کد خبر: 634413
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۰ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اوکراین از کدام کشورها برای ادامه جنگ با روسیه کمک دریافت می‌کند؟

بعد از گذشت بیش از ۱۹ ماه از جنگ، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با مشکلات بیشتری برای قانع کردن همسایگان و متحدین غربی خود برای دریافت کمک مواجه شده است.

اوکراین از کدام کشورها برای ادامه جنگ با روسیه کمک دریافت می‌کند؟
کد خبر: 634413
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۰ ۰۷:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کی‌یف میلیاردها دلار کمک‌های نظامی و بشردوستانه دریافت کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از دیلی‌میل، بعد از گذشت بیش از ۱۹ ماه از جنگ، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با مشکلات بیشتری برای قانع کردن همسایگان و متحدین غربی خود برای دریافت کمک مواجه شده است.

یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌های او دریافت کمک جدیدی به ارزش ۲۴ میلیارد دلار از دولت بایدن است که گرچه آن را برای پیشبرد جنگ با روسیه می‌خواهد اما پیش از آن باید با اعضای کنگره و نمایندگان جمهوری‌خواه که مخالف ارسال کمک‌های بیشتر به کی‌یف هستند، وارد جنگی بزرگ شود و در آن پیروز شود.

در همین حال اخیراً نخست‌وزیر لهستان هم مخالفت خود را با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین اعلام کرد. این مخالفت در پی اختلاف نظری درباره اعمال محدودیت‌های لهستان بر میزان واردات غلات اوکراین به کشور برای حمایت از کشاورزانش صورت گرفت.

در این بین متحدین اوکراین حجم کمک‌های خود را به این کشور فهرست کردند و در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

در این لیست، ایالات متحده بزرگ‌ترین حامی اوکراین محسوب می‌شود؛ بر اساس گزارش پژوهشکده کیل، از ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ تا اواخر سپتامبر ۲۰۲۳، آمریکا ۷۴ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که ۲۴ میلیارد یورو (۴۴.۷ میلیارد دلار) آن در قالب کمک‌های تسلیحاتی همچون سامانه‌های دفاعی و تهاجمی، خودروهای زره‌پوش‌شده، تانک و مهمات بود.

در صورتی که کنگره آمریکا با ۲۴ میلیارد دلار کمک موافقت کند، حجم کمک‌های آمریکا به اوکراین به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار نزدیک خواهد شد.

اتحادیه اروپا مجموعاً چیزی در حدود کمک‌های فعلی آمریکا به اوکراین به این کشور کمک کرده‌ است و بر اساس آمار منتشرشده کشورهای اروپایی در حدود ۸۴.۴ میلیارد یورو به این جنگ کمک کرده‌اند که ۸۰ میلیارد دلار آن کمک‌های مالی بوده نه نظامی.

در میان کشورهای اروپایی آلمان، بریتانیا و نروژ به ترتیب با ۲۰.۹ میلیارد، ۱۳.۸ میلیارد و ۷.۴ میلیارد یورو بعد از آمریکا در رتبه‌های اول تا سوم کشورهای اروپایی قرار گرفته‌اند.

اما از لحاظ نسبت کمک به مساحت باید گفت کشورهای کوچک حامی اوکراین مانند استونی و لیتوانی که در همسایگی روسیه هم قرار دارند سهمی به‌مراتب بیشتر از میزان تولید ناخالص ملی خود در فعالیت‌های جنگی اوکراین داشته‌اند.

استونی ۱.۳ و لیتوانی هم ۱.۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به جنگ اوکراین با روسیه اختصاص داده‌اند؛ از سویی لهستان نیز اعلام کرد کمک‌های نظامی معادل ۰.۵ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به این جنگ اختصاص می‌دهد و از این حیث یکی از صادرکنندگان اصلی سلاح به کی‌یف محسوب می‌شود، در حالی که از بیش از یک میلیون آواره اوکراینی هم میزبانی کرده و کمک‌های مختلف دولتی به آنها اختصاص داده است.

در این بین باید گفت گرچه ایالات متحده آمریکا در صدر حامیان اوکراین در این جنگ قرار دارد با این حال این رقم فقط ۰.۲ درصد از کل تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد.

کانادا هم با ۹ میلیارد دلار کمک‌های نظامی و کمک‌های مختلف دیگر در این جنگ سهیم است، حال آنکه این کشور دومین جامعه اوکراینی‌تبارهای خارج از اوکراین را در خود جای داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها