و ردگم‌کردن‌های بسیار مبتکرانه و ابداعی که در پرتو آن بتوانند تمرین‌ها و آمادگی‌های لازم برای اجرای عملیات را انجام دهند.

- آموزش‌ها، آمادگی‌ها و تکنیک‌های پیشرفته امنیتی و اطلاعاتی برای مخفی نگه داشتن یک عملیات پیچیده و گسترده که نیاز به ماه‌ها بلکه سال‌ها تلاش و اقدام‌های متنوع را داشته است از دید اسراییل و عوامل فراوان جاسوسی او و رعایت اصل بزرگ غافلگیری و اجرای آن در همه مراحل تا آخرین لحظه.

- به کارگیری راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های پویا و موثر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای ایجاد، حفظ و ارتقای اعتماد، وحدت و سرمایه اجتماعی بین مردم غزه و در امتداد آن آمادگی و تجهیز هزاران بلکه ده‌ها هزار نیروی شبه‌نظامی برای فداکاری و عملیات.

- کسب توان علمی، کارشناسی و نخبگی برای ایجاد و ساماندهی تشکیلات پیچیده، منسجم، گسترده و کارآمد.

اینها و برخی موارد دیگر آشکارا تحولات گسترده و عمیقی که در سال‌های اخیر بین فلسطینیان رخ داده است را به تصویر می‌کشد.

فلسطین امروز را دیگر نباید با عینک دیروز دید. فلسطین امروز بسیار تغییر کرده و ارتقا یافته و فلسطین دیگری شده است. امروز فلسطین جدیدی سر برآورده، روی پای خود ایستاده و صاحب قدرت شده است و توانسته و می‌تواند موازنه قوا را در برابر اسراییل سرتاپا مسلح برهم بزند. به نحوی که برای مقابله با او نه تنها همه توان نظامی امنیتی و اطلاعاتی اسراییل بلکه کمک‌ها و پشتیبانی‌های سطح بالای نظامی کارشناسی و اطلاعاتی امریکا و برخی دول مهم اروپایی به میدان آمده است و در این میان از کمترین جنایتی علیه مردم بی‌گناه غزه و سایر فلسطینیان نیز فروگذاری نمی‌کنند.

فلسطین امروز را باید این گونه دید و تحلیل کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

    "اسرائیل حتی اگر بتواند تمام غزه را هم تصرف کند هرگز نمی‌تواند شکست طوفان الاقصی را جبران کند"
    عجب حال این بابا خوب نیست فکر کنم.

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

    دل خوش دارید به این حرفهای پوچ
    ۸۰۰۰ نفر شهید
    ۱۸۰۰۰ زخمی
    ویرانی کامل نوار غزه
    این ها که از جیب امثال شما پرداخت نمیشه ملتی دیگری داره بهای آنرو میپردازه......!!!

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها