کد خبر: 635237
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۸:۲۵:۱۲
| |

احتمال برگزاری نشست صلح آذربایجان و ارمنستان

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر گرجستان از احتمال برگزاری نشست صلح با ارمنستان در «تفلیس» خبر داد.

احتمال برگزاری نشست صلح آذربایجان و ارمنستان
کد خبر: 635237
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۸:۲۵:۱۲

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از احتمال برگزاری نشستی در «تفلیس» پایتخت گرجستان برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان خبر داد.

به گزارش فارس، علی‌اف امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «ایراکلی گاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان تصریح کرد: «در صورت وجود چنین توافقی، نمایندگان ساختارهای مربوطه ما می توانند برای یک نشست دوجانبه یا سه جانبه (در مورد عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان - ویرایش) به گرجستان بیایند».

سال گذشته، دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مذاکره درباره پیمان صلح را آغاز کردند.

در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها