کد خبر: 635366
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۴:۱۱
| |

پایان نشست شورای امنیت درباره تحولات اخیر نوار غزه بدون صدور بیانیه!

نشست غیرعلنی شورای امنیت پیرامون تحولات اخیر در نوار غزه و شهرک‌های صهیونیستی اطراف آن بدون صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

پایان نشست شورای امنیت درباره تحولات اخیر نوار غزه بدون صدور بیانیه!
کد خبر: 635366
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۱:۴۴:۱۱

نشست غیرعلنی شورای امنیت پیرامون تحولات اخیر در نوار غزه و شهرک‌های صهیونیستی اطراف آن بدون صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما، این نشست که بنا به دعوت امارات و مالت، دو عضو شورای امنیت برگزار شد، نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.

گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پیش از شروع این نشست خارج از سالن شورای امنیت با خبرنگاران صحبت و تهدید کرد، جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین را که آنها را به «تشکیلات القاعده و داعش» تشبیه کرد، نابود کند.

وی گفت که در عملیات طوفان الاقصی نیروهای مقاومت تعدادی از صهیونیست‌ها را کشته و تعدادی دیگر را به اسارت گرفته‌اند که «همگی آنها آزاد خواهند شد» و مدعی شد، همه اینها، «جنایت‌های جنگی» هستند.

آردان تهدید کرد: «این بار اوضاع فرق می‌کند. ما اجازه نخواهیم داد که جهان آنچه را که امروز برای ما اتفاق افتاد، فراموش کند. حماس یک جنبش تروریستی است که هیچ تفاوتی با القاعده و داعش ندارد. آنها گفتگو نمی‌خواهند، به دنبال مذاکره نیستند. آنها فقط یک چیز می‌خواهند: نابودی دولت یهود».

وی گفت: «زمان پایان دادن به وجود حماس یک بار برای همیشه فرا رسیده است و جامعه جهانی باید از اسرائیل حمایت کامل کند. این جنگ نه تنها علیه اسرائیل، بلکه علیه جهان آزاد و تمدن جهانی است. اسرائیل در رأس جبهه قرار دارد و اگر پیروز نشود، دنیا تاوان آن را خواهد داد.»

آردان درباره نشست غیر علنی شورای امنیت هم گفت: «اسرائیل تنها یک خواسته دارد، باید با تمام قدرت و بی هیچ تردیدی جنایت‌های حماس محکوم شود. اسرائیل باید برای دفاع از خود حمایت شود و کمتر از این را از شورای امنیت نمی‌پذیرد.»

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تهدید کرد، حماس تاوان سنگینی خواهد داد تا چنین حادثه‌ای را تکرار نکند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در میان گروگان‌های صهیونیستی، آمریکایی هم وجود دارد یا خیر، گفت، نمی‌تواند در این مورد اظهار نظر کند و برنامه‌های رژیم صهیونیستی را با کسی در میان نمی‌گذارد زیرا در وضعیت جنگی است. وی مدعی شد، روابطی بین این جنبش‌ها و ایران وجود دارد که به دنبال نابودی این رژیم است: «سران این گروه‌ها با رهبر ایران دیدار کردند. همه آنها موافق نابودی ما هستند.» آردان در ادامه از کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا تشکر کرد.

سفیر رژیم صهیونیستی درباره موضوع عادی سازی روابط با عربستان در سایه تحولات اخیر نیز گفت، رژیم صهیونیستی هیچ دلیلی برای تاخیر یا لغو مذاکرات درباره عادی سازی روابط با عربستان نمی‌بیند: «این کشور هم مور حمله امارات و انصارالله یمن قرار گرفت.»

وی گفت: «با سازمانی که هدفش نابودی ماست، نمی‌توان به صلح دست یافت. الان فقط از جنگ صحبت می‌کنیم، گروگان‌ها هستند، موشک‌هایی به سمت ما شلیک می‌شود. هدف ما اکنون پایان دادن به تهدیدی است که متوجه ما شده است.»

سفیر فلسطین: اولین شرط صلح، پایان دادن به اشغالگری است

پس از این اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، ریاض منصور، همتای فلسطینی او به همراه ماجد عبدالعزیز، سفیر اتحادیه عرب در سازمان ملل در میان خبرنگاران حضور یافت و بیانیه‌ای را برای خبرنگاران قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: «اذهان عمومی باید فراتر از لحظه کشته شدن اسرائیلی‌ها باشد. مردم ما سال به سال کشته شده‌اند. ما اکتبر گذشته، به شورای امنیت آمدیم و نسبت به اقدامات اسرائیل هشدار دادیم و گفتیم که فلسطین روزی به هر طریقی آزاد خواهد شد. ما راهی را انتخاب کرده‌ایم که جهان بر آن توافق دارد. اجازه ندهید اسرائیل ثابت کند که اشتباه می‌کنیم. این زمانی است که ما باید به اسرائیل بگوییم که به جای حمایت از اسرائیل در کاری که انجام می‌دهد، باید مسیر خود را تغییر دهد. راهی برای صلح وجود دارد که در آن نه اسرائیلی کشته می‌شود و نه فلسطینی.»

منصور گفت: «اسرائیل در حال تکرار محاصره غزه و حملات مکرر به آن برای از بین بردن حماس و توانایی‌های نظامی آن است تا اسرائیل بتواند در صلح زندگی کند. نتیجه چه شد؟ محاصره و حملات آن چنان که انتظار می‌رفت به هیچ کدام از این اهداف نرسید. تمام آنچه اسراییل به دست آورده است، رنج بیشتر مردم غیرنظامی غزه است. اکنون زمانی است که باید خونریزی پایان یابد، محاصره پایان یابد و راه برای اقدام سیاسی باز شود. اسرائیل در تلاش است تا یک بار دیگر حمله جاری را توجیه کند و هیچ کس نباید آن را تشویق کند که در این مسیر حرکت کند. ما می‌دانیم که پیام‌هایی که در مورد حق اسرائیل در دفاع از خود گفته می‌شود، اما اسرائیل از آن به عنوان مجوز کشتار تعبیر خواهد کرد. این همان راهی است که ما را به اینجا رساند.»

وی افزود: «۳۷۰ فلسطینی از جمله کودکان در یک روز کشته شدند و تعداد کشته‌ها در حال افزایش است و خانواده‌هایی هستند که به طور  کامل نابود شدند. آیا این راه صلح است؟ کجاست حمایت بین‌المللی که فلسطینی‌ها در برابر نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل مستحق آن هستند، وقتی اشغالگر تمام توان خود را بر خلاف قوانین بین ‌لمللی به کار می‌گیرد و به کسانی که مسئولیت حفاظت از آنها را بر عهده دارد آسیب می‌رساند؟ اگر این حمایت اتفاق می‌افتاد جان صدها فلسطینی نجات می‌یافت. چرا وقتی فلسطینی‌ها کشته می‌شوند، هیچ کس اقدامی نمی‌کند؟ ما باید فکر کنیم که چه منطقی باید حاکم باشد. منطق انتقام؟ بنابراین فلسطینی‌ها دلایل زیادی برای انتقام دارند. اگر هدف صلح است، آزار، بی عدالتی و اشغالگری باید پایان یابد.»

سفیر فلسطین در سازمان ملل در ادامه گفت: «هیچ کس حق ندارد بگوید هیچ چیز کشتن اسرائیلی‌ها را توجیه نمی‌کند. آیا این بدان معناست که کشتن فلسطینیان توجیهی دارد؟! مردم فلسطین انسان کمتری نیستند. ما سخنانی را که انسانیت و حقوق انسانی ما را تضعیف کند، نخواهیم پذیرفت. ما سخنانی را که اشغال و بی عدالتی علیه مردم ما نادیده می‌گیرد، نمی‌پذیریم. هیچ کس حق ندارد امنیت داشته باشد اگر به قیمت جلوگیری از اعمال حق تعیین سرنوشت ملت دیگر باشد. تحقق حق تعیین سرنوشت برای مردم ما راه مشترک صلح و امنیت است. ما راه صلح را برای دستیابی به حقوق خود انتخاب کردیم، اما اسرائیل استفاده از زور علیه جان و حقوق فلسطینیان را انتخاب کرد. اسرائیل نمی‌تواند علیه ملتی، سرزمین و اماکن مقدسش اعلان جنگ کند و در عوض انتظار صلح داشته باشد.»

منصور گفت، برای بررسی نتایج بحران باید به ریشه‌های مشکل رجوع کرد. 

وی خواستار رویکردی جدید مبتنی بر عدالت به جای انتقام، آزادی به جای اشغال و صلح به جای جنگ شد و گفت: «صدای ما باید شنیده شود. جایگزین در چیزی است که ما می‌بینیم. اسرائیل از سال ۱۹۴۸ چندین بار اعلام کرد که با مردم ما با جنگ و با دیگران با صلح برخورد خواهد کرد و آخرین چیزی که نتانیاهو اخیرا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت زمانی بود که نقشه‌ای را حمل کرد که در آن وجود فلسطین را انکار کرد، نقشه‌ای که به معنای الحاق و تهاجم است. باید اقدامات لازم برای انطباق با قوانین بین‌المللی انجام شود. همه در سالن شورای امنیت بر روی هدف نهایی (راهکار دو دولت) اتفاق نظر دارند اما اسرائیل خواهان حمایت سیاسی و نظامی است و به دنبال پیشبرد اهداف خود است که مخالف قوانین بین‌المللی است. این حمله به کل بشریت ماست.»

همچنین «رابرت وود»، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل پس از پایان این نشست شورای امنیت هنگامی که خبرنگاران درباره عدم محکومیت نقض‌ها و قتل غیرنظامیان در فلسطین توسط شهرک‌نشینان از او سوال کردند، با عصبانیت مدعی شد: «ما خشونت علیه همه غیرنظامیان بی گناه را محکوم می‌کنیم، اما تمرکز امروز تنها بر محکومیت جنایات حماس است. این تروریسم آشکار و ساده است. من به این نشست می‌روم تا از دیگر اعضای شورا محکومیت صریح این جنایات حماس علیه مردم اسرائیل و دولت اسرائیل را بشنوم.»

وی افزود: «مهمتر از صدور بیانیه، شنیدن نظرات همه اعضا در محکومیت اتفاقات رخ داده است. نباید اقدامات حماس و اقدامات پیشگیرانه‌ای را که اسرائیل برای حفظ امنیت خود انجام می‌دهد، مقایسه کرد!»

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل هم با بیان اینکه کشورش از موضع واحد شورای امنیت در خصوص حوادث اخیر غزه و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، گفت: «شنیده شدن صدای شورای امنیت مهم است و ما هرگونه حمله به غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم اما مهمتر از همه این است که ما به موضوع راهکار دو دولتی برگردیم و روند صلح را فعال کنیم.»

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم پس از این نشست گفت، در سایه وضعیت متشنج نوار غزه، مسکو خواهان برقراری فوری آتش بس و انجام مذاکرات برای دستیابی به آتش بس دائم میان رژیم صهیونیستی و فلسطین است.

وی تاکید کرد، از دلایل این تحولات مشکلاتی است که حل نشده باقی مانده‌اند.

در جریان عملیات نظامی متقابل جنبش حماس فلسطین و رژیم صهیونیستی که از روز شنبه آغاز شده و برای سومین روز متوالی ادامه دارد، صدها تن از هر دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها